Джеф Безос трябва да се чувства поне малко уверен, че няма да бъде взривен на парчета по време на предстоящото си пътуване в Kосмоса. Макар и по-рисковано от много други неща, които може да направи най-богатият милиардер в света, първият полет на неговата ракета New Shepard ще бъде толкова опасен, колкото повечето други изстрелвания според двама експерти, консултирани от Live Science.
Безос, бившият главен изпълнителен директор на Amazon, ще участва в 11-минутно пътуване заедно с трима други членове на екипажа на 20 юли: събитие, което трябва да съвпадне с 52-рата годишнина от кацането на Луната на "Аполо" 11. Капсулата New Shepard, която работи автономно и може да побере до шестима пътници, ще бъде изстреляна от специална локация в Западен Тексас на височина от 62 километра, често считана за граница на Kосмоса.
Космическите полети са рискован по своята същност бизнес. Основните фактори, влияещи на този риск, включват нивото на опит на стартовата компания, броя на изстрелванията на конкретно летящо средство и вида на използвания ракетен двигател, казва Джоузеф Фрагола, главен изпълнителен директор на Asti Group, LLC и независим системен инженер, който е изчислявал подобни рискове за НАСА от десетилетия.
Blue Origin, компанията за космически полети на Безос, е изстреляла New Shepard 15 пъти по време на тестове без екипаж само с една частична повреда, по време на която пътническата капсула е кацнала безопасно, но ракетният ускорител е катастрофирал.
"Това е изключително положително нещо", каза Фрагола, позовавайки се на успешния опит.
Повишаващ нивото на доверие в Blue Origin е фактът, че New Shepard ще предприеме само кратка екскурзия, защото няма да влезе в орбита и ще използва сравнително прост единичен двигател, казва Блейк Пътни, инженер, който също е работил по анализ на риска за летателни средства на НАСА.
Според компанията двигателят BE-3 (Blue Origin-3) на Хеу Shepard генерира около 50 000 кг тяга, когато излита. Това е далеч по-малко от нещо като усилвателите на космическата совалка на НАСА, които генерират комбинирана тяга от 544 000 кг върху стартовата площадка.
Голяма част от риска в космическите полети зависи от това, "колко мощен и колко сложен е вашият двигател и колко време му трябва да се повреди", казва Пътни. Двигателите на совалки бяха сложни машини, които работят дълго време, за да изнесат екипажите си в орбита, което означава, че много повече неща могат да се объркат по време на изкачването в орбита.
След катастрофата на Challenger през 1986 г. американският флот от космически совалки изчислява, че трябва да се сблъска с провал в едно на всеки 120 изстрелвания - брой, който се оказа доста точен, като се има предвид, че програмата е изпълнявала 135 мисии за 30 години и е изстрадала две трагедии през това време. Припомняме, че космическата совалка Challenger се разпадна и взриви само след 73 секунди в полет, убивайки всички седем членове на екипажа на борда.
Снимка: Blue Origin
Виж още: Windows 11 ще изисква всички лаптопи да имат висококачествена камера