На 1 декември в Китай влезе в сила законодателството, според което всички потребители трябва да се подложат на лицево сканиране при закупуване на мобилни комуникационни услуги (телефония и/или данни). Въвеждането на мярката беше обявено преди няколко месеца. Според информацията от китайските власти по повод влизането в сила на разпоредбата, телеком операторите трябва да използват „изкуствен интелект и други технически средства“, за да потвърдят идентичността на потребителите, когато те регистрират нов телефонен номер. Както е практиката в много други държави, в Китай от години се изисква идентификация с официални лични документи при закупуване на нова SIM карта. Сега обаче ще бъде използвано разпознаване, за да може да се потвърди, че клиентът и лицето от документите са един и същи човек. AFP цитират неназован китайски правителствен източник, според който идентификацията ще включва завъртане на главата и примигване.

Една от мотивациите на Китай да усилва максимално сигурността по отношение на притежанието на комуникационни устройства е чрез ликвидирането на възможността за анонимни потребители онлайн да се справи с интернет измамите и кибер престъпността. Експерти обаче посочват и притеснението на много обикновени потребители от нарастващите възможности за следене на всеки жител от страна на държавата. Ходът с мобилните абонаменти е особено важен, защото повечето хора в страната достъпват интернет през мобилни устройства.

В Китай вече има инсталирани стотици милиони камери за проследяване, като планът е към 2020 г. те да са около 400 млн. Много от тях са свързани с AI системи и се ползват за лицево разпознаване. Най-голямата държава в света е безспорен лидер в разработката и въвеждането на подобни технологии в сферата на сигурността, като някои от статистиките в успеваемостта им са главозамайващи. В началото на есента например бе представена 500-мегапискелова камера, за която се твърди, че може моментално да разпознае всеки в тълпа от 10 000 души. Отчитат се и доста впечатляващи статистики по отношение на борбата с престъпността.  Лицевото разпознаване като цяло е в ръст на този огромен пазар, където технологиите се използват дори за ежедневни дейности, като например автоматично пазаруване в супермаркети или дори при вход в атракциони. Китайски компании вече продават подобни технологии и в чужбина, включително съвсем близо до България – в Сърбия.

Виж още: 8 важни ъпгрейда за есенния гардероб на всеки уважаващ себе си мъж

В същото време комбинацията от въвеждането на още ограничаващи анонимността технологии, по-централизираната държавна организация и наличието на системата със „социални кредити“ в Китай, според която жителите се оценяват по много фактори, включително общественото им поведение, и на база на това може да се ограничи достъпът им дори до неща като обществен транспорт и образование, извиква стряскащи асоциации с някои от най-известните литературни антиутопии.