Онлайн рекламите безспорно са досадна необходимост на съвременната световна мрежа. Без тях голяма част от любимите ни сайтове просто биха били принудени да ни карат да плащаме за достъп до съдържанието им, за да могат да покриват разходите за съществуването си и да оцеляват. И макар това да е безспорен факт за част от страниците в уеб, други от тях безжалостно се възползват от настоящия интернет бизнес модел и ни заливат – агресивно при това, с нежелани търговски съобщения и промоции, някои с крайно неподходящо съдържание.

Точно поради тази причина блокирането на рекламите онлайн е една много разумна практика за ежедневно сърфиране, която в идеалния случай е изключително лесна за прилагане – просто инсталирате съответната добавка (add-on) за използвания от вас браузър и забравяте за досадните банери.
На практика обаче процесът има някои определени тънкости и точно с тях ще се занимаем днес.

Голямата разделителна линия

Практиките за блокиране на онлайн реклами можем да разделим основно на две големи групи в зависимост от устройството, което използвате за сърфиране. От едната страна на това уравнение са добрите стари РС (преносими и настолни), а от другата – по-съвременните мобилни устройства от типа на смартфони и таблети.
Макар да споделят някои общи черти, тези два основни класа компютърни устройства изискват различен подход, като без съмнение прилагането на трикове и техники за блокиране на онлайн рекламно съдържание е от по-критично значение при таблетите и смартфоните. При тях често доста ограничената пропускателна способност на използваната интернет връзка и по-скромните системни ресурси са особено уязвима точка, налагаща по-строго прилагане на различни рестрикции с цел пестене на пари и време.

 

 

 

Блокиране при сърфиране от РС

Започваме с вездесъщия YouTube. Рекламите в мегапопулярния сайт за видео споделяне на Google са относително ненатрапчиви, като повечето от тях лесно могат да бъдат прескочени след изтичане на първите няколко секунди от съответния клип. Ако обаче гледате ежедневно голямо количество видео едно след друго, рекламите в началото им бързо ще се превърнат в изключително досаден ангажимент.
За щастие премахването им е изключително лесно – просто инсталирайте в браузъра си добре познатата добавка Adblock Plus, за която е ставало дума неведнъж. Тя се предлага във версии за всички популярни браузъри и действа много интелигентно при елиминиране на различни вградени в клиповете реклами, така че, след като веднъж я активирате, спокойно може да забравите за съществуването й – тя ще върши работата си „зад кадър“ и напълно ненатрапчиво.
Като допълнителна мярка можете да посетите https://youtube.adblockplus.me/ и да ограничите много от останалите дразнещи опции на YouTube, като визуализация на коментари, свързани тематични предложения, видео анотации и други.


Adblock Plus е изключително мощно средство за премахване на рекламно съдържание от сайтовете, които посещавате, но замислете се дали наистина искате да блокирате всички възможни реклами на всички възможни страници. Нека не забравяме, че доста от сайтовете разчитат именно на рекламите, за да оцеляват, така че може би не е лоша идея да отделите няколко минути и да си създадете „Бял списък“ с любимите си страници, които посещавате най-често. Добавката поддържа такава опция и с нейна помощ ще можете селективно да изберете малка група сайтове, където визуализацията на реклами да е позволена. Така един вид ще убиете с един куршум два заека – от една страна, ще ограничите сериозно потока от онлайн реклами до приемлив минимум, а, от друга, няма да лишите любимите си сайтове от ценен приход.

 

 

 

Този подход работи изключително добре в комбинация с още една полезна добавка – Flashblock. Тя стопира досадните анимирани Flash реклами, вградени в много сайтове, да се самовъзпроизвеждат. Така следващия път когато отворите подобна страница, колонките на компютъра ви няма да гръмнат, озвучавайки притихналия офис, в който работите, със смущаваща какофония от звуци.
Добре е да решите и какво ще правите с така наречените Google реклами. Те имат претенциите да са най-финият инструмент на така наречената „таргетирана реклама“, т.е. на теория би следвало интелигентно да подбират най-подходящото за вас рекламно съдържание, базирайки се на историята на вашите търсения в уеб и сайтовете, които посещавате.


На практика обаче Google Ads често проявяват вбесяваща неадекватност, досаждайки ви непрекъснато с реклами на бебешки храни и хигиенни продукти за баня. Ако по принцип нямате нищо против рекламите на Google, но не сте съвсем съгласни с представата на уеб търсачката за вашите лични интереси и предпочитания, посетете страницата й с настройки и проверете за точността и актуалността на записаната там информация.

 

 

Google Ads обаче не е единствената голяма компания, заливаща ви с (уж) таргетирана реклама. Така че, ако искате да извършите подобна фина настройка на личните си предпочитания ръчно, ще трябва да издирите аналогичната страница с настройки в сайтовете още и на Microsoft, Yahoo и още десетки по-малки подобни компании. За да спестите време и да направите това общо за всички възможни рекламни услуги от подобен вид, можете да използвате изключително удобния онлайн инструмент на Netwok Advertising Initative.


На финала – безплатни добавки като Adblock Plus са чудесно средство за блокиране на онлайн рекламите, но и при тях не всичко е „цветя и рози“. Използването на подобни добавки в комбинация с популярни браузъри като Firefox например може значително да увеличи консумираната от тях оперативна памет, което, разбира се, води след себе си други неприятни странични ефекти като чести сривове и забавяне работата на цялата система. Освен това Adblock Plus не е съвършен – създателите на реклами (обикновено от най-неприятния и крайно нежелан вид) от ден на ден стават все по-изобретателни в заобикалянето на ограниченията, налагани от добавката.

 

 

 

Ако сте твърдо решени да се справите с онлайн рекламите каквото и да ви струва, може да помислите за устройство като AdTrap. То представлява миниатюрна хардуерна защитна стена (firewall), специализирана именно в премахването на онлайн реклами. Цената на AdTrap обаче едва ли ще ви хареса – устройството се предлага за цели 149 долара.

Блокиране в мобилни устройства

Google не особено изненадващо премахнаха Adblock Plus от Google Play, но все пак в него ще откриете няколко приложения за блокиране на онлайн реклами, макар че нито едно от тях не може да се мери с ABP по ефикасност. Добрата новина е, че не е нужно да се задоволявате с тях – създателите на Adblock Plus продължават да предлагат Android версия на техния софтуер – просто ще трябва да я свалите от официалния им сайт, а не от Google Play. Ако изберете мобилната (Android) версия на Firefox, това ще ви създаде редица улеснения в блокирането на реклами, тъй като с нея спокойно можете да използвате Adblock Plus.


Особено досадна форма на онлайн реклама при Android устройствата са така наречените „спам икони“ – реклами, маскирани като икони за приложения, които мистериозно се появяват върху стартовия ви екран, без да сте ги инсталирали. Лошото е, че дори да ги изтриете, те пак ще се появят, защото сами по себе си не са апликации, а просто статични препратки към различни рекламни съобщения и услуги.
За да ги премахнете от устройството си, ще трябва първо да локализирате приложението, което ги генерира. За целта от помощ ще ви е Ad-Network Scanner & Detector, с чиято помощ бързо ще идентифицирате виновника за рекламния спам.
Друг проблем тук са изскачащите (pop-up) реклами. Повечето мобилни браузъри, в това число и вездесъщият Chrome, имат доста добра защита срещу подобни дразнители. Ако все пак продължавате да имате проблеми с рекламите, проверете дали опцията за блокирането им не е деактивирана от менюто с настройки (Settings), секция „Съдържание“ (Content).

 

 

Под iOS алтернатива на Adblock Plus е добавката AdBlock, която изпълнява същата функция за вашия iPhone или iPad. Също така може би ще искате да деактивирате опцията за проследяване на вашата онлайн активност от менюто с настройките на Safari (Settings -> Safari -> Do Not Track).
Apple също така поддържат опция за по-фина настройка на таргетираната реклама, която компанията да ви предлага. За да ги промените, отворете със Safari oo.apple.com, отворете Settings, Privacy и изберете Advertising.

Тагове:
Още от Social