Изкуственият интелект прониква постепенно във всички области на нашия живот. Резултатите от социологическите изследвания показват, че повечето хора са готови да приемат новите технологии. Така при скорошно проучване в САЩ 60% от анкетираните граждани смятат цифровизацията за неразделна част от бъдещето, от които 39% не само знаят, но и вече активно използват постиженията на науката в ежедневието. В следващите редове ще поговорим за влиянието, което AI оказва върху онлайн и офлайн търговията днес.

 

Безконтактната революция

Безконтактната технология за плащане е удобна за купувачите, на първо място, поради възможността да спестите лично време. Целият процес отнема по-малко от 10 секунди, което е два пъти по-бързо, отколкото с пари в брой и с 30% по-бързо, отколкото при плащане с контакт.

По време на пандемията много търговски обекти адаптираха своите бизнес процеси към променящите се условия и преминаха към безконтактна форма на търговия. Алгоритъмът е прост и удобен: на уебсайта в мрежата човек избира продукт, плаща за него изцяло или частично и посочва адреса за доставка. Куриерът, пристигайки на мястото, оставя поръчката на вратата, отива на разстояние 1,5 м и се обажда на клиента. След проверка на стоката от купувача, служителят на куриерската служба му изпраща линк за плащане и след като се увери, че средствата са кредитирани, той връща съобщение за финализиране на покупката.

Безконтактните технологии започнаха да се използват за работа чрез сензорни екрани, инсталирани в търговските обекти. Причината беше трудната епидемиологична ситуация в света. 80% от купувачите смятат павилионите за самообслужване за хигиенно безопасни и предпочитат да използват устройствата по-рядко. За да предотврати загубите в бъдеще, компанията Ultraleap направи възможно контролирането на интерактивния търговски терминал, без да се докосва екранът му: сензорите и AI алгоритмите проследяват положението на ръцете във въздуха.

Друга компания – Briskly, направи пробив в дигитализацията на търговското пространство още преди пандемията, като през 2018 г. пусна уникална технологична платформа за безконтактна търговия. Briskly предлага на своите клиенти четири продукта, които са достъпни чрез приложението B-Pay: плащане за стоки в магазини без продавачи чрез сканиране на баркодове, предварителна поръчка на храна за заведения и събития, куриерска доставка на продукти и умни хладилници с различни стоки в тях за безконтактно пазаруване. Технологията на Briskly позволи на търговските обекти да увеличат продажбите с до 15% за три месеца, обслужвайки два пъти повече клиенти. А клиентите благодарение на мобилния продукт спестяват лично време и получават различни бонуси. Мобилното приложение B-Pay запомня любимите продукти и ги предлага в процеса на пазаруване, а още преди плащането потребителят ще бъде информиран за възможни отстъпки и промоции. Според компанията на средностатистическия човек са необходими около 90 секунди, за да закупи безконтактни стоки в микромаркетите на Briskly.

 

Изкуствен интелект за хората

Добре познатата компания ECCO увеличи продажбите си със 17%, след като служителите и преминаха обучение за технологията на допълнителната реалност (AR). Партньор по проекта беше платформата ARgument за създаване на AR за бизнес. Благодарение на иновациите всички продукти от веригата за обувки, както и етикетите с цените, кутиите и плакатите се превърнаха в носители на виртуално съдържание. Сега, за да получи пълна информация за продукта, продавачът просто трябва да насочи камерата на смартфона към стоката. Въвеждането на AR даде възможност за бързо и ефективно обслужване на клиентите, както и намаляване на времето, прекарано от консултантите за проучване на асортимента на магазина, със 70%.

От друга страна Uniqlo, известен японски магазин за дрехи, е пионер в използването на сензоневрални технологии. Компанията е инсталирала павилиони UMood в зоните за продажба, които препоръчват тениски на клиентите въз основа на техните емоционални реакции от изображенията, които предлагат. Клиентът дори не е необходимо да натиска физически бутони - целият процес е безконтактен.

 

Умните приложения

Според анализаторите глобалният пазар, свързан с красотата, ще нарасне с почти 6% до 2025 г. Подобно на други области, дигитализацията не е заобиколила козметологията. Едно селфи е достатъчно за ИИ да определи възрастта на кожата ви и да ви предостави подробни персонализирани препоръки как да се грижите най-добре за нея. Такова е приложението Skin Advisor от Olay. Подобно приложение беше пуснато и от марката Neutrogena (Skin360) и Pond’s (SAL). В магазина Sephora интелигентната програма Color IQ помага на жените да намерят перфектния основен нюанс и иновативното червило на Lip IQ.

Още през 2013 г., използвайки приложение от IKEA, потенциалните купувачи успяха да видят как маркови мебели ще се впишат в интериора на стаята. Мобилният продукт взе предвид размера на стаята, така че пропорциите на мебелите да се показват правилно. През следващите години шведската компания активно развива технологията за внедряване на Интернет на нещата и днес предлага на своите клиенти собствена концепция за интелигентен дом.

Друго приложение – Macy’s On Call, се явява когнитивен мобилен уеб инструмент от IBM Watson и Satisfi, който чрез ИИ помага на търговците на Macy да се ориентират в магазините си. Посетителите просто трябва да стартират приложението, да задават интересни въпроси и изкуственият интелект ще избере правилното решение за тях.

 

Роботи VS сътрудници

87% от ръководителите и мениджърите са убедени, че неточният опис е най-голямата причина за пропуснати ползи от кражбите. Така например още от 2017 г. роботите на Bossa Nova посещават супермаркетите Walmart три пъти всеки ден и инспектират рафтовете на магазините. Те незабавно изпращат информация за закупените продукти и неправилните ценови етикети до склада. Вградените сензори за безопасност откриват предметите и предпазват робота от сблъскване с хора и колички. Bossa Nova се справя с работата на търговците с 50% по-бързо. Въвеждането на ИИ позволи на компанията да преразпредели силите на персонала.

Всички знаем магазините Zara, като те са едни от най-големите от дигитални привърженици. Компанията е автоматизирала процеса на издаване на стоките на клиенти от онлайн магазините в пунктове за вземане. Достатъчно е да въведете кода и роботът ще намери стоката на необходимия ред от склада.

 

Всемогъщите магазини

Според статистиката 77% от хората, които се застъпват за дигитализацията, все още предпочитат да търсят и докоснат артикулите, преди да купуват. През 2018 г. първият безпилотен магазин Amazon Go отвори врати за посетители. AI технологиите, компютърното зрение и системата RFID направи възможно не само напълно да се отървете от касовите апарати, но и автоматично да проведете инвентаризация, да определите категориите клиенти и техните предпочитания и да направите предложения за промяна на ценовата политика. Клиентите просто влизат в търговската зона, вземат продукта, който им харесва, а плащането за него става от акаунта им в Amazon по-късно и без човешка намеса.

Онлайн пазаруването набира скорост всяка година. До края на 2020 г. онлайн пазаруването може да достигне 10% от оборота на дребно. За да се конкурират и да не губят клиенти, офлайн магазините предприемат смели стъпки и възприемат изкуствения интелект. Ярък пример е стартиращият E.L.S.E., който позволява интегрирането на система за „виртуална търговия на дребно“ в търговията. Основното предимство на облачната технология е, че няма нужда от склад или готови продукти. Работата е структурирана по следния начин: посетителят на магазина влиза в специално помещение („виртуална стая за монтаж“), където инструментите на ИИ сканират параметрите на неговата фигура. Тогава купувачът избира материала (на склад има реални мостри, които могат да се пипат), цветове, аксесоари. Налице е 3D визуализация на продуктите, което дава възможност да се оцени изборът ви и при необходимост да се направят корекции. Много марки (например Thierry Rabotin, Fera Libens, Michela Rigucci) успешно възприеха този подход.

В магазините на Rebecca Minkoff са инсталирани интелигентни огледала, които помагат на клиентите да изберат модела на продукта за себе си. В интерактивно помещение за монтиране, оборудвано с RFID система, купувачът може не само да види как ще изглежда продуктът при различни условия на осветление, но и да избере размера, да изучава видеоклипове от модни ревюта и да запазва покупки за бъдещето.

Бъдещето на традиционната търговия на дребно може да бъде застрашено: експертите прогнозират, че до 2033 г. повечето от покупките ще бъдат направени чрез интернет. Конвенционалните формати вече не са достатъчни, за да поддържат компаниите в кондиция. Поради тази причина търговските вериги започнаха не само активно да преминават към онлайн продажби, но и да въвеждат технологии за изкуствен интелект и машинно обучение в работата на магазините за търговия на дребно.

Вижте още: Нов материал може да позволи сливане на изкуствения интелект с човешкия мозък