Беше време, когато науката можеше да бъде разделена на обширни и относително разбираеми дисциплини - биология, химия, физика и астрономия. Но днес, всяка област става все по-специализирана и при това тясно свързана с други дисциплини, което довежда до появата на съвършено нови отрасли в науката като цяло. В този материал ще ви предложим да се запознаете с единадесетте най-нови направления в науката, активно развиващи се в нашия - 21 век.

Невропаразитология

Ако знаете нещо за токсоплазмозата, това например, че тя се причинява основно от паразитите, живеещи преди всичко в котките, както и в някои други топлокръвни животни, включително и у хората, то тогава вероятно сте се сблъсквали с понятието невропаразитология. Фактът, че тези вредни паразити имат вече своя научна дисциплина, показва колко много са разпространени те в природата.
Микропаразитите обикновено променят поведението на носителя в съответствие с нуждите на своята репродуктивна стратегия. Често в процеса участва и трета страна, например Euhaplorchis californiensis кара рибите да изкачат от водата, така че блатните птици да ги хващат и изяждат. В скакалците пък живее паразит, който пуска цял коктейл от химически вещества тогава, когато трябва да напусне своя носител. Това принуждава заразените скакалци да слагат край на живота си, скачайки във водата.

Квантова биология

Физиците вече повече от 100 години се занимават с квантова физика и механика, като квантовата теория е дело на Макс Планк, спомената за първи път на 14 декември 1900 година пред Германското физично дружество.
Но поразителните свойства на квантовата механика напоследък намират приложение не само във физиката, но и в биологията.

Най-добрият пример за квантовата биология е фотосинтезата - растенията и някои бактерии използват енергията на слънчевата светлина за да създадат необходимите им молекули. Оказва се, че фотосинтезата сама по себе си се опира на едно поразително явление - малките порции енергия един вид „изучават" всички възможни пътища за своето собствено приложение, след което „избират" най-ефективния. Въпреки, че тази област от науката все още е хипотетична и доста спорна, учените считат, че веднъж видели бял свят, идеите от квантовата биология може да доведат до създаването на нови лекарства и биомиметични системи (биомиметриката е още една нова научна област, където биологичните системи и структури се използват за създаването на нови материали и устройства).

Екзометеорология

Наред с екзоокеанографите и екзоеколозите, екзометеоролозите са заети да изучават природните процеси, случващи се на другите планети. Сега, когато благодарение на мощните телескопи стана възможно да се изучават вътрешните процеси на близките планети и техните спътници, екзометеоролозите може да следят за техните атмосферни и климатични условия. Юпитер и Сатурн са първите в списъка за изследване, заради своите невероятно мащабни климатични явления. Разбира се тук е и Марс със своите редовни прашни бури. Екзометеоролозите изучават също така и планетите извън пределите на Слънчевата система. И което е най-интересно - именно те може би първи ще открият извънземен живот на тези планети, чрез откриването в атмосферите им на органични следи или повишено ниво на въглероден диоксид - един от признаците на индустриалната цивилизация.

Нутригеномика

Нутригеномика - това е изучаване на сложните взаимодействия между храната и развитието на човешкия геном. Учените, работещи в тази област се стремят да разберат ролята на генетичните вариации и диетичните реакции на това, как именно хранителните вещества влияят на генома. Храната действително оказва огромно влияние на здравето - всичко започва буквално на молекулярно ниво. Нутригеномиката работи и в двете направления - изучава как именно нашият геном влияе на гастрономичните предпочитания и обратно. Основната цел на тази научна дисциплина е създаването на персонална храна, подходяща точно за нашия уникален набор от гени.

Клиодинамика

Клиодинамиката - това е дисциплина, която съчетава в себе си историческата макросоциология, икономическата история (клиометрика), математично моделиране на дългосрочните социални процеси, както и систематизирането и анализът на историческите данни. Името идва от гръцката муза на историята и поезията - Клио. Простичко казано, клиодинамиката - това е опит да се предвидят и опишат широките социални връзки в историята, изучаване на миналото и вследствие на това опит за предсказване на бъдещето, например за прогнозиране на социални вълнения.

Синтетична биология

Синтетичната биология - това е проектиране и строителство на нови биологични части, устройства и системи. Тя включва в себе си модернизиране на съществуващите биологични системи и може да ни даде безкраен брой полезни приложения.

Крейг Вентер, един от водещите специалисти в тази област заяви през 2008 година, че е пресъздал целият геном на бактерия чрез „слепване" на неговите химични компоненти. Две години след това, неговият екип създаде „синтетичен живот" - ДНК молекули, създадени с помощта на цифров код и след това отпечатани чрез 3D принтер и внедрени в жива бактерия.
По-нататък, биолозите имат намерение да анализират различните типове геном за създаването на полезни организми за имплантиране в тялото и за създаването на биороботи, които ще могат да произвеждат химични вещества - биогориво, например. Има идеи и за създаването на борещи се със замърсяването изкуствени бактерии, както и ваксини за лечението на сериозни и тежки болести. Потенциалът на тази научна дисциплина е просто огромен.

Рекомбинативна меметика

Тази област от науката е в началната си фаза, но е ясно, че е въпрос на време тя да доведе до по-доброто разбиране на цялата човешка ноосфера (съвкупност от цялата информация, известна на човечеството) и до това, да разберем още по-добре, как разпространението на информацията влияе практически на всички аспекти на човешкия живот.

Подобно на рекомбинираната ДНК, където различните генетични последователности се събират заедно за да се създаде нещо ново, рекомбинатвината меметика изучава еволюционните модели за предаване на информация и развитието на човешката култура, както и по какъв начин „мемите" - идеите, предаващи се от човек на човек, може да бъдат коригирани и обединени с други „меми" и „мемеплекси". Това може да се окаже полезно относно различни „социално-терапевтични" цели, например, за борба с разпространението на различните радикални и екстремистки идеологии.

Изчислителна социология

Подобно на клиодинамиката, изчислителната социология се занимава с изучаването на социалните явления и тенденции. Централно място в тази дисциплина заема използването на компютрите и свързаните с тях технологии за обработка на информацията. Разбира се, тази дисциплина стана възможна едва след появата на компютрите и развитието и разпространението на Интернет.

Особено внимание тук се отделя на огромния поток от информация, с който се сблъскваме в нашето ежедневие, например, писмата в електронната поща, телефонните позвънявания, постовете в социалните мрежи, покупките чрез кредитни карти, търсенето в търсачките и т.н. За пример може да вземем изследванията на структурите на социалните мрежи и това, как чрез тях се разпространява информацията, или как възникват интимните отношения в Интернет.

Конгитивна икономика

По правило, икономиката не е свързана с традиционните научни дисциплини, но това може да се промени заради все по-тясното взаимодействие между научните отрасли. Тази дисциплина често се бърка с поведенческата икономика (изучаване на нашето поведение в контекст на вземането на икономически решения). Конгитивната икономика - това е наука, която Ли Коудел, автор на блог за тази дисциплина описва така:

„Конгитивната (или финансова икономика) обръща внимание на това, какво точно става в ума на човека, когато той прави избор. Какво представлява вътрешната структура при вземането на решения, какво и влияе и как се обработва, какви са вътрешните форми за предпочитание у даден човек и разбира се, как всички тези процеси намират отражение в неговото поведение".

С други думи, учените започват своите изследвания от ниско, опростено ниво и формират микромодели за принципите при вземането на решенията с цел разработване на модели за мащабно икономическо поведение. Често, тази научна дисциплина взаимодейства с други области, например, изчислителната икономика и конгитивната наука.

Пластмасова електроника

Обикновено, електрониката се свързва в инертни и неорганични проводници и полупроводникови елементи, използващи силиций и мед. Но новият отрасъл на електрониката използва проводящи полимери и проводящи неголеми молекули, основата на които се явява въглеродът. Органичната електроника включва в себе си разработването, синтеза и обработката на функционални органични и неорганични материали, наред с развитието на върховите микро и нано технологии.

Всъщност, това не е чак толкова нов отрасъл на науката, тъй като първите разработки са били направени още през 70-е години на миналия век. Но свързването на всички известни данни в едно и истинското приложение започва отскоро - с бума на нано технологиите. Благодарение на органичната електроника скоро ще може да се радваме на органични слънчеви батерии, самоорганизиращи се монослоеве в електронните устройства и органични протези, които може да заменят увредените или липсващи човешки крайници. С две думи - пътят пред истинските хора-киборги е широко отворен.

Изчислителна биология

Ако еднакво обичате математиката и биологията, то тази дисциплина е точно за вас. Изчислителната биология се стреми да разбере биологичните процеси посредством езика на математиката. Това в еднаква степен се използва и в други количествени системи, например физиката и информатиката. Учените от университета в Отава обясняват значението на дисциплината така:

„С оглед развитието на биологичното приборостроене и лесният достъп до изчислителните мощности биологията като наука все повече трябва да се опира на все о-голямо количество данни, като скоростта на получаваните знания нараства. По този начин, осмислените данни вече имат нужда от изчислителен подход. В същото време, от гледна точка на физиците и математиците, биологията е достигнала такова ниво, когато теоретичните модели на биологичните механизми може да бъдат проверени експериментално. Това води и до развитието на изчислителната биология".

Най-общо казано - учените, работещи в тази област анализират и измерват всичко, започвайки от молекулите и стигайки до екосистемите.