През 2014 г. облачните услуги не са нещо екзотично. Облачните услуги са необходимост за всеки потребител на смарт устройство. Още помня времето, когато безплатните акаунти на тези услуги преди години даваха по 50 MB пространство, като тогава за най-голяма екстра се приемаше възможността за споделяне на файлове посредством “горещи (директни) връзки". След това пространството се увеличаваше постепенно, достигайки 500 MB, 1 GB, 2 GB, 5 GB. Днес стандартът изисква поне 15 GB безплатно облачно пространство (с малки изключения като Dropbox).
Преди няколко месеца ви представих най-добрите варианти при избор на доставчик на облачно пространство, но сегашната ситуация изисква отново да се върнем към темата и да преразгледаме опциите, както и последиците от въведените промени.
В облачната война най-големите сили са Microsoft и Google, които постоянно намаляват цените на абонаментите за облачно пространство, предимно защото могат да си го позволят. И защото имат нужда от доминация.
Първи започнаха Google като намалиха цената на най-ниския план до 1.99 долара/месец за 100 GB и на най-високия - от 50 долара/месец на 10 долара за 1 TB. Няколко месец след това последва новината, че бизнес потребителите на Google Drive ще получат неограничено пространство за 10 долара на месец.
Microsoft от своя страна също намали драстично цените и предложи 1 TB за 10 долара на месец. Но изпълнителният директор Сатя Надела, който обеща тотална промяна в стратегията на гиганта, реши да действа още по-агресивно.
Microsoft и Google искат да наложат професионалните си софтуерни продукти и офис пакетите. Microsoft има абонаментната услуга Office 365, а Google разполага с пакета Docs.
Google предлага Docs напълно безплатно за всички потребители на Drive, а Microsoft иска месечно да се плаща за офис пакета, включващ Word, Excel, Powerpoint и др. Какво може да направи Надела, за да отговори на Google и да привлече неговите абонати, без да прави офис пакета си безплатен? Отговорът е неограничено облачно пространство.
Но неограниченото пространство не се предлага директно през OneDrive. То се предлага и маркетира като бонус за абонатите на Office 365. И вместо да даде това пространство срещу 10 долара през OneDrive, Microsoft го дава за 6.99 долара през Office 365. Това означава, че всички абонати на офис услугата директно получават неограничено пространство срещу 2 долара по-малко. Няма нужда да се споменава и фактът, че пакетът се предлага безплатно или с намаление за студенти (за период от максимум 4 години).
Офертата на Microsoft означава няколко неща по отношение на пазара. Първо, Google ще трябва да отговори рано или късно, което означава, че срещу 7/8/9 долара на месец потребителите ще се радват на неограничено пространство. За конкурентите в лицето на Box и Dropbox, тя може да е фатална.
И Dropbox, която до скоро таргетираше само частните клиенти, и Box, която се фокусира предимно върху бизнес сегмента, привлякоха много потребители към своите услуги. Първата се ползва от 300 млн. потребители (по данни от тази година), а втората обяви през март, че доставя облачно пространство на 25 млн. частни клиенти и 34 000 организации.
Повечето от потребителите на облачните услуги не плащат дори стотинка за тях, а компании като Dropbox, Box, JustCloud разчитат, че те един ден ще станат абонати на платените планове, които предлагат повече функции като “история на файла”, “заключване”, “достъп от само определени потребители” и др. Но с новата оферта от Microsoft за неограничено пространство, нещата се променят и този бизнес модел може да рухне.
Цените към този момент са следните:
Dropbox Pro - 1 TB (9.99 долара), Dropbox For Business - 1 TB (15 долара)
Box Personal Pro - 100 GB (5 долара), Box Business - неограничено (12 долара)
Microsoft Office 365 Personal - неограничено (6.99 долара), Business - неограничено (8.25 долара)
Google Drive - 1 TB (10 долара), Google Apps - неограничено (10 долара)
Microsoft и Google предлагат собствени пакети за обработка на текст, таблици, презентации, а според съвременните представи облачните услуги вече не са просто допълнение към нещо друго или собствен продукт, а нещо задължително.
Тъй като Box и Dropbox трудно могат да отговорят на агресивните оферти от другите, единствената останала възможност за тях е да се съюзят с врага.
През юли Box обяви, че облачната услуга ще е вградена директно в Office 365, а през октомври сделката стана факт. Почти веднага след това Dropbox също обяви партньорство с Microsoft, правейки Office пакета софтуер по подразбиране за редакция на файлове в услугата.
Според анализатори тези сделки са нож с две остриета за Box и Dropbox. Microsoft има изгода да налага Office и да го предлага навсякъде, дори на потребители, извън екосистемата си. По този начин печели още повече, а офис пакетът става стандарт. Но за по-малките доставчици това е ситуация “удавник за сламка”, защото за потребителите възниква въпросът защо да плащат за офис пакет и отделно от това на друг облачен доставчик за място, вместо всичко да е на едно място, при това неограничено.
До този момент облачните услуги се диференцираха по специалните допълнителни функции или опции. Но след интеграцията на Office в Box и Dropbox възниква още един въпрос - какво предлагат те, което Microsoft (или Google) не предлага. Те със сигурност няма да могат да отговорят на цената, нито да предложат неограничено пространство, поне не за тази сума.
Мнозина анализатори смятат, че е въпрос на време идеята да плащаме за облачно пространство да стане немислима. Неограниченото пространство ще бъде стандарт, а доставчиците ще се издържат от реклами, подобно на музикалните и видео услугите. Всъщност вече съществува услуга, която предлага напълно неограничено пространство, при това безплатно. Hive се издържа от реклами и от абонаменти за допълнителни функции като висококачествен стрийминг на музика и видео, за които се плаща.
Битката на титаните всъщност убива малките, които нямат техните запаси и оръжия. Неограниченият облак за стотинки има положителен ефект за потребителите, но малките доставчици ще затъват все повече, защото не могат да си го позволят. Можем само да спекулираме, че рано или късно Microsoft, Google или Apple ще си купят Dropbox и Box, взимайки цялата потребителска база, което може би е основната им цел от самото начало.
Изображение/Image credit: Hezitate/Flickr
Вие коя облачна услуга ползвате и защо? Бихте ли плащали по 10 долара на месец за неограничено пространство? Очакваме отговорите ви в коментарите.
Забележка: Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm.
Прочетете: Microsoft пусна уеб версия на Skype