Всеки копнее за удобно пътуване, независимо какъв вид транспорт може да бъде. Вземете случая с пътуването със самолет; турбуленцията, на която е подложен самолетът, може да навреди както на превозното средство, така и на пътника. Причините за това обикновено са разлики в атмосферното налягане, струите въздух около планини, студени или топли метеорологични фронтове или гръмотевични бури.
Няколко проучвания установиха, че турбуленцията нараства поради изменението на климата, но един австрийски стартъп твърди, че е разработил система за решаване на този проблем в по-голяма степен. Базираната във Виена фирма възнамерява да намали последствията от турбуленцията чрез наблюдение, прогнозиране и управление на неравностите с комбинация от сензори, радари и софтуер за управление на полета.
Според фирмата нейната система за премахване на турбуленцията е "в състояние да намали турбулентните натоварвания, усещани от пътниците, с повече от 80%, като използва противодействие на деформациите на контролната повърхност", се казва в нейния уебсайт.
Системата се състои от двуметрови пръти със сензори, прикрепени към крилата на самолета. Оборудването открива малки колебания във въздушното налягане по различни части на фюзелажа на самолета. Той настройва крилата по подходящ начин - по много начини перата на една птица я стабилизират във въздуха.
Събраните данни се подават чрез "Програма за потискане на турбуленцията", която решава контролните повърхности на самолета да ги балансират в рамките на милисекунди.
"Въздушното налягане се измерва диференциално и по този начин можем да разчетем посоката на въздушния поток и оттам можем да предвидим в каква посока ще бъде турбуленцията, както и големината ѝ", казва мениджърът на проекта за решения Ив Ремлер.
Технологията е предназначена само за периода на летене във въздуха, а не за излитане и кацане. Ремлер твърди, че може да компенсира леката турбуленция във въздуха чрез добавяне на половин G сила. Според фирмата полетните тестове с пилотирани демонстрационни самолети вече са потвърдили положителните ефекти, като са спомогнали за намаляване на турбулентните натоварвания, усещани от пътниците, с повече от 80 процента.
Според ново изследване смъртоносната турбуленция в чист въздух е свидетел на нарастваща тенденция с промяната на климата. От 1979 г. до 2020 г. общата годишна продължителност на тежка турбуленция на типично място над Северния Атлантик, един от най-натоварените въздушни маршрути в света, се е увеличила с 55%.
За да се противопоставят на това, авиокомпаниите трябва да започнат да планират по-висока турбуленция, която струва на индустрията 150 до 500 милиона долара годишно само в Съединените щати. Разходите се приписват на увеличеното време за полет, свързано с навигирането на тези турбуленции чрез заобиколни маршрути и по-ниски скорости. Също така износването на въздухоплавателното средство при среща с тези смущения би изисквало допълнителни разходи за поддръжка.
Снимка: Unsplash
Виж още: Adobe показа рокля, чиито десени можете да ъпдейтвате в реално време