По-рано тази седмица шотландските авантюристи Крис и Джули Рамзи най-накрая успяха да обявят завършването на деветмесечната експедиция "От полюс до полюс с електромобил", дълга около 30 000 километра, която е първото в света преминаване от Северния до Южния полюс с електромобил.
Двойката действително достигна дестинацията си на 15 декември (петък), но успя да сподели новината едва след като по-късно възстанови сателитната връзка. Този подвиг е постигнат с помощта на електромобил Nissan Ariya e-4ORCE, който е модифициран от исландския специалист Arctic Trucks - основно с по-големи 39-инчови гуми плюс подходящи модификации, както и с някои ледозащитни съоръжения и укрепване на каросерията. Задвижването и окачването са били предимно серийни - само с повдигната височина.
Целият този допълнителен товар върху електромобила означава, че той трябва да се задоволи с намален пробег от едва 250 до 300 километра - спад от първоначалните 400 километра. По време на арктическата и антарктическата част от пътуването Рамзи усвоиха трикове за поддържане на батерията на автомобила в топло състояние с цел подобряване на ефективността. Най-вече те натрупват снежна стена, за да предпазят долната част на автомобила и предния радиатор от студения вятър, или дори използват специална палатка, за да покрият целия автомобил, когато не е прекалено ветровито.
В зависимост от метеорологичните условия дуото използва или вятърна турбина с мощност 5 kW, или прототип на хибридно решение за зареждане със слънчева енергия, за да зареди своята Ariya. При липса на такава възможност в някои моменти се налагаше да се върнат към бензиновия си генератор - задължително оборудване за прекосяване на арктическите райони. Подобно е положението и с дизеловите им помощни автомобили, тъй като не съществуват електрически версии на тези превозни средства. Крис обясни на Expedition Portal, че целта на Pole To Pole EV е да докаже, че електрическите превозни средства са жизнеспособна замяна на съществуващите експедиционни автомобили с дизелови двигатели в полярните региони.
В периода между полюсите Рамзи пътува през Северна и Южна Америка, като северната част е сравнително лесна благодарение на леснодостъпните зарядни устройства по пътя. На юг беше по-различно, но Pole To Pole EV си сътрудничеше с доставчика на решения за зареждане на електрически превозни средства Enel X Way, за да инсталира зарядни устройства по маршрута си през Централна и Южна Америка - особено по време на експедицията в Перу. И още по-интересно е, че Enel X Way обеща да запази тези нови зарядни устройства на разположение на обществеността и след това, като по този начин разшири своя Панамерикански коридор за зареждане на електрически превозни средства.
Това не е първият случай, в който Крис и Джули Рамзи попадат в заглавията на вестниците, свързани с електрически превозни средства. През 2017 г. шотландската двойка стана първата, която участва и завърши рали Монгол с електрически автомобил - модифициран Nissan Leaf Acenta. Зареждането беше сравнително лесно между Обединеното кралство и Турция, но оттам нататък те трябваше да разчитат на домашните контакти и в крайна сметка щяха да имат много запомнящи се срещи с местните жители. Двамата изминаха 16 000 километра за 56 дни - доста голямо предизвикателство, като се има предвид пробегът на модифицирания Leaf от 150 километра.
"Но сме доволни, че след като завършихме ралито през 2017 г., по целия маршрут се появи огромна мрежа от зарядни станции", добави Крис, в случай че някой друг е готов за предизвикателството с електромобил.
Снимка: Unsplash/Pole To Pole EV
Виж още: NASA надзърна в сблъсъка, който ще доведе до гибелта на нашата галактика