Нов свръхзвуков самолет завърши поредните етапи по пътя към дебютния си полет по-бързо от звука.

Демонстрационният реактивен самолет XB-1 на авиационния стартъп Boom Technology се премести от хангар в Сентенял, Колорадо, в летището Mojave Air and Space Port в Калифорния. В Мохаве джетът от въглероден композит с дължина 22 метра преминава през обширни наземни тестове, се казва в изявление на компанията, включително "тестове за рулиране" тази седмица.

"Скорошният напредък, постигнат по пътя към първия полет на XB-1, отразява колективните усилия на екипа за изграждане и безопасно летене на първия в света независимо разработен свръхзвуков реактивен самолет", казва в изявлението основателят и главен изпълнителен директор на Boom Supersonic Блейк Шол.

Самолетът е проектиран да лети със скорост 2.2 Мах - 2.2 пъти по-висока от скоростта на звука, или около 2700 км/ч. Първият полет ще се осъществи над пустинята Мохаве, в същия участък от въздушното пространство, където през октомври 1947 г. Чък Йегер за първи път преодолява звуковата бариера с експерименталния самолет Bell X-1.

Наскоро XB-1 направи още една важна стъпка към първия си полет, като получи сертификат за експериментална летателна годност от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) след подробна проверка на самолета.

Освен това властите одобриха използването на въздушното пространство над пустинята Мохаве от XB-1, а Бум разполага с разрешителни писма, които позволяват на главния пилот изпитател Бил "Док" Шумейкър и пилота изпитател Тристан "Джепето" Бранденбург да управляват свръхзвуковия самолет по време на изпитателния полет.

"Подходящо е, че XB-1 сега напредва към първия полет на Въздушно-космическото пристанище Мохаве, дом на повече от 50 първи полета и други значими авиационни събития", каза Шумейкър. "Очаквам с нетърпение да летя с XB-1 тук, надграждайки постиженията на други талантливи инженери и пилоти, които всеки ден ни вдъхновяват да направим свръхзвуковото пътуване масово явление."

И двамата тестови пилоти на Boom са преминали стотици часове в симулатор и в учебен самолет T-38, за да се подготвят за полета.

Според Boom компанията е обединила 60-годишни самолетни технологии, включително постижения в областта на въглеродните композити и усъвършенстваната авионика, за да създаде тялото от въглероден композит и титановия фюзелаж на XB-1.

Свръхзвуковият самолет разполага с модифицирано делтакрило - сдвоено крило във формата на триъгълник, наречено така заради приликата му с главната гръцка буква делта, - което не само му позволява да достигне скорост над Мах 2, но и позволява безопасно излитане и кацане. Boom казва, че XB-1 притежава три двигателя General Electric J85, които осигуряват на самолета комбинирана тяга до 5 тона.

XB-1 представлява важен етап от разработването на планирания комерсиален самолет на Boom, наречен Overture, който скоро може да превърне свръхзвуковия полет в масова практика. При условие че тестовете на XB-1 преминат успешно, Boom възнамерява да пусне в експлоатация самолета Overture през 2026 г., а първият полет на самолета е планиран за не по-рано от 2027 г.

Снимка: Boom

Виж още: Подобно на птица, този дрон разчита само на вятъра, за да полети (ВИДЕО)