Рано или късно на бизнеса ще му се наложи да разчита на системи за изкуствен интелект (AI), за да се развие и ако иска да оцелее. Това сподели Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор на „Сирма Груп Холдинг“, по време на конференцията “Клуб Investor.bg” – Tech of Tomorrow. Причините са няколко – все повече компании, особено големите корпорации, ще разчитат на тази технология и също така, тя може да даде доста голямо конкурентно предимство.

„Тенденцията е просто такава по-големите и богати организации все повече залагат на системи, базирани на изкуствения интелект“, коментира Алексиев.

На подобно мнение е Атанас Киряков, главен изпълнителен директор на Ontotext – една от най-големите български компании за машинно самообучение.

„Организациите, които могат да извлекат реалната полза и да възвърнат инвестицията си от милиони левове, логично са големите. Предстои технологията да се развие така, че да позволи и на средните компании да се възползват“, подчерта Киряков.

Участниците в дискусиите обаче коментираха, че стартъпите ще са тези, които след големите компании ще използват AI в своя полза. Причината е, че са доста по-гъвкави, отворени към иновации и прегръщат всяка идея, която може да оптимизира техния бизнес.

Да спасиш животи

Много важен сектор, в който AI може да подобри значително живота е медицината, поради възможността той да обработва огромно количество случаи и на база на тях да се „учи“. Колко по-добре подготвен е един изкуствен интелект – толкова по-малко шансове за грешки има. Значителното намаляване на неточностите в този сектор буквално означава спасяване на животи.

„Машинното обучение е стигнало ниво, в което успешно разпознава на рентгенова снимка туморно образувание. И това не е изненадващо – средностатистически лекарят вижда до 2000 снимки, докато системата може да бъде захранена с десетки и дори стотици хиляди снимки. Затова точността на машината и изкуствения интелект е много по-голяма“, обяви Васил Поповски, главен изпълнителен директор и съосновател на connecto.ai.

Въпрос на креативно мислене

Не всичко ще бъде заменено с изкуствен интелект през следващите няколко години. В сферите, в които се изисква креативно мислене, човешкият мозък все още няма равен. Затова една от индустриите, които ще бъдат най-слабо засегнати е развлекателната.

„Да, машинното обучение може да напише сценарий на филм, но той няма да е уникален. Хората търсят креативност и там. Поне за момента изкуственият интелект не е достатъчно зрял, за да може да доведе до големи промени в такива индустрии“, обяви Поповски.

Причината се крие в това, че независимо от големите пробиви в AI технологиите през последните две-три години, те все още не са достатъчно узрели да представят истински креативни идеи.

Роден скептицизъм

Въпреки тези тенденции, повечето компании в България са скептични към използването на AI. Причината е, че все още тя не е достатъчно наложена, а повечето родни предприемачи предпочитат да инвестират в утвърдени технологии.

„Те очакват да видят приложена дадена технология, преди да рискуват с инвестиция в нея, което донякъде се дължи на нашата народопсихология“, заяви Христо Хаджичонев, главен изпълнителен директор и съосновател на A4E.

Той даде и положителни примери, като българската верига сладкарници „Неделя“ използва изкуствения интелект, за да може по-ефективно да разшири бизнеса си в Румъния. Основните задачи на управителя в звеното на компанията в нашата съседка се извършват от системи базирани на AI. Чрез тях се разпределя точното количество за произведени торти и тяхната дистрибуция. По този начин, фирмата спестява инвестиции в търсенето и подготовката на подобен управленски персонал. Христо Хаджичонев допълва, че неговия стартъп е спомогнал за автоматизирането на процесите по взимане на решения. 

Банковият и финансов сектор в България все повече се обръща към алгоритмите, за оптимизиране на своята дейност. В основата е използването на чат ботове, които да подобрят клиентското обслужване. Подобна технология е подходяща и за колцентровете в аутсорсинг индустрията, коментира Васил Поповски. Той допълва, че AI е подходящ за всички дейности, които могат да бъдат систематизирани и автоматизирани.

Липса на политика

Атанас Киряков от „Онтотекст“ обяви, че по отношение на изкуствения интелект в България научната общност от БАН е много по-напред отколкото университетите. Това създава и пропаст между учебните заведения и бизнеса. В голяма степен причина за това е липсата на каквато и да е държавна политика и липсата на интерес от страна на университетите и научните институти, коментираха участниците в дискусията.

За изкуствения интелект се изисква много научна и развойна дейност, а в България това почти не се случва, подчерта Хаджичонев. Той цитира статистика, според която от 17 човека, които са спечелили наградата Джон Атанасов, само двама са завършили образование в България и все още са тук. Всички останали са били наградени заради постижения, които са направени и са прилагани извън България.

“Клуб Investor.bg” – Tech of Tomorrow, който се проведе на 17 април в Capital Fort, събра топ експерти в сферата на новите технологии и представители на „интелигентни“ компании, които залагат на изкуствения интелект в бизнеса.