Началото на всяка година е отбелязано както от временното препълване на любимия ви фитнес, така и от CES. Медии, потребители и компании следят изложението в Лас Вегас с интерес, но с всяка изминала година той става все по-неоправдан. Времето, когато най-интересните продукти за следващите 365 дни се анонсираха по време на Consumer Electronics Show, безвъзвратно отмина. Нещо повече — CES отчаяно се бори за влиянието, което никога няма да си върне. Но интересува ли се някой от съдбата му всъщност?
CES преди
Колективизмът невинаги е добра идея, както показват няколко десетилетия от съвременната българска история, но в определени случаи обединението може да има добър ефект. Именно на този принцип работят големите изложения за автомобили и технологии.
В очакване на сериозен интерес от медии, потенциални бизнес партньори и, разбира се, потребители, десетки години наред CES е задължителен елемент от планирането на всяка уважаваща себе си технологична компания. Отсъствието от изложението за потребителска електроника не просто намалява реномето на бранда, а го изкарва извън полезрението на целия му потенциалния таргет.
Посещавайки CES, технологичните ентусиасти (и не само) имат шанс да планират инвестициите си бързо и сигурно, а медийното покритие на събитието, включително в масовите издания, е повече от прилично. Преди около десетилетие обаче започва бавна, но сигурна промяна.
Кой? Apple.
Apple не е първата компания, която произвежда персонален компютър, музикален плейър, таблет или смартфон, но е първата, която налага тези продуктови категории като масови. Същото се отнася и за културата на собствените продуктови анонси.
От години Apple провежда свои собствени презентации (keynotes) няколко пъти в годината и успява да привлече медийно внимание, сравнимо, ако не и по-голямо, с това около CES. Разбира се, реализирането на подобно покритие е много по-трудно, когато компанията е сама, но това не означава, че Apple е единственият бранд, който има нужното ноу хау.
С годините все повече A играчи осъзнават, че могат да се представят в много по-добра светлина и да придадат значително по-епичен фактор на продуктите си, ако ги представят самостоятелно. Днес Microsoft не присъства на CES, тъй като държи на Build, Google споделя новите си идеи през цялата година, но най-вече в рамките на I/O, Samsung държи помпозни събития за новите си флагмани, LG прави почти същото и т.н. Без да навлизаме в детайли, тенденцията за напускане на CES е повече от очевидна. Голяма част от компаниите все още са в преходен период, в който представят някои от продуктите си на CES, но преобладаващата част от сериозните играчи оставя най-важните си творения за собствени събития.
Статията продължава на следващата страница.
China Electronics Show
Участието на китайски компании на CES скача многократно с всяка изминала година. Не е далеч изложението, на което китайските бизнеси ще доминират над всички други, което е показателно за посоката, в която върви изложението.
Без каквито да е предразсъдъци към китайския технологичен сегмент, към момента той все още е ориентиран към бюджетния сегмент и макар да предоставя отлично съотношение между качество/функционалност и цена, не е особено вълнуващ. Промяната в името на абревиатурата CES би била повече от удачна, макар да е шеговита. Най-важното събитие в сегмента постепенно се превръща в сбор от акри будки с аксесоари за iPhone от китайски компании, за които надали сте чували и вероятно няма и да чуете след края на изложението.
Последното е просто констатация и не включва някаква негативна класификация — CES просто се променя. Според мнозина именно участието на множество малки и не особено интересни бизнеси е сред причините за отдръпване на големите играчи. Компании като Sony и Samsung се притесняват, че големите и вълнуващи анонси, по които работят с месеци, ще загубят част от блясъка си, поставени до болезнено голям набор от калъфчета за смартфони.
Следват MWC и IFA
Мобилният конгрес в Барселона и IFA са най-близките до CES изложения в Европа. Подобно на събитието в Лас Вегас, в последните няколко години те изглеждат все по-безинтересно за потребителите и медиите и се превръщат в поводи за сключване на сделки с много нули и нови партньорства, а не интересни анонси. Единствените изложения, които със сигурност ще оцелеят след края на прехода, вероятно са профилираните. Събития като Photokina запазват автентичността си. Изложението наистина включва най-интересните фотографски анонси за всяка година, посещава се от професионални фотографи и любители и се отразява от специализираните медии. CES, от своя страна, не се радва на огромната база от средностатистически посетители, характерна за 70-те и 80-те.
Изложението постепенно се превръща в сборище на технологични ентусиасти, които се подиграват с малките китайски компании, наслаждават се на формите на красавиците по будките и злоупотребяват с всевъзможни субстанции в тяхната Мека — Лас Вегас. Всичко това не е особено полезно за индустрията и логично си отива.