Умните аксесоари (wearables) са сред най-коментираните устройства, а тенденцията показва, че ще навлизат все по-бурно в ежедневието на потребителите. Вече има голям набор от тези джаджи, но все още никой не може да се отличи от останалите, тъй като всеки изпитва определени слабости. В тази категория влизат умни очила, часовници, но всички пораждат много полемики. В момента те не могат да заместят смартфоните, но в следващите години ще станат техни първи приятели.

От Cnet са се свързали с някои от хората, които имат директен поглед върху умните аксесоари, тъй като компаниите, в които работят, доставят голяма част от частите, нужни за тяхното производство. Ето какво казват те:

 

Свободно поле за изява

На пазара се предлагат много умни аксесоари, но никой не може да изпъкне пред останалите - по-добър в едно, но по-лош в друго. Фитнес тракерите (Nike Fitbit) в момента доминират търговията на умни аксесоари и отговарят за 90% от всички продажби, според Accenture. Sony, Pebble и още няколко компании произведоха аксесоари с повече възможности – нотификации, правене на снимки, отговаряне на обаждания и т.н. Samsung дори направи и една стъпка повече, тъй като пусна Galaxy Gear – умен часовник с вградена камера и Android операционна система. Все още не може да се прецени колко добре се продава това устройство, тъй като информацията е противоречива. Също както и мненията за него. Google не може да се похвали със собствен часовник, но има безкрайно интересните Google Glass. Какво означава всичко това? „Не знаем кой ще победи“, коментира Стив Моленкопф, изпълнителен директор на Qualcomm.

 

Фитнес тракерите ще останат властелини в този сектор. Поне още малко...

В момента, както стана ясно, фитнес тракерите са лидери сред умните аксесоари. Очаква се тази тенденция да се задържи, тъй като те имат точно определено предназначение. Останалите wearables ще трябва да намерят подходящ начин, чрез който да спечелят потребителите. В момента много от тях са твърде сложни.

Дори и по-простите фитнес тракери ще продължат да се развиват, а производителите ще интегрират повече функции. Нови сензори ще правят възможно отчитането на все повече биометрични данни. Компании работят върху сензор, който измерва нивото на глюкоза. „Тези сензори са съвсем близо до нас“, добавя Скот Макгрегър, изпълнителен директор на Broadcom.



 

Очаквайте още много нови компании

Създаването на фитнес тракер или умен часовник не е нито толкова трудно, нито толкова скъпо, колкото производството на лаптоп или смартфон. Компаниите, производители на чипове, правят всичко възможно да улеснят пазара. Много от тях имат готов дизайн, който производителите могат да вземат и ребрандират като свой.

„Тъй като не е скъпо създаването на подобни продукти, вратата пред другите производители е отворена“, обяснява Саймън Сегарс, изпълнителен директор на ARM Holdings. Kickstarter помага на компании като Pebble, които започват от нулата, но са фокусирани върху едно нещо: създаването на страхотен умен аксесоар. Това ще продължи, но производителите на чипове предвиждат, че и компании от други сектори ще се впуснат в този пазар. Възможно е да видим компании, свързани със здравеопазването, но и производителите на часовници, които да разширят своя асортимент и с „умни“ версии на своите модели.

 

Продължава на страница втора.

По-голям акцент върху естетиката

Повечето умни часовници са големи и в никакъв случай не прикриват своята технологична същност. Това ще се промени, тъй като компаниите ще започнат да отделя все по-голямо внимание на дизайна. (Пример е Pebble Steel). „Трябва да изглеждат като нещо, което искате да носите“, добавя Майк Бел, ръководител на мобилния отдел на Intel. „Проблемът е, че всичко е един квадратен тъчскрийн. Сигурен съм, че не това е нещото, което хората искат да носят постоянно.“



 

Очилата и часовниците са началото

Очакваме появата на напълно различни продукти. Здравеопазването е сферата, която може да има сериозно присъствие сред умните аксесоари. Ще видим все повече подобни джаджи за домашни любимци. Очакват се и други устройства, които ще разширят възможностите на смартфоните или ще обогатят социалните взаимоотношения. Не трябва да забравяме и облеклото. „Очакваме пазарът за умни аксесоари да разкрие своето разнообразие. Това ще стане още тази година“, обяснява Робърт Томпсън, ръководител на отдела за бизнес развитие на Freescale.

 

„Интернет на нещата“ ще бъде задвижван от умните аксесоари

„Интернет на нещата“ е също популярна тема. Съвсем скоро домашните уреди ще могат да си комуникират, а в момента много малко умни устройства се свързват с тези продукти. В момента виждаме, че Samsung върви в тази посока с представянията, които направи на CES 2014 – Samsung Smart Home, който може да осъществява връзка с Galaxy Gear.

 

Устройствата няма да имат нужда от смартфон, за да функционират

В момента всички умни аксесоари трябва да се свържат със смартфон, за да функционират. В един момент това ще се промени. „Умните устройства, докато не покажат известна автономност или нещо наистина впечатляващо, ще бъдат определяни от потребителите като твърде сложни или просто като нещо, което не изпълва очакванията“, казва Бел. „Тези устройства трябва да бъдат самостоятелни и да могат да извършват неща, чрез които да получат масово разпространение. В така ситуация, ако могат да направят и още нещо в комбинация със смартфон, ще бъде чудесно.“


Спад в цените

Най-ранните продукти винаги струват повече, отколкото наследниците им. В определен момент високите цени започват да падат. За това ще спомогне и навлизането на повече участници в този сектор. Разбира се, цените ще зависят и от популярността на продуктите. Според Йохан Лодениус, ръководител отдел „Маркетинг“ в Mediatek, някои умни аксесоари ще се търгуват срещу по-малко от 50 долара.

Независимо как ще се развие пазарът за умни аксесоари, всички производители на чипове са съгласни с едно – тези джаджи ще станат сериозна част от нашия живот. Съгласни ли сте с тези прогнози?

Най-доброто от CES 2014: Wearables