Спомняте ли си първия път, когато успяхте да направите снимка с мобилния си телефон? А първия път, когато я споделихте с някого? Осъзнаваме ли доколко социалните мрежи улесниха тези действия, че те са вече нещо, без което трудно бихме се справили с ежедневието? Представянето на Ray-Ban Stories явно иска да затвори всички тези страници и да ни покаже, че е крайно време спомените да се трансформират в нещо много по-различно.


Но нека започнем от “лесната” част: Ray-Ban Stories са умни очила, които разполагат с две камери от по 5 MP, които позволяват на потребителя да прави снимки или да записва 30-секундни клипове (откъдето идва и Stories в името). Разбира се, никой не иска видеа без звук, поради което очилата разполагат и с три микрофона, отговорни за по-богато предаване на гласа и звука. Освен това благодарение на вградената аудиосистема може да се слуша музика от телефона, което малко пресушава батерията, но определено е огромен плюс. За да сработва всичко “по масло”, процесор Snapdragon е бил модифициран специално за целта. Добре - на пръв поглед всичко изглежда напълно познато - вече сме виждали очилата на Bose, с които можем да слушаме музика; дори си спомняме, че преди няколко години Snapchat представиха Snap Spectacles. Тогава кое е различното? Бранд директорът на Ray-Ban Giaia Rener отговаря кратко и ясно: “Това ще са първите умни очила, които ще искате да носите”. WOW - дали ще се съгласим напълно с това твърдение?

Нека да поставим някои факти на масата:
Първо, Facebook стартира основната си дейност с наистина готина идея, но пусната в обществото, тя вече е доста далече от оригиналния замисъл. Истина е, че компанията отдавна се опитва да “хване” самия момент на заснемането: още през 2016 г. Марк Зукърбърг обяви, че “камерата ще бъде основният начин, по който споделяме”. Съответно всички изменения в “семейството” на Facebook - Messenger, Instagram, WhatsApp - се правят с тази идея. Водещ фактор е съдържанието да бъде заснето през тези приложения, а не само през основното за дадено мобилно устройство. Може би няма смисъл да се обяснява причината за това - стотиците дела срещу компанията за нарушаване на всякакви политики за поверителност са достатъчно красноречиви. И въпреки че камерите са вече навсякъде, си струва да си зададем въпроса: наистина ли искаме Facebook да притежава още от нашите спомени?

И за да не остави място за подобни съмнения, Ray-Ban Stories просто взеха най-нормалното решение да не се различават (почти) по нищо от стандартен чифт очила. Точно тук е разковничето: повечето смарт очила изглеждат като създадени в някоя подземна лаборатория, липсва им елегантният дизайн, рамките им са тежки и самите те стърчат на всевъзможни страни, като че ли във всеки момент ще се пукнат и от тях ще излезе я някой модул за камера, я някой свързващ кабел.

Не, Ray-Ban Stories са елегантни, леки (около 49.3 грама, което е с около 5 грама повече от стандартен чифт) и освен това се предлагат в 20 комбинации от цветове и модели - да, точно така - виждаме и иконичния Wayfare, и Meteor, и още няколко любими разновидности. Освен това има опция стъклата да се променят според индивидуалните предпочитания. Единствената разлика е, че рамките са оборудвани с бутони за включване и заснемане, а на мястото на онези издайнически детайли за оригиналност са разположени камерите.

Но как всъщност се случва всичко? Ами, първо, очилата пристигат със специален калъф (който не е никак разумно да бъде изгубен), защото той е разковничето за тяхното презареждане. Малко объркващо, но по-дългото задържане на бутона за заснемане прави снимка, по-краткото - видео. През микрофоните се чуват съответните звуци, а два малки индикатора светват, за да “разберат” околните, че ги снимате. Също така, ако всичко това ви идва в “повече”, винаги можете да кажете: Hey, Facebook, и да си зададете гласовата команда.

Заснетото съдържание се пренасочва или към стандартната локация в телефона, или към специално разработено приложение. В него на помощ идва и изкуствен интелект, който усъвършенства изображенията, има опции за модификации с филтри и редакция на съдържанието. Разбира се, поставя се акцент и на поверителността, а Facebook уверява надълго и нашироко, че всичко се пази и не се споделя, а когато потребителите желаят, те просто могат да изключат очилата. Нищо ново, нищо непознато, само добре познатите ни приказки. И тук идва и основният проблем: след като всички си спомняме как социалната мрежа от “добро момиче” се превърна в “амбициозна кариеристка, смазваща всичко по пътя си”, то какво можем да очакваме от Ray-Ban Stories - да променят света или да бъдат забравени. И има ли силата и капацитета Facebook да обработи още повече информация. Толкова неизвестни, че чак ни идва да си вземем шапката и очилата и да излезем... да, разбрахте ни.


Ray-Ban Stories вече са налични в някои от магазините в САЩ, Канада, Австралия, Италия и др. или за поръчка онлайн. Цената е доста “задоволителна” - започва от 299 щатски долара.

Снимки: Facebook/Ray-Ban/YouTube

Виж още: Facebook връща всичко в едно приложение