Инженери от технологичния институт в Масачузетс разработиха роторно-бутален двигател с вътрешно горене, който е значително по-тих, малък и лек, както и 20% по-икономичен от всички подобни двигатели досега. Относно Ванкеловия двигател - през 1954 година Феликс Ванкел открива, че при въртенето на един триъгълен ротор, или т.нар. триъгълно бутало, в един наподобяващ по своята вътрешна форма осемобразен (епитрохоидна форма) протича четиритактов работен процес. Това е причина още през същата година той да проектира ротационно-бутален двигател, който след малка доработка е готов за тестове на 1 февруари 1957.

Според думите на учените от MIT техният иновационен двигател X Mini е лишен от характерните вибрации и работи доста по-тихо от всички аналогични двигатели. Неговият обем е само 70 куб.см, а мощността му достига при това 3.5 конски сили при 10 000 оборота в минута. След няколко цикъла на оптимизация и преработки на конструкцията инженерите са успели да отстранят и повишения разход на масло, от който страдат роторно-буталните двигатели.

Работата на X Mini е базирана на високоефективен термодинамичен цикъл, който е призван да отстрани всички типични проблеми на Ванкеловия двигател. В компактното устройство въртенето става в пределите на един триъгълен обем, в който се образуват три горивни камери. Благодарение на асиметричното разположение на входа за горивната смес и изхода за отработените газове обемът на двигателя се използва по-ефективно, получавайки от изгореното гориво по-голямо количество енергия.

X Mini вече предизвика интерес у някои потенциални клиенти и скоро може да се появи на мотопедите и безпилотните летателни апарати например.