Xiaomi, китайската марка, която някога беше синоним на достъпни смартфони, сега се опитва да направи още по-голям фурор с първия си електрически автомобил. Представен на събитие в Пекин по-рано тази седмица, Xiaomi SU7 е седан, базиран на собствената архитектура Modena Architecture на компанията с електрически двигатели HyperEngine с до 21 000 об./мин, както и шаси, щамповано от нейните машини за леене под налягане със сила на затягане от 9100 тона - очевидно надминаваща тази на Tesla. Линията ще се предлага в две разновидности: SU7 Max със задвижване на всички колела с два двигателя и SU7 със задвижване на задните колела с един двигател.
Ще изминат още няколко месеца, преди Xiaomi да обяви цените, но вече твърди, че SU7 Max има пробег до 800 км (497 мили; според China Light-Duty Vehicle Test Cycle, известен още като CLTC), както и ускорение от 0 до 100 км/ч от само 2.78 сек, като и двете очевидно превъзхождат Model S на Tesla и Taycan Turbo на Porsche. Това отчасти се дължи на щедрата високоволтова платформа на производителя на батерии CATL с капацитет 101 kWh и напрежение 800 V, която предлага пробег от 220 км само с 5-минутно зареждане, или 390 км за 10 минути, или 510 км за 15 минути. Базовият модел обаче поддържа само 400 V зареждане за по-малката си 73.6 kWh батерия, чийто пробег е до 668 км.
Xiaomi нае таланти от автомобилната индустрия, за да реализира този проект. Най-вече главният изпълнителен директор Лей Дзюн твърди, че Тианюан Ли, бивш автор на концепциите на BMW за серията iX и iVision, се е предложил на екипа за автомобилен дизайн на Xiaomi. Към Ли се е присъединил и Джеймс Циу, който преди това е работил по дизайна на Vision EQXX на Mercedes-Benz. По-късно те наеха Крис Бангъл, ветеран от BMW, за свой консултант по дизайна.
SU7 е с приблизително същите размери като BMW Серия 5, като е висок 1440 мм, широк 1963 мм и дълъг 4997 мм. Получавате три цветови варианта: характерното "аквасиньо", сиво или маслиненозелено. По време на събитието си Лей подчерта привидно щедрото пространство за краката, както и пространството за багажника - 517 л отзад и 105 л отпред.
По време на премиерата Лей изтъкна детайли като предните светлини с формата на "водни капки", всяка от които наподобява китайския йероглиф за "ориз" (който е "ми" в Xiaomi), както и задната спирачна светлина "ореол", състояща се от 360 светодиода. Изпълнителният директор също така посочи, че екипът му е избрал полускритите дръжки на вратите, тъй като по-вдлъбнатите дръжки очевидно са по-трудни за използване в студено време.
Както Xiaomi съобщи по-рано, SU7 предлага система за забавление в автомобила HyperOS, която се захранва от процесора Snapdragon 8295 на Qualcomm и се зарежда само за 1.49 секунди. Можете да получите достъп до мултимедията си, да регулирате седалките си или дори да управлявате уредите си Xiaomi чрез 16.1-инчовия централен 3K екран, както и чрез опционалните таблети Xiaomi Pad, които могат да бъдат монтирани на магнитни портове (с мощност до 22.5 W) зад двете предни облегалки за глава. Потребителският интерфейс на централния екран позволява до три разделени прозореца за многозадачна работа и дори можете да прехвърлите екрана на телефона си Xiaomi към него за безпроблемно изживяване. Що се отнася до музикалните и видеозабавленията, те ще бъдат допълнени от 23-те вътрешни високоговорителя Dolby Atmos.
Лей спомена и за отварянето на екосистемата Xiaomi CarIOT за трети страни, като един от примерите е интелигентна седалка за кола, която може да ви напомни, ако коланът ѝ не е закопчан. Изпълнителният директор добави, че дори потребителите на iPhone могат да се възползват от някои от функциите на автомобила на Xiaomi с поддръжка на безжична CarPlay и AirPlay свързаност, както и монтиране на iPad за пътниците отзад.
Подобно на Volkswagen, Xiaomi вече знае, че собствениците на автомобили все още предпочитат да имат физически бутони, затова е запазила няколко за управление на климата, както и два допълнителни бутона - един за включване на спойлера (Лей каза, че това е предимно за показност) и един за регулиране на височината на каросерията (за да се избегне надраскване на дъното, ако е необходимо). Можете да получите и допълнителен ред бутони, монтирани под централния дисплей.
Лей добави, че компанията му има за цел да завърши тестовете за автономно шофиране в 100 града в Китай до края на 2024 г., въпреки че не е ясно колко скоро местните власти ще отворят автономното шофиране в цялата страна.
Снимка: Unsplash/Xiaomi
Виж още: Топенето на лед в Гренландия и Антарктида съставлява 25% от покачването на морското равнище