Първият опит на собственика на Gizmodo - G/O Media - в генерирането на съдържание с изкуствен интелект беше объркан, предотвратим и обиден както за читателите, така и за служителите.

И все пак въпросната статия, генерирана от изкуствен интелект, в крайна сметка направи това, за което очевидно е била предназначена: класира се в резултатите от търсенето на Google.

След бъркотията, която доведе дотук, тази констатация трябва да тревожи всички в медийната индустрия. Това е ранен поглед към едно мрачно бъдеще, в което моделите на изкуствен интелект генерират съдържание в името на други ботове, за сметка на всички хора, страдащи от последиците.

Да се върнем малко назад: в края на юни G/O Media - която притежава Gizmodo, Kotaku, The Onion и Quartz наред с други - обяви, че ще започне да публикува съдържание, генерирано от изкуствен интелект, в многобройните си публикации като част от "скромен тест".

"Не би трябвало да е изненада, че сме мислили значително за изкуствения интелект, както и всички в медийния бизнес напоследък", пише Мерил Браун, редакционен директор на медийната група, в имейл до служителите. "Тук сме убедени, че промените, които изкуственият интелект ще внесе в света на медиите и журналистиката, ще бъдат много значими, макар и трудни за прогнозиране със сигурност, през 2023 г."

Не е изненадващо, че служителите в изданията, притежавани от G/O Media, бяха ядосани в отговор на новината. И както се оказа, с основателна причина. Още в първата статия, генерирана от изкуствен интелект, която Gizmodo публикува миналата седмица, Gizmodo Bot на уебсайта напълно се размина с целта.

Публикацията, така нареченият "Хронологичен списък на филми и телевизионни предавания от Star Wars, беше ужасно написана и изпълнена с фактологични грешки. Преди да бъде поправен, списъкът не можеше да подреди филмите и сериалите в правилния им хронологичен ред и изключваше някои по-нови части и спинофи на любимата на милиони поредица.

Това беше, меко казано, ужасен имидж за компанията - и впоследствие хората в Gizmodo отвърнаха на удара още по-силно, като заместник-редакторът Джеймс Уитбрук нарече списъка "смущаващ, непубликуем, неуважителен".

Така стигаме до днес. Въпреки всички грешки и липсата на съгласие от страна на служителите се оказва, че статията, генерирана от бота на Gizmodo, все пак е успяла да се класира и да се появи на първата страница на резултатите в Google при търсене на думите "филми от Star Wars".

И макар че някои от най-сериозните грешки в списъка са поправени, той все още излага читателите на невярна информация, която човек, почитател на Star Wars, най-вероятно би уловил.

Освен че статията е лошо написана, ясно е, че тя никога не е била предназначена за читатели. Вместо това очевидният похват е да се заблудят алгоритмите за търсене, за да я класират високо - и предвид класирането ѝ в Google Search, тя очевидно е изпълнила тази цел. В много отношения това е доказателство за една депресираща система, в която ботовете пишат предимно за ботове, а ролята на хората, независимо дали са автори, редактори или читатели, все повече се намалява в този процес.

Говорител на Google предостави изявление, което не се отнася пряко до присъствието на грешната статия в резултатите от търсенето на компанията.

Снимка: Unsplash

Виж още: Защо популярността на ChatGPT намалява?