Летящият дрон Raptor E1, който в началото на годината стартира от летище в Шотландия и излетя на височина 60 метра, може да не изглежда много оригинален, но неговата горивна система определено заслужава внимание - в това число и това на научния свят. Използвайки водородно гориво, дронът притежава специален газов генератор, прикрепен към горивния елемент, като цялата тази конструкция действа като мощен електрически захранващ блок с тегло три пъти по-малко от литиевата батерия, която първоначално е била разположена в него.
Фил Андерсън, един от водещите разработчици на уникалната система, е ръководител на военноморската научна група за научноизследователска и развойна дейност, като според него дрон, снабден с тази система, може да прекара във въздуха над 2 часа без необходимост от презареждане. Трябва да се отбележи, че използваната водородна горивна технология изначално принадлежи на компанията Cella Energy, основана в Оксфордшир. По този начин възползвалата се от тази технология Шотландска асоциация на морските науки, където работи и Андерсън, проведе тестов полет на дрона, за да изследва поведението му във въздуха и някои други особености на водородната горивна система. Ако се питате защо за всичко са отговорни точно военноморските сили, отговорът всъщност е логичен – намеренията им са дронът да бъде използван в най-различни военни разработки. Освен това неговият потенциал може да бъде разгърнат и в контекст на климатичния и екологичния мониторинг на нашата планета.
„Проведеният тестов полет включи в себе си прототипа на въпросната горивна система, като резултатите са повече от обнадеждаващи. Следващото поколение на тази технология ще бъде три пъти по-ефективно“, казва Стивън Бенингтън, един от ръководителите в компанията Cella Energy.