Нов месец -  нова видеокарта. Така я подкарахме напоследък! AMD и Nvidia май се заразиха от „Tick-Tock” идеите на Intel и се чувстват едва ли не задължени да ни радват с дебют на поредното си видео решение средно на всеки тридесетина дни.

Разбира се, точно в този случай (HD 6990) нещата не стоят по този начин. Ако някой е очаквал революционна, нова архитектура, която да разтърси света на компютърната графика, вероятно го очаква горчиво разочарование. Мистериозният Antilles, опасявам се, далеч не е толкова мистериозен, колкото би им се искало на любителите на конспиративните теории. По същество новата/стара карта на AMD е материален израз на една интересна идея, която противно на широко разпространеното разбиране никак не е нова.

 

Сериозни характеристики на сериозна видеокарта

 

Идеята за двупроцесорно графично решение се ражда още в края на 90-те години на миналия век заедно с появата на една (както се оказва впоследствие) доста изпреварила времето си технология на блаженопочившите 3dfx. Става дума за SLI (но не SLI-то на Nvidia), т.е. Scan-Line Interleave, позволяваща на две видеокарти да работят паралелно, удвоявайки (на теория) общата графична производителност. На практика резултатите далеч не бяха толкова обнадеждаващи (дори днес прирастът в скоростта е само процентен, не в пъти), но в крайна сметка ефектът още тогава (в далечната 1996 г.) беше основно психологически и доста сериозен.
Точно както идеята да притежаваш SSC Ultimate Aero с ясното съзнание, че едва ли някога ще се възползваш максимално от умопомрачителните 1287 конски сили на двигателя й.

Накратко – още в зародиша си подобни екзотични решения имаха най-вече и основно роля на имиджови продукти – истински видео чудовища, затвърждаващи водещата роля на един (или друг) производител на пазара за компютърна графика. С времето (и с по-широкото разпространение на SLI/CrossFireX технологиите от ново поколение) подобни карти придобиваха все „по-човешки” облик и от единични, самотни екземпляри, произвеждани в едва няколкостотин до няколко хиляди бройки в световен мащаб, се превърнаха (почти) в ежедневие.

Два HD 6970 процесора върху една платка - както се казва - неочаквано добра комбинация

Въпреки това главното им предназначение си остава, каквото винаги е било – инструмент за психологическо въздействие върху потребителите и пазара като цяло; причина за гръмки заглавия от типа на „Най-бързата видеокарта на планетата”.

Не по-различен е случаят и с новия Radeon HD 6990, който по същество представлява чифт R6970 процесори (Cayman), но обединени върху една печатна платка и работещи съвместно в CrossFireX режим.
За да стане по-ясно какво е общото (и различното) между HD 6990 и останалите представители на шестата генерация графични процесори на AMD, ето и една кратка сравнителна таблица. Преди да премина към цифрите, едно кратко пояснение – подобно на досегашния флагман от новата серия (HD 6970) и HD 6990 предлага една интересна иновация – два интегрирани BIOS чипа. Благодарение на нея картата може да работи в два режима – нормален и „отключен” (изборът между които става посредством ръчен, минипревключвател). За да придобиете представа за разликите – ето обещаната таблица:

 

Radeon HD 6950

Radeon HD 6970

Radeon HD 6990 Нормален

Radeon  HD 6990 Отключен

Производствен процес

40 nm

40 nm

40 nm

40 nm

Размер на чипа

389 mm2

389 mm2

389 mm2 x2

389 mm2 x2

Брой транзистори

2.64 милиарда

2.64 милиарда

5.28 милиарда

5.28 милиарда

Честота на ядрото

800 MHz

880 MHz

830 MHz

880 MHz

Честота на паметта

5000 MHz

5500 MHz

5000 MHz

5000 MHz

Пропусквателна способност на паметта

160 GBps

176 GBPs

320 GB/s

320 GB/s

Тип на паметта

GDDR5

GDDR5

GDDR5

GDDR5

Шейдърни процесори

1408

1536

3072

3072

Производителност

2.25 TFLOPS

2.7 TFLOPS

5.10 TFLOPS

5.40 TFLOPS

ROP блокове

32

32

64

64

z/Stencil ROP блокове

128

128

256

256

Пикова консумация

140 W

190 W

350 W

415 W

Консумация в ненатоварен режим

20 W

20 W

37 W

37 W


Разликата е очевидна – „отключеният” режим на практика предлага фирмено повишени честоти за екстремална производителност.

Що се отнася до промените във вътрешната архитектура на двата Cayman чипа, те са минимални и насочени основно към понижение на пиковата енергийна консумация на картата (ключова цел предвид чудовищните размери на модела). Дизайнът на картата е повече или по-малко традиционен – като изключим впечатляващите й размери (цели 31 сантиметра) (продиктувани от факта, че все пак включва два почти пълноценни графични процесора върху една печатна платка), изненади липсват – поне що се отнася до референтната, тестова бройка.

Ето как изглежда HD 6990 на фона на далеч по-скромния HD 5770

Както може да се очаква, захранването на HD 6990 е реализирано с помощта на два осемпинови PCI PEG конектора и от захранващия блок се очаква да е поне 500-ватов (лично аз нямах проблеми с моя 550-ватов Cooler Master GX).

Картата естествено поддържа и CrossFireX, така че всеки геймър с по-дълбоки бездънни джобове може да си сглоби конфигурация от две такива карти, сдобивайки се на практика с четирипроцесорна графична конфигурация! SICK!

Време е да видим какво може това бебче, но преди това няколко уточнения. Възможно е някои от резултатите от практическите тестове да ви се сторят подозрително ниски. Няма изненада тук предвид на познатата ви тестова платформа:

Дънна платка

ASRock 890FX Deluxe3

Процесор

Phenom II X4 970 BE

Видеокарти Radeon HD 6900
Памет

2 x 2 GB DDR3 1333 MHz Corsair
Операционна система Windows 7 x64

За съжаление в компанията на графичен монстър като HD 6990 четириядреният Phenom X4 970 дава видима фира и в резултат просто не му стигат силичките, за да насмогне на чудовищната видео производителност, която осигурява картата. Особено показателен тук е резултатът в DirectX 10 заглавие като Far Cry 2, където резултатът са 76 кадъра в секунда – един смешен резултат на фона на 154-те fps, постигнати от колегите на Guru3D, но с тестова платформа, базирана на Intel Core i7 965 работещ на 3750 MHz.

Както и да е – към резултатите.

 

Дори с прогресивно "издишащия" Phenom X4 970 резултатът на HD 6990 впечатлява

 

Стартираме с добрия стар (е, все още не чак толкова стар) 3D Mark 11. Цифрите тук говорят сами за себе си, затова просто ще замълча... в знак на уважение и респект.

Продължаваме с другия традиционен синтетичен тест – Stone Giant.

108 кадъра в секунда! DAMN!

Ето и игрите, където обаче е моментът на разочарование.

Вече натрупалият немалък стаж Far Cry 2 (DX10) се оказа препъникамък за HD 6900

Ограничен от вече задъхващия се Phenom X4 (или по-скоро задъхващата се х86 архитектура), във Far Cry 2 (една, бих казал, морално остаряла игра) HD 6990 се представя посредствено – 76.26 fps. Пак по-добре от 69-те кадъра на HD 6970 (досегашния флагман на шестата AMD генерация), но далеч от 154-те fps на картата в компанията на четириядрен Intel Core i7.

У нас - 48 кадъра в секунда. По света - 65 и повече...

В Crysis: WARHEAD ситуацията е подобна – 48 кадъра в настройки Enthusiast, Full HD и 8хАА (за сравнение резултата на Guru3D при същите параметри е цели 65 fps.

 

Alien vs. Predator – една от най-тежките, нейтив DirectX 11 заглавия на пазара в момента. HD 6990 я „смила” без особени проблеми – 122 кадъра в секунда, не добър, а зашеметяващ резултат – два пъти по-висок от този на солова HD 6970 карта.


Анализ на резултатите и изводи
Най-бързата карта на планетата – в това съмнение няма. И все пак – просто имиджов продукт. Защо ли? Много просто, приятели – това чудо струва средно 700 евро – цената на една цяла РС конфигурация със съвсем разумни характеристики.

Въпреки това картата изиграва добре ролята си по затвърждаване водещата (макар и временно) позиция на AMD на пазара за графични решения и със сигурност ще има повече от положителен ефект върху продажбите на останалите продукти на компанията – били те от пета или шеста генерация.

На финала няколко важни детайли около HD 6990. В случай че решите да се „прежалите” за подобен модел, добре е да имате предвид основно две неща. Едното е капацитетът на захранващия блок – минимумът са 500 вата, но според мен 750 вата звучат по-разумно. Другото е централният процесор на системата – ако искате да получите максимума от карта като HD 6990, ще ви е необходим бърз чип с поне четири ядра и (уви) не с марка AMD – просто моралната амортизация на х86 архитектура на масовите им процесори вече започва да личи прекалено ярко и както често обичам да казвам напоследък: „Време е Булдозерите да дойдат!”

 

Тагове: