
Развитието на HTC през последните няколко години наистина буди възхищение. Тайванската компания уверено и търпеливо успя да се нареди сред най-големите и уважавани производители на смартфони в световен мащаб. Нещо повече, HTC се нагърби с производството на Nexus One, първия смартфон на Google, което според мнозина анализатори е ключо вият момент, довел до впечатляващото разрастване и финансово укрепване на HTC.
Днес обаче на преден план изниква един интересен въпрос, който се премълчава от Google и HTC, но пък се задава открито от много наблюдатели на пазара - кой всъщност има реална полза от партньорството между двете компании? Google? Или може би HTC? В крайна сметка Nexus One (който се произвежда от HTC!), се конкурира директно със собствените продукти на HTC като например HTC Desire.Всъщност тези тревоги до скоро не стояха на дневен ред - Nexus One се разпространяваше по избрана от Google схема чрез специални доставчици в точно определени страни и не беше толкова широко достъпен, колкото масовите модели смартфони. В края на май тази година обаче схемата на дистрибуция на Nexus One претърпя драстична промяна и моделът вече се доставя свободно и може да бъде намерен на пазара без ограничения от какъвто и да е род.Целта е, разбира се, да се раздвижат продажбите на Nexus One, като му се предостави досег с по-широка аудитория. Поне така е на теория. На практика обаче постъпления та от Nexus One буксуват и според мнозина това се дължи на... HTC. Нищо лично, просто сравняване на цифри - HTC Desire, директният конкурент на Nexus One (по отношение на платформа, дизайн и ценови клас), бележи ръст на продажбите с цели 56%. Нещо повече, търсенето на HTC Desire е толкова високо, че това води до покачване на цената му с близо 9 процента (средно 404.82 EUR)! Междувременно интересът към Nexus One е почти статичен, като ръстът в цената му е незначителен - едва 0.4%! Още по-сериозно обаче става положението, когато сравним директно двата модела и по други показатели. Сигурно ще ви е интересно да узнаете, че според публикуваните резултати за юни търсенето на HTC Desire е близо 3 (три!) пъти по високо от това на Nexus One. Като се има предвид, че двата телефона са много близки като параметри и визия, къде е причината? Според вътрешни източници повечето търговци срещат трудности при намирането и доставката на Nexus One и за това се стараят да подобрят печалбите си, като се концентрират върху аналогични модели, които могат да се поръчат по-лесно и да пристигнат доста по-бързо. Един такъв лесен за поръчка и доставка модел е... HTC Desire. В същото време да припомним кой произвежда Nexus One? Да, HTC, разбира се. Няма ли тук конфликт на интереси? Нима Google не търпи загуби от Nexus One точно заради HTC?Отговорът е „Не!". Поне официално. Поне така се твърди от най-високо ниво. Самият изпълнителен директор на Google, всеизвестният Eрик Шмит, заяви, че Nexus One е успешен модел въпреки незадоволителните финансови постъпления и слабите продажби. В интервю, дадено за британския Дейли телеграф Шмит дори смята, че Nexus One е толкова успешен телефон, че няма смисъл да се пуска на пазара негов наследник!Явно не само парите са били движещ фактор при оценката на успеха на Nexus One. Целта според Ерик Шмит е съвсем различна: „Идеята преди година и половина беше чрез Nexus One да се опитаме раздвижим и развием пазара на телефонните платформи и Nexus One без съмнение се справи отлично."В момента Google отбелязва известна промяна в политиката си и донякъде изоставя намеренията си да доставя хардуерни продукти на крайни потребители на масовия пазар. Нека да припомним, че още в самото си начало произвежданият от HTC Google Nexus One бе достъпен за поръчка през интернет без SIM карта, без договори и напълно отключен! Доста смело решение на маркетинга на Google, което обаче не спомогна за постигане на очакваните продажби: според източници от Nexus One са доставени едва 135 000 бройки през първите два месеца. Това принуди Google да се върне към утвърдената схема на дистрибуция чрез селективни договори с мобилните оператори. А това от своя страна още повече ограничи достъпа до Nexus One на онези ентусиасти, които искат да се сдобият свободно с него. Нещо като порочен кръг. От който, както споменахме, може би печели най-вече HTC...Но докато разглеждаме HTC и Google и се опитваме да намерим пробойни в тяхното сътрудничество, може би неоснователно забравяме най-важния фактор за проблемите при продажбите на Nexus One и не само неговите всъщност.
Този фактор се нарича... Apple, разбира се. Манията по iPhone е толкова огромна и помитаща, особено сега, когато на пазара се появи iPhone 4 (който съвсем скоро чакаме официално и тук, в България). Но Google не смята да следва маркетинговата схема на Apple и държи на принципите си. А те са напълно „отворени". Което е факт. При Android се набляга на пълната свобода - Android е необвързваща по отношение на хардуер и външни приложения! Както казва Шмит: „Ние се опитваме да направим нещо съвсем различно от Apple и добрата новина е, че Apple ни улесняват максимално. Разликата между бизнес модела на Apple и модела на Google може да се види съвсем лесно - те са абсолютно различни. Моделът на Google е напълно отворен. На практика може да вземете софтуера - той е напълно безплатен, може да го модифицирате както искате, да включите към него каквито приложения пожелаете и накрая да изградите собствен бизнес модел, като прибавите хардуер по ваш избор. Моделът на Apple е противоположен на нашия."Коя от двете стратегии ще успее? Само времето ще покаже, като на този етап Apple държи първенството по продажби и интерес. Първите резултати от пускането iPhone 4 са зашеметяващи, което няма как да не притеснява останалите производители на смартфони. И в този ред на мисли може отново да се върнем към основната тема на статията - за това, кой има истинска полза от партньорството между HTC и Google.
Отговорът може би е - „и двете компании". HTC, макар и на практика конкурент на Google, всъщност е най-успешният „проводник" на платформата Android, а по този начин и на бизнес модела на Google. Успехът на HTC означава индиректно и успех за Android, още повече, че HTC заяви, че ще обнови всички свои смартфони, базирани на Android, до Android 2.2.Така че засега положението е стабилно. Въпреки пълното доминиране на Apple, HTC успява да запази доста добро финансово здраве, като по собствени отчети компанията обяви наскоро ръст в печалбите си близо една трета (32.8%) за втората четвърт на тази година, което надминава очакванията є, обявени през април.