Не вярвам да има човек, който никога да не се е интересувал от какво точно се вълнуват близките му. Да си го кажем направо – хората са любопитни и потайни. Интересуват се скришом какво точно гледат „половинките“ им, кое привлича вниманието, дори какви детайли скришом разглеждат… Мускулите, лицето, дрехите… или някоя по-интимна част?
И ако съвсем очаквано мъжете разглеждат жените като предимно сексуален обект, то при нежния пол центърът на внимание може да бъде доста по-различен. Затова технологии като eye tracking могат да помогнат не само да спечелите по-лесно вниманието на другия пол, но са се превърнали и в успешен бизнес инструмент, от който днес дори може да зависи вашата печалба. Ето как…
Дефиницията за Eye tracking е следната: това е техника за измерване на точната позиция на човешкия поглед в реално време или на движението на очите спрямо положението на главата. Проследяването на погледа може да се извършва по най-различни начини, а устройствата, които правят това нещо в реално време, се наричат Eye trackers (буквален превод „съгледвачи на очите“). В наши дни статистиката, събрана по време на проследяването на онова, което наблюдават мъжете и жените, е изключително интересна и полезна в много сфери: като започнем от чисто научната психология, преминем през специализираните области от различни човешки дейности (шофиране например) и достигнем до най-любопитното, което ще видите в последната част на тази статия – рекламата.
Историята в 23 реда
Eye tracking изобщо не е нещо ново като технология. Моля да ме извините! Само че се обзалагам, че много от вас не само не са я чували, но още по-малко са виждали в какво точно се изразява, как действа, кой пръв я е използвал. Аз също не знаех и затова бях изненадан да разбера, че първите стъпки в областта са направени още през… 1879 година от французина Луи Жавал (Louis Javal). Той установява, че по време на четене на текст човешкият поглед всъщност не преминава плавно буква по буква и дума по дума над изреченията, ами напротив - движи се на серии от кратки „подскоци“ и спирания на определени места. Този факт поражда още купища други въпроси, с които няма, разбира се, да ви занимавам сега.
Няколко десетилетия по-късно започват сериозните научни тестове в тази област. Създаден е първият eye tracker (ще ги наричам за удобство тракъри), който представлявал комплект контактни лещи с дупка за зеницата. Лещите били свързани към алуминиева показалка, която се движела в отговор на движенията на очите. Представете си обаче колко неприятно е било за използване подобно нещо! За щастие малко по-късно американски учен успява да създаде тракър, който използва светлинни лъчи, отразяващи се от окото и след това записвани на филмова лента.
Историята след това е много дълга и няма нужда да я проследяваме. Интересно е само да споменем, разбира се, че в началото на 80-те години на миналия век успоредно с бума на IT технологиите компютрите започват много успешно да се прилагат за обработка на изходящата информация на проследяващите погледа устройства и оттогава насам всичко е много по-лесно и бързо. Едно от най-известните приложения на eye tracking технологията, датиращо още от онези времена, е изследването на реакциите на хората спрямо компютърния интерфейс (изгледа на операционната система, програмите, менютата и т.н.). Това е изключително важно и спомага за подобряването им през годините, така че да са максимално интуитивни.
Трите основни типа тракъри са…
Всички eye trackers измерват въртенето на очите, тоест имат еднаква цел. Но това се постига по три основни начина. Първият и най-старият, който е и най-неприятен, е контактният. Той използва специални контактни лещи с вградено огледало или магнитен сензор, които измерват движенията. Като обаче се допуска, че хлъзгането (самото разместване на лещата) по време на въртене на очите е намалено до минимум. Изследванията с твърдо фиксирани контактни лещи предоставят изключително точни резултати, но дали са приятни за обекта на изследване, е друга тема.
Оптичното проследяване е неконтактно. Използва се светлина, обикновено инфрачервена, за да не дразни окото. Тя се отразява от него и се засича от видеокамера или друг тип специализиран сензор. След това информацията се анализира според промените в начина на отразяване и се генерира пътя на движение на окото, неговата моментна позиция и направление. Видео-базираните тракъри обикновено използват отражението на корнеята (роговицата на окото) и центъра на зеницата. Съществуват обаче и доста по-съвременни и чувствителни видео методи, различаващи предната и задната част на окото, а дори и такива, следящи директно вътрешността му (кръвоносните съдове на ретината!). И понеже тези методи са неинвазивни (не дразнят този нежен орган), са и доста разпространени.
Третият супер технологичен начин за проследяване използва промяната на електрическите потенциали, измервани чрез електроди, разполагани около очите. Не е тайна, че очите са източник на статични електрически полета, които благодарение на свръхчувствителни сензори могат да засичат промяната (движението) на окото дори в пълен мрак или при затворен клепач по време на сън. Накратко – ако приемем, че роговицата е с положителен заряд, а ретината с отрицателен, то при движение на окото от централна позиция към периферна ретината се доближава към едната част от електродите, а роговицата – към другата. Промяната в ориентацията предизвиква разлики в електрическите потенциали и може да се измерва и анализира. Така може да се следи абсолютно всичко, дори премигвания, потрепвания и др.
Технологии и пак технологии, но на практика
Няма да ви тормозя с повече термини и техники – страшно много са. По-интересното е в какви случаи и за какви цели се използват eye tracker системите. А те са наистина много. Например с тях се анализира разликата в поведението на начинаещите шофьори и на напредналите. Тези данни помагат не само впоследствие чисто като съвети към новите шофьори, къде и какво да гледат по време на шофиране, но и вече се вграждат на практика в системите за добавена реалност, които вече са на пазара – вградените в предното стъкло компютризирани технологии, които могат да ви насочват, предават информация за обстановката пред вас и дори да ви съветват за най-правилната маневра! Данните, получени след анализиране на движенията на окото, и реакциите се използват и при най-съвременните системи за паркиране.
Боговете на рекламата
Най-любопитната част от цялата история обаче са визуалните статистически данни, които можете да откриете навсякъде в интернет, които са базирани на проследяващи движението на очите системи. Една от най-известните комерсиални компании, които се занимават с подобно нещо, е Tobii. Разгледайте техния сайт и ще ви стане още по-интересно, обещавам. Благодарение на такива комерсиални продукти и технологии можете да видите най-различни крайно интересни изследвания, малка част от които ще ви покажа сега.
Реклама на Долче и Габана. Изследваните наблюдатели се интересуват почти само от лицето на Скарлет Йохансон, а ароматът на парфюма е нещо много по-маловажно. Във всички изследвания червените зони показват къде погледът се е спирал най-често и най-задълго, докато жълтите и зелените са местата с много по-рядко приковаване на вниманието на погледа.
Изследване на разликите в поведението по време на наблюдение между мъжете и жените. На единият кадър ще видите как мъжете се интересуват много повече от разглеждането на женското тяло, докато жените обръщат само внимание на лицето, а останалата част от вниманието им е прикована от рекламната информация на снимката. При вторият кадър забавното е, че жените се интересуват и от обувките на голия модел, докато мъжете изобщо не забелязват това.
Още два кадъра, сравняващи какво гледат мъжете и какво жените. Колеги, правете си изводите! - жените (на първия кадър) гледат определено атлетичната фигура, мускулите на ръцете, корема. Докато силният пол (втория кадър) очевидно се интересува най-вече от женските сексуални форми.
Снимка на хранителен продукт. Интересен анализ, който може би нямаше да се сетите да направите, но… първият поглед на хората винаги се спира на самото месо – дали то изглежда привлекателно, вкусно, прясно. След това подробно гледат информацията на етикета с цената, като за самата марка и име на продукта (цветният стикер) е оставено съвсем малко време.
При наблюдение на произведения на изкуството обикновено човешкият елемент е най-наблюдаван. Този кадър представлява репродукция на „Тайната вечеря“ и съвсем естествено наблюдателите са гледали предимно лицата на Исус и апостолите.
При покупка на млечни продукти хората първо се интересуват от цената, а след това от всичко останало.
Ето защо е много важно вашият сайт да е колкото може по-нагоре в търсенето в Google. Доказано е, че повечето хора обръщат внимание само на първите 5 - 6 резултата от търсенето. След това вниманието им се отклонява или те започват ново търсене.
Тази снимка е много интересна. Тя показва, че за една успешна реклама изобщо не е достатъчно просто да сложите някой фотомодел. Много важно е и какво прави той – в случая, когато гледа към продукта, вниманието на зрителите се фокусира именно към него. В противен случай концентрацията е доста по-разсеяна.
Още едно неочаквано събитие. На кадъра с двама влюбени хората най-много се интересуват от… украшенията по ръцете? Може би това е така заради огромния комерсиализъм, на който в наши дни е подложена дори любовта. Целувката пред камерата е толкова обикновено нещо, че хората я пренебрегват. А преди години това дори се е наказвало от закона!
Коментар за снимката на бейзболиста направо не ми се прави. Вярно, човещинка си е, ама… наистина ли всички мъже се гледаме „там“? Погледите на жените са само върху лицето.
Една от най-великите статуи на Микеланджело – Давид, е разглеждана така, че погледите се спират на най-изразените части от тялото.