Израелската компания StoreDot наскоро обяви, че има готовност да произвежда батерии, които може да се заредят напълно в рамките на 5 минути. Но наистина ли скоростта е от значение в случая?

Зареждането при електрическите автомобили е сложно за разбиране и може да се окаже истинско минно поле. Най-новите модели предоставят скорости на запълване на батерията, достигащи до 900 мили (малко под 1500 км) в час, но само за кратко. Средната скорост при зареждане от 10% до 80% обаче е само наполовина на това число. По традиция последните 20% са по-трудни за допълване и там бързото зареждане преминава в значително по-бавно. Дори да сте наясно с възможностите на автомобила си, скоростта на зареждане се диктува от вида на зарядното. Например във Великобритания станциите, предлагащи това, което наричаме "ултрабързо" зареждане (скорост от над 100 киловатчаса), се броят на пръсти.

 

Плюсовете

Типичния капацитет на батериите е над 320 км. Това значи, че ако на ден изминавате по 80 км с колата, което повечето хора не правят, ще е нужно да я зареждате веднъж или най-много два пъти на седмица. За тези, които нямат зарядни станции в домовете си, този процес може да се извършва, докато сте на работа или пък пазарувате, понеже започват да се появяват зарядни в паркингите на фирми, молове и магазини. Но какво правим, ако всички места за заети? Ето тук идва бързото зареждане. Благодарение на него няма да се налага да дебнем за свободна станция. Просто намираме най-близката, спираме за 5 минути и след това я освобождаваме за следващия шофьор.

Друг аспект, който ще спечели от тази иновация, са дългите пътувания. В момента няма много станции, разпръснати по междуградските пътища, защото няма достатъчно хора с електрически автомобили. Дори в САЩ, където Tesla притежават най-развитата инфраструктура от подобни зарядни, не могат да се мерят с броя бензиностанции. Това значи, че ако искате да пътувате за уикенда, най-вероятно ще има още много хора с подобни планове, които ще искат да си заредят колите преди дългия път и ще се насочат към същите станции като вас, което ще доведе до опашки. Още един проблем, който 5-минутното зареждане ще реши. Всъщност то би намалило значително броя електростанции, чието изграждане струва десетки хиляди долари. Всяка ще може да обслужва по повече клиенти за по-малко време.

 

Минусите

Електромобилите имат потенциала да пренатоварват електрическите мрежи, а увеличаването на нужната мощност при зареждане, само ще увеличи размерите на този проблем. Нека започнем от самото начало. Електрическите автомобили преди всичко имат за цел да намалят вредните емисии. Поради същата причина заедно с тях ще се увеличи и употребата на възобновяеми източници на енергия. Никой не може да каже на вятъра кога да духа или на Слънцето кога да пече. Тези резки натоварвания в мрежата, особено ако идват от няколко точки, могат да повлияят негативно на някои от останалите захранвани системи.

StoreDot искат да направят възможно запълването на капацитет достатъчен за изминаване на 300 мили (482 км) в рамките на 5 минути. Това е три пъти по-бързо от скоростите, с които разполагаме в момента. Това изисква сериозна мощ и дори да искаме, няма как тези станции да са често срещани. Подобна технология най-вероятно ще изисква нов вид конектор. Кабелите също ще се наложи да са с вградено охлаждане, което ще ги направи обемисти и тежки за пренасяне и боравене с тях. Може би безжичното зареждане ще се окаже единственото практично решение в тази посока.

Снимки: Pixabay

Вижте още: Процесорът в новите Tesla Model S и Model X е мощен почти колкото един PS5