Калифорнийските пожарникари е трябвало да разпръснат близо 200 000 л вода, за да потушат крайпътния пожар на един Tesla Semi, съобщи в предварителен доклад Националният съвет по безопасност на транспорта на САЩ (NTSB). Екипите са използвали и самолет, за да пуснат огнезащитен материал в „непосредствената зона като предпазна мярка“, казва агенцията.
Катастрофата е станала в 3:13 ч. на 19 август на магистрала I80 източно от Сакраменто. Тракторното ремарке е излязло от пътното платно, докато се е движило по завой, ударило се е в ограничител на движението и накрая се е ударило в дърво. Шофьорът не е пострадал, но е откаран в болница като предпазна мярка.
Голямата батерия с капацитет 900 kWh на Tesla Semi се запалва и достигна температура от 540 градуса по Целзий, като същевременно изпуска токсични газове. Тя продължила да гори до късния следобед, докато пожарникарите я обливат с вода, за да я охладят. Tesla изпрати технически експерт, който да оцени опасностите от високо напрежение и пожарната безопасност. Магистралата беше отворена отново едва в 19:20 ч., или повече от 16 часа след катастрофата.
Всичко това привлече вниманието на NTSB, която изпрати екип от следователи главно за да проучи рисковете от пожар, които представляват големите литиево-йонни батерии. Агенцията, която може само да отправя препоръки за безопасност и няма правомощия за прилагане на законодателството, заяви, че „всички аспекти на катастрофата остават в процес на разследване, докато NTSB определя вероятната причина“.
Като се има предвид дългото време на спиране на пътя, опасно горещият огън и токсичните изпарения, инцидентът вероятно ще предизвика много дискусии сред властите и в широката общественост. През 2021 г. NTSB стигна до заключението, че пожарите в акумулаторите представляват риск за спасителите и че насоките на производителите относно такива пожари са неадекватни.
Снимка: Unsplash/California Highway Patrol