В деня, в който медиите гръмнаха заради новината, че американският президент Доналд Тръмп е с позитивен тест за Covid 19, още една шокираща новина се сля с пейзажа.
Изявлението на главният изпълнителен директор на Honda - Такахиро Хачиго - накара мнозина да се питат: „А сега накъде?“. Той аргументира решението на компанията да се оттегли от Формула 1 с желанието на Honda да реализира въглероден неутралитет до 2050 година. За да постигне тази своя цел, 2/3 от произвежданите от тях автомобили трябва да бъдат електрифицирани до 2030 година. Хачиго посочи, че основният приоритет ще бъде ускореното въвеждане на безвъглеродните технологии. Средствата за това ще дойдат именно от преустановеното участие в популярната автомобилна надпревара. Според статистиката на годишна база вложените средства на Honda в програмата за двигатели на Формула 1 се равнява на около 164 милиона щатски долара.
Това ще е петото оттегляне на японския автомобилен гигант от надпреварата. Най-голям успех бе пожънат от тях през 80-те и 90-те години, които им донесоха 77 победи и 194 подиума. Те са допринесли за титли на легендарни имена като Айртон Сена, Ален Прост, Нейджъл Менсъл, както и на тимовете на Lotus, Williams и McLaren.
През 2018 Toro Rosso (сега Alpha Tauri) премина към двигателите на Honda, а през миналата година същия ход направиха и от Red Bull Racing. Оттеглянето на японците поставя и двата отбора в изходна позиция относно задвижването на болидите си. Проектирането и производството на един двигател отнема около 2 години, а в момента единствените доставчици на двигатели във Формула 1 са единствено Mercedes, Ferrari и Renault. По стечение на обстоятелствата Red Bull Racing и Alpha Tauri се намират в едно „семейство“, което през последните няколко години е попадало в конфликтни ситуации и с трите доставчици. Кой ще направи компромис и на каква цена – предстои да видим следващия сезон.
Снимка: shutterstock
Виж още: 60 процента от новите коли в Норвегия вече са електрически