Главният изпълнителен директор на компанията за самоуправляващи се автомобили Cruise подаде оставка след инцидент, при който роботакси на Cruise повлече пешеходец. Калифорнийските власти обвиниха Cruise, че е укрила ключова информация и видеоклипове след инцидента, а операциите на компанията за самоуправление са спрени, докато федералните власти провеждат разследване.

"Днес подадох оставка от позицията си на главен изпълнителен директор на Cruise", написа съоснователят Кайл Вогт в публикация в twitter.com. "Стартъпът, който стартирах в гаража си, е предоставил над 250 000 пътувания без шофьор в няколко града, като всяко пътуване вдъхновява хората с малък вкус към бъдещето", пише още той.

В събота, един ден преди да подаде оставка, Вогт се извинява на служителите в имейл. "Като главен изпълнителен директор поемам отговорност за ситуацията, в която се намира Cruise днес. Няма извинения и няма как да подминем случилото се. Трябва да удвоим усилията си по отношение на безопасността, прозрачността и ангажираността на общността", пише той в имейла, цитиран от Ройтерс.

Cruise е собственост на General Motors, който купи компанията през 2016 г.

Миналия месец Калифорнийският департамент за моторни превозни средства (DMV) спря разрешителните на Cruise за разгръщане на автономни превозни средства и тестване на превозни средства без водач. Впоследствие Cruise обяви "пауза" на всички свои операции без шофьори в САЩ, които включват Сан Франциско, Остин, Финикс, Хюстън, Далас и Маями. Cruise заяви, че паузата засяга около 70 превозни средства.

Действията на DMV бяха предприети три седмици след като автомобил Cruise блъсна и повлече пешеходец в Сан Франциско. Жената навлязла на пешеходна пътека през нощта и била блъсната от два автомобила, вторият от които бил автомобилът Cruise. Първо, Nissan Sentra "трагично удари и запрати пешеходката на пътя на AV", заяви Cruise в описание на инцидента.

След това автомобилът на Cruise се е придвижил "надясно, преди да започне да спира агресивно, но все пак е осъществил контакт с пешеходеца", заявиха от компанията. "AV откри сблъсъка, като спря автомобила; след това се опита да спре, за да избегне причиняването на допълнителни проблеми с пътната безопасност, като издърпа лицето напред с около 20 фута (около 7 метра)."

Инцидентът е станал в 21:29 ч. на 2 октомври. Шофьорът на Nissan е избягал от мястото на инцидента, а Cruise заяви, че споделя информация с властите, за да им помогне да открият шофьора, който е блъснал автомобила. Жената е получила тежки наранявания и според съобщенията в края на октомври все още е била в "тежко състояние" в болницата San Francisco General Hospital.

В заповедта за спиране, публикувана от Vice, калифорнийският DMV заявява, че по време на среща на 3 октомври "Cruise не е разкрил, че AV е извършил маневра за изтегляне, която е увеличила риска и може да е причинила допълнително нараняване на пешеходец. Пропускът на Cruise възпрепятства способността на отдела да оценява ефективно и своевременно безопасната експлоатация на автомобилите на Cruise и излага на риск безопасността на обществото".

 

На 16 октомври Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ започна разследване на автомобилите Cruise, след като получи съобщения за две наранявания на пешеходци, включително инцидента от 2 октомври. Възможно е автомобилите Cruise "да не са проявили необходимото внимание около пешеходците на пътното платно", заявиха от агенцията. През август друго роботакси Cruise удари пожарен автомобил в Сан Франциско.

Според заповедта за спиране на изпълнението на поръчката Cruise първоначално не предоставя пълния видеозапис, заснет от бордовата камера. Кадрите, показани на DMV и Калифорнийския пътен патрул по време на срещата на 3 октомври, "завършват с първоначалното спиране на AV след маневрата за рязко спиране", се казва в заповедта за спиране.

В неотдавнашна актуализация на уебсайта си Cruise заяви, че "цялостен преглед на нашите системи и технологии за безопасност" ще бъде извършен от трета страна - инженерната консултантска фирма Exponent. Консултантската фирма вече е анализирала инцидента от 2 октомври, когато Cruise решава да разшири обхвата на прегледа.

Cruise също така изтегли част от софтуера на своя AV, за да отстрани проблем, "при който подсистемата за откриване на сблъсък на Cruise може да накара Cruise AV да се опита да спре извън движението, вместо да остане неподвижен, когато спирането не е желаната реакция след сблъсък".

В условията на смут в Cruise General Motors "пое по-активна роля в дъщерното си дружество и се очаква да задълбочи участието си в отсъствието на г-н Фогт", според The New York Times. "Вместо да назначи нов главен изпълнителен директор, GM назначи двама президенти, които ще докладват на борда на директорите: Мо Елшенауи, изпълнителен вицепрезидент по инженерните въпроси на Cruise, и Крейг Глидън, главен юрисконсулт на GM."

Съобщава се, че Елшенауи ще стане и главен директор по технологиите - позиция, която преди това заемаше Вогт.

В неделя главният изпълнителен директор на GM Мери Бара изпрати имейл до служителите на Cruise. "Бордът на директорите и аз също искаме да знаете, че сме силно фокусирани върху създаването на Cruise за дългосрочен успех", пише тя в имейла, цитиран от NYT. "Общественото доверие е от съществено значение за това. Докато работим за възстановяването на това доверие, безопасността, прозрачността и отчетността ще бъдат нашите северни звезди."

Според Ройтерс Бара е казала на служителите, че GM "продължава да вярва силно в мисията на Cruise и в потенциала на неговата трансформираща технология, тъй като се стремим да направим транспорта по-безопасен, по-чист и по-достъпен".

Cruise потвърди, че бордът на директорите е приел оставката на Вогт.

Снимки: Cruise

Виж още: Microsoft набързо грабна бившия шеф на OpenAI Сам Олтман