Ракетната компания на Джеф Безос Blue Origin тихомълком се приближава към първото изпитание на своята ракета New Glenn. Задвижвана от собствени двигатели, New Glenn също е проектирана да се приземява на кораб като Falcon 9 на SpaceX. Тя е и по-мощна от работния кон и оперативната ракета на SpaceX, а кадри от медиите във Флорида показват, че баржата на Blue Origin се е върнала на пристанището на Кейп Канаверал късно снощи след офшорни тестове. Завръщането бележи още една стъпка в тестовата кампания на ракетата, като се очаква скоро да се проведе голям активен тест на двигателите ѝ.

Ракетата New Glenn на Blue Origin използва седем ракетни двигателя BE-4, за да създаде тяга от 1723 тона. Това е над два пъти повече от тягата на ракетата Falcon 9 на SpaceX, която използва девет по-малки двигателя Merlin 1D за генериране на 771 тона тяга. New Glenn е тежкотоварна ракета, която се конкурира с Falcon Heavy на SpaceX, която е много по-мощна от нея и генерира 2313 тона чрез своите 27 двигателя Merlin 1D, разпределени поравно в три ускорителя.

Подобно на ускорителите на Falcon 9 и Falcon Heavy, единичният ускорител на New Glenn също е проектиран да бъде за многократна употреба. Blue Origin има за цел да го приземи на баржа в океана и преди очакваното изпитание с горещ огън преди края на годината фирмата завърши кръг от офшорни тестове на своята баржа. Според кадри от местни медии това са били тестове за комуникация с участието на хеликоптер.

Приземяването на първата степен на ускорителя на New Glenn би трябвало да е по-сложно от това на Falcon 9 поради размерите на първия и ако Blue Origin успее, тогава ракетата ще стане първият тежкотоварен носител, който ще извърши приземяване на кораб.

Октомври беше натоварен месец за работата по New Glenn. Blue Origin прекара по-голямата част от месеца в инсталиране на седемте двигателя BE-4 на ракетата, за да я подготви за активния тест. Подобно на двигателите Merlin на Falcon, някои от BE-4 на New Glenn също могат да се отклоняват. Това им позволява да се движат около вертикална централна точка, за да управляват ракетата по време на нейното издигане и кацане на кораба за възстановяване Jacklyn на Blue Origin.

След инсталирането на двигателите ракетата се отправи от съоръженията на Blue Origin към стартов комплекс 36 на космодрума Кейп Канаверал във Флорида. Според главния изпълнителен директор Дейв Лимп следващият етап в кампанията на New Glenn е интегриран активен тест на ракетата носител. При това изпитание втората степен ще бъде поставена върху първия ускорител и ще бъдат запалени за кратко двигателите на първата степен. Blue Origin тества двигателите на втората степен чрез подобен тест в края на септември.

Снимка: Unsplash

Виж още: Портрет на Алън Тюринг от хуманоидния робот Ai-Da се продаде за 1.3 млн. долара на търг на Sotheby's