За периода 2007 - 2012 година България ще се превърне в лидер сред страните на Балканския полуостров с 20,50% ръст-на пазара за информационни технологии, обхващаш, услуги, софтуер, системи,-съхранение на данни, периферия, мрежово оборудване. Това сочат прогнозите на компанията за пазарни анализи IDC.

Основни фактори, влияещи върху пазара, са икономическият растеж от средно 5% за региона, курсът на долара и по-високата покупателна способност на населението в последните години. Специално за България се очаква влияние да окаже и спирането на част от еврофондовете, което ще се усети по-осезаемо в търговията със софтуер и не толкова много на хардуер пазара, каза управителят на компанията Нели Вачева.

След България се нарежда Румъния, където прогнозите за ръст в сферата са за 18,50%, следвана от Сърбия и Турция с 13,70%. За всички страни от региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) очакванията са за 15% растеж до 2012 година.

Според анализаторската компания в различните страни разпределението на продуктовите категории се обуславя от зрелостта на пазара. У нас 12% от общия обем в сегмента се заема от IT услугите, което се счита за "златна среда", сравнено с останалите държави от региона, обясни Вачева. В другите страни процентът по този показател варира между 10 и 15, като изключение прави единствено Гърция с 24%.

Според IDC 2008 година се очертава да бъде по-успешна както за пазара на принтери, така и за PC пазара в сравнение с 2007 г.

Отчита се и увеличение в продажбите на лаптопи. Изключение прави единствено Сърбия, където през миналата година се наблюдава обратна тенденция - по-голямо търсене на настолни компютри (почти 70%) в сравнение с преносими (близо 60%).

У нас през настоящата и миналата година има голямо покачване на сделките с преносими компютри, като изпреварваме дори някои от страните от Западна Европа с над 100% ръст, докато търсенето на стационарни компютри е нараснало едва с около 7%.

През 2007 година за първи път у нас продажбите на лаптопи надхвърлят тези на стационарни компютри. За ЦИЕ като цяло делът възлиза на около 80%, а на стационарните компютри - 5%. У нас, както и в ЦИЕ обединяващата пренос на глас, видео и данни услуга Triple play става все по-популярна, а на интернет пазара като цяло най-динамичен ръст отбелязва приложението Broadband, сочи още докладът.

Продажбите на мобилни апарати са достигнали 304,7 милиона през второто тримесечие на 2008 г., което представлява увеличение с I2% на годишна база, показват данни на компанията за маркетингови проучвания Gartner. Според разчетите продажбите на GSM-u ще нараснат с 11% през 2008 г. до 1,28 млрд. бройки. Финландският мобилен гигант Nokia Corp запазва първата си позиция с продажби от 120,4 млн. броя, което й отрежда 39,5-процентен дял от световния пазар. Южнокорейският производител Samsung Electronics запазва втората си позиция с продажби от 45,7 млн. телефона и пазарен дял от 15,2%. Щатската компания Motorola Inc. отчита рязък спад в пазарния си дял, който намалява до 10% за второто тримесечие. Корпорацията е продала 30,4 млн. мобилни апарата. Motorola е изправена пред риска от намаляване на цените на своите телефони поради липсата на конкурентни характеристики. Пазарният дял на LG Electronics възлиза на 8,8% през второто тримесечие с реализирани 26,7 милиона устройства. Sony Ericsson остава на пето място с продажби от 23 милиона броя и пазарен дял от 7,5%.

От в. Класа

Тагове: