Съвременният човек до голяма степен е свикнал с хаоса по пътищата, но истината е, че той може да бъде много опасен за всички участници в движението. Ето защо учените усилено търсят нови начини за подобряване на ситуацията и техните изследвания са ги довели до едно много интересно заключение – да оставим светофарите в миналото.
„Но как така?!“, вероятно ще възкликнете в първия момент и ще бъдете прави. Ако тези цветни семафори изчезнат от улиците и шосетата, кой тогава ще регулира трафика? Според група учени от МИТ обаче светофарите просто нямат място в града на бъдещето.
Светофарът вече не е на мода
Техните проучвания показват, че когато по пътищата тръгнат масово умни и автономни коли, които могат да се свързва директно с градската инфраструктура, светофарите просто няма да са най-доброто решение за управление на движението. Вместо това самите коли ще общуват директно с компютри, разположени по кръстовищата и ще получават предимство и ред на преминаване от тях. Нещо повече, когато колите без водачи станат ежедневие, по пътищата ще може да се постигне дори още по-високо ниво на ефективност, тъй като автомобилите ще общуват направо помежду си и ще се организират в колони, които преминават заедно през кръстовища.
Учените са категорични, че светофарът е една морално остаряла технология, при която има толкова много неизвестни, че дори и малкото отклонение или авария могат да предизвикат сериозни проблеми за участниците в движението. Според анализа им в големите градове трафикът може да изпадне в състояние на хаос много бързо и това води до задръствания и проблеми за околната среда. На мястото на светофарите учените виждат нова контролна система от слотове, подобна на тези, които се използват на летищата за организация на въздушния трафик. Тази система функционира, като автомобилите получават времеви отрязък, през който да минат през кръстовището, и след това те регулират скоростта си, така че да достигнат пресечката в началото на този отрязък. Ако скоростта се управлява правилно, колата изобщо няма да спре, което печели време и спестява вредни емисии.
„Колите не се групират на опашка близо до кръстовището, а благодарение на контрола на скоростта се придвижват съвсем нормално. Така не им се налага да се забавят, за да преминат в специална фаза на пресичане, което на свой ред допълнително увеличава ефективността. Като цяло тази нова система има предимството на по-голяма гъвкавост, по-добро използване на пътното пространство и по-лесно управление на трафика“, се казва в подготвения от МИТ доклад.
Освен това светофарите вече не са толкова надеждни и сигурни, тъй като с разпространението на технологиите се увеличават и начините за тяхната неправомерна манипулация. Компанията за информационна сигурност IOActive е идентифицирала повече от 50 00 светофара, пътни камери и други устройства от пътната мрежа в големите градове на осем държави по света, които могат да бъдат хакнати с оборудване, чиято цена е не повече от 100 долара. Един обикновен дрон и радио хардуер са в състояние да причинят достатъчно проблеми, а ако злонамерените лица използват по-скъпи предаватели и антени, атаката може да стане от разстояние няколко километра.
Бавното е по-бързо
За по-добрата организация на движението в големите градове учените препоръчват още както кръстовищата, така и колите да бъдат по-къси, макар че второто зависи най-вече от самите автомобилни производители, а не от градските власти.
За да подкрепят твърденията си, учените са провели компютърна симулация на система със слотове и са установили, че премахването на светофарите намалява значително времето, иначе загубено в чакане. Те заключават, че новият подход може да се определи от девиза „бавното е по-бързо“ – с други думи, автономните коли могат да намалят скоростта, за да достигнат кръстовището в определения им времеви отрязък, но ефектът от намалената скорост е повече от компенсиран от факта, че колата чака по-малко – ако изобщо ѝ се наложи да чака – при преминаването.
Всичко това означава само едно – елиминирането на традиционните светофари не е някаква абстрактна идея, а реален подход за оптимизация на движението в момент, когато градовете стават все по-пренаселени, а броят на колите по пътищата нараства неимоверно.
„Решението на този въпрос трябва да дойде спешно, тъй като транспортната инфраструктура, която създадем утре, ще трябва да ни служи няколко десетилетия и именно с нея трябва да осигурим плавния преход към един по-интелигентен и автономен транспорт“, заключават учените.
Виж още: Електрическите коли ще се изравнят по цена с бензиновите към 2025 г.