Единствен шутър ги владее, единствен той ще ви открие, единствен вси ще ви събере и в адски кеф ще ви обвие. С Overwatch Blizzard за пореден път доказват, че игрите им са чудовищно завладяващи, полирани до съвършенство, иконични за развлекателната индустрия продукти. Това най-ново попълнение в култовото им портфолио е не просто невероятно добра игра, а дефиниращо жанра си заглавие. Днес т.нар. hero shooter-и са последен писък на гейминг модата, със заглавия като безплатната за игра Paragon (Epic Games) и Battleborn на Gearbox, набиращи огромна мейнстрийм популярност и потенциално започващи детронация на MOBA игрите от гледна точка на предпочитания отборен и състезателен жанр. И Overwatch безспорно е най-доброто заглавие сред тези нови претенденти за геймърските сърца.

 

Само вижте съблазнителния поглед на Hanzo, как да не играете с него?

 

Историята на играта се развива в близкото бъдеще на нашата си Земя, няколко години след разрешаването на Omnic Crisis. Усъвършенстването на изкуствения интелект е довело до въздигане на роботите и машините срещу човечеството в глобален мащаб. За да разреши конфликта и за защита на хората, ООН създава специален отряд, наречен Overwatch. След края на Omnic Crisis, Overwatch започва да действа като мироопазваща част, но след множество инциденти и увеличаване на криминалната активност членовете на отряда биват обвинени в корупция и посочени като главни виновници за размириците. Човечеството се обръща срещу спасителите си. Един ден щабът на организацията е унищожен, по официална информация – инцидентно. Някои обаче вярват, че всичко това е конспирация с цел премахването на Overwatch, но истината така и не се разбира.

Защо ви разказвам всичко това тук? Защото на никой, включително и на мен, не му пука за историята и едва ли ще й обръщаме внимание. Overwatch е изцяло мултиплейър игра. И наистина на кого му трябва история, когато всичко останало е на върховно ниво?

 

Дизайнът на всяка карта е уникален, детайлен и невероятно красив

 

Тактика на F1 скорост

Blizzard винаги са залагали на мантрата, че "геймплеят е най-важен" и Overwatch е поредното доказателство на тази теза. Играта е бърза, динамична и изключително разнообразна. Различните комбинации от герои предоставят абсолютно уникални изживявания, за което допринасят и дизайнът, и спецификата на картите. Да разгледаме всичко поред.

Една уникална черта на Overwatch, която липсва във вече изпробваната от мен Battleborn, e дълбочинатa на тактическата битка. Забелязвате фокуса към отборно структуриране и нуждата от разпределение на задачите с цел по-висока ефективност още в лобито на мача. Играта услужливо дава съвети какво липсва в отбора ви от шестима души за по-добра синхронизация. На ескортиращи и хибридни мисии балансираният отбор е от изключително значение. На мисии, в които трябва да защитавате дадена точка, е по-добре да заложите на няколко тежки защитници и 1 - 2 снайпера и да не обръщате особено внимание на съветите.

 

Или просто си избирайте героя преди всички и ги оставяйте да се съобразяват с вас

 

В отворената бета, както и в завършената игра има общо 12 карти, разделени в 4 основни категории спрямо мисиите, които обслужват: Assault, в която нападате или защитавате определена точка; Escort, в която придружавате специален товар до точка или трябва да го спрете, преди да пристигне там; Control, където двата отбора се борят за изпълнение на дадена цел; и Hybrid, която в бетата комбинираше нападение/отбрана с ескортиране, но ще съчетава и другите типове при излизането на играта. Отборите получават задачите си на случаен принцип (дали ще атакуват, ескортират и т.н.) и биват пускани във великолепните местности, всяка от които е богата на релеф и с огромна вертикалност освен хоризонтален мащаб. Има богато разнообразие от подходящи точки за промъкване, високи места за снайпери и широки места, на които да се избивате с противниците си.

Естествено, някои местности предразполагат към определен тип игра. Не се притеснявайте, ако сте избрали герой, способен на много в широко пространство, а картата ви принуждава да играете на по-близко разстояние. Случва се един отбор да завземе ключовите позиции на дадена карта и да зонира опонента си по адски неприятен начин. Така например на няколко пъти с моя отбор бяхме завирани в собствената си база заради два Bastion-а, разположени точно на изходите, и двама снайперисти дебнеха горния етаж и убиваха нашето снайперистче (ок де, мен) в момента, в който ми зърнеха главицата.

 

Винаги ще се намери някоя Pharah да ви изнесе отгоре

 

За щастие можете да смените героя си във всеки един момент на началната точка, или т.нар. Safe House. Това не е функция, сложена просто ей така. В гореспоменатата ситуация, когато вражески снайперист ви побърква, а на входа към мястото му са се разположили няколко тежковъоръжени негови съотборници, не можете да минете с нормален офанзивен герой. Тогава се връщате до spawn point-а, взимате някой бързак (като Tracer или Genji) и намирате начин да минете по фланговете на снайпериста възможно най-ефективно.

За да достигнете оптимална стратегическа композиция и висока ефективност, ще ви е нужна известна практика. Перспективата от първо лице, както в Battleborn, е леко дезориентираща, но тук привикнах доста по-бързо. Нужно е да опознаете малко самите карти, да научите кой герой най-добре контрира друг или с кой си върви като съотборник за най-добри разигравания и засади. Тъй че, преди да се хвърлите към PvP мачовете, е добре да потренирате срещу ботове. Може да избирате между няколко трудности и, повярвайте ми, Hard не е детска игра. Не се надценявайте, но и не подценявайте опонентите си. Често прекалената арогантност е причината да умрете. Другата най-срещана? Липса на отборна игра. Не можете да изнесете сами играта за отбора си, но едно слабо звено може да ви доведе до провал. В бетата не съществува кой знае колко добър match making и често игрите са тотално небалансирани. Това вероятно ще се промени до официалното излизане, но на този етап ви стига само един некадърен support или не достатъчно добра офанзива по време на assault мисия, за да бъдете тотално размазани.

Единственият проблемен геймплей елемент за мен беше ориентацията. Липсата на миникарта определено се усеща, ако нямате съраунд саунд система или добри слушалки. Причината? В Overwatch трябва да се ориентирате по звука. Стъпките и стрелбата на враговете ви се чуват по-силно от тези на вашия отбор. Успех с това! Дори с добра озвучителна техника ориентацията понякога е кошмар. При мен проблемът се реши чак след като посвикнах с картите и запомних spawn point-овете, обичайните места за снайпери и от коя врата точно могат да ме изненадат в гръб.

 

Как Tracer се превръща в най-омразния ти герой? Когато те издебне 30 хил. пъти в гръб, защото не можеш да го чуеш

 

Лигата на Необикновените

Дори обичайните снайперисти и войници в Overwatch са герои с характер. Безспорно 21-те герои са с едни от най-креативните дизайни на персонажи в игра изобщо. Вдъхновени от исторически фигури, поп културата и дори гейминга, всеки един от специалния отряд те предизвиква поне да го изпробваш. Огромна разлика между тях и героите в Battleborn например е специфичната им роля, която има огромна тежест при построяването на отбора, геймплея и, естествено, изхода на битката. Всеки изглежда и се чувства напълно различно от другите. Имате четири основни типа: нападателни (Offense), защитници (Defense), танкове (Tank) и поддържащи (Support) и горещо ви препоръчвам да пробвате всеки от тях в тренировъчната зона, преди да ги използвате в реална игра.

 

Пълната геройска гама на Overwatch

 

Нападателите са, меко казано, култ героите на Overwatch, с които най-лесно можете да идентифицирате играта и да определите цялостното изживяване от нея. Тук, естествено, е емблематичната Tracer, в чийто геймплей лесно ще се влюбите, но надали ще може да използвате адекватно в началото. Ако в противоположния отбор има способен Tracer, се пригответе за много изненадващи атаки отзад и висока употреба на фразата Fuck Tracer! поне за известно време. Друга звезда е Reaper, разбира се, който е един от най-бруталните герои, с най-високия DPS сред всички офанзивни персонажи и често изкусява цели отбори с ултимата си (най-мощното умение, което се отключва с нанасянето на щети върху противници). Почетно място заслужава sci-fi нинджата Genji – истински трън в задника, ако играете снайпер като мен. Изключително мобилен от гледна точка на атака и доста напомпан с кръв, за разлика от гореизброените си другари. В мой най-голям любимец от тази група обаче се превърна Pharah с дизайна си на египетска mecha богиня. Ако търсите герой, с когото да изолирате опонентите си от точката на задачата (т. нар. zoning), то тя трябва да е вашият избор.

 

Smug motherfucker...

 

Сред защитните герои намерих голямата си любов. Widowmaker. Страхотен снайперист, с grappling hook, чийто ултимат е да хвърли поглед над цялото поле и да отбележи опонентите ви. Когато се каже думата defender обаче, вече веднага се сещам за любимото ни (на мен и приятелите ми, с които играх) джудже Torbjörn и неговите кулички. След като едни маниаци ни разкапаха с две кули, поставени удобно и скритo на позицията, която трябваше да защитават, решихме и ние да пробваме повечко джуджета на Defend карта. Стигнахме до пълен ансамбъл от джуджета с четири Torbjörn-a и два снайпера. Победихме. А аз спечелих Play of the game. Помните ли общата омраза на отбора ни към Tracer? Във въпросната игра тя се появи, куличките ни я мернаха едновременно и я очистиха за частица от секундата. Често съчетавахме джуджетата и с Bastion, последния от „защитниците“, който на практика е ходеща артилерия. Миловидният робот с птиче на ръката може да хвърля гигантски ракети, да екипира малък автомат или да се окопае някъде и да извади гигантическа картечница.

 

Не се шегувах за четирите джуджета. Когато играеш с приятели, всичко е възможно

 

Да минем на танковете, където наблюденията ми са най-слаби. Най-откровено казано, не обичам да стрелят по мен и избягвам този тип герои. Впечатли ме Reinhardt, с който моето любимо другарче LuckyTroll честно ни изнасяше играта. Тактиката в повечето случаи беше: Rainhardt вдига щита, зад него застава Bastion, аз кръжа между двамата с някой support, снайперите ни дебнат на spawn point-а на вражеския отбор, а офанзивните герои се промъкват през сградите.

Последно, да си побърим за поддържащите герои. Мой любимец и най-игран герой, както сигурно сте забелязали от скрийншотовете, стана Zenyatta, или “Мастъра на топките“, както го наричаме вече на галено. Едната топка лекува, другата поставя брутален дебъф на опонента и го маркира за по-лесно откриване. За капак Zenyatta има и страхотен DPS. Ако използвате дебъфа и сами атакувате клетия враг с него, в много случаи ще може да елеминирате опоненти и сами. 

 

Да играеш със Zenyatta не е много Zen

 

Поклон към геймъра

Както в Battleborn, и тук имате прогресивна система от нива. За разлика от Battleborn обаче можете да отключвате само козметични благинки като скинове, пози, спрейове, иконки и дори гласове. На всяко качено ниво получавате по един Lootbox, от който освен гореизброеното може да ви се падне и валута, с която да си купите който скин поискате. Впрочем микротранзакциите в играта също са ограничени до козметични промени. Аз съм сред върлите противници на политиката на Blizzard да превърнат Hearthstone в не особено добре прикрита pay-to-win игра и това ограничение в Overwatch наистина ме зарадва. Освен това е и още едно доказателство, че играта се печели с умения, а не с екипировка (в Battleborn тя е от голямо значение).

За да начешат още егото на играчите, Blizzard са вкарали интересната възможност да преизглеждате най-добрите си разигравания от дневните мачове в Highlights. Както ще забележите, голяма част от скрийншотовете тук са именно от там. По време на игра нито се замислям да снимам, нито имам желанието да го правя. Overwatch просто те всмуква в себе си.

 

Highlight-те имат и специални пози, които може да отключите

 

В помощ за това идва и изключителният потребителски интерфейс. Освен че е достатъчно изчистен, че HUD-ът да не пречи по никакъв начин на гледката ви, той се движи с героя ви. Скачате – и той скача, блъскате се в стена – той се отплесва леко, за да допълни движението, стреляте – той вибрира в такт. Това е един малък детайл, спомагащ по-голям, но и прикрит, начин за пълната ви имерсия в приключението.

Всичко в интерфейса е много интуитивно. Лесно правите партита с приятели, общувате с отбора си през чат или вградения voice chat, а опциите… Рядко се впечатлявам от опции на игри, но Overwatch е подготвен за всичко. Графични настройки, оптимизиране за далтонизъм, звук, HUD. Можете дори да зададете отделна клавишна конфигурация за всеки от героите. Тук ще вместя опита ми с включването на геймпад. Движението на героите определено се подобрява, но насочването на оръжието е ужасно. Моите адмирации към всички, успяващи да играят шутър с контролер. Аз ще се придържам към мишката.

 

След секунда ултимата на моя Hanzo ще ми докара Triple Kill

 

Overwatch – вчера, днес, утре

Момент за голямо признание: Overwatch скоро няма да се отвърве от мен. Намерих новия си любим шутър и надали съм единствената на това мнение след бетата, която още не е приключила, и бързам да напиша това, за да се хвърля обратно в нея. Който реши да се присъедини към това зверско изживяване, може да се свърже с мен, за да играем заедно (информация най-долу).

Ясно е, че Overwatch ще се играе редовно. Знаете ли обаче какво още разбрах? Че Blizzard постигнаха целта си. Не, не очевидната да направят един куп пари, а другата. Да създадат новия цар на електронните спортове. Overwatch има потенциала да вземе този трон с огромното си разнообразие от герои, карти, игрови стилове, динамика и цялостна страхотност.

 

Колкото и добре да играеш, падаш...

 

Пред реализирането на пълния e-sports потенциала на Overwatch има само няколко дребни пречки. Усеща се нуждата от още карти и възможност и за по-бавен геймплей. Поне в началото. Надявам се такава да е предвидена, защото някои играчи ще намерят високата скорост и директното хвърляне в неумолимата динамика на Overwatch мачовете за непривлекателни и дезориентиращи. На дневен ред е и въпросът – кога ще ни трябват нови герои? Играта стартира с наистина богат списък от персонажи и засега трябва да се пази от пренатоварване с образи. Най-адекватното решение на Blizzard е да пускат нов герой на всеки 4 до 6 месеца и да се съсредоточат върху изкарване на нови карти в промеждутъците. Няма да откажа и Story Mode. Да, в началото казах, че на никой не му пука за историята на Overwatch и наистина е така. Но все пак съм привърженик на single player игрите и ще се радвам да видя и нещо такова. Може би кратки кампании като Nova Covert Ops за StarCraft II. Не нещо особено мащабно и претенциозно, а просто готино допълнение за феновете.

Дори нищо от тези предсказания да не се случи – Overwatch е великолепна игра дори в бета-състоянието си. Тествана. Играна с удоволствие. Одобрена! 10/10. Купете си ВЕДНАГА!!!! Не трябва да слагаме оценки в превюта, но понякога се налага. Заповядайте да играете с нас от 24 май нататък, когато Overwatch излиза официално за PC, Xbox One и PlayStation 4. Можете да ме намерите на vkirova@hicomm.bg или директно в Battle.net – Kida#2494.