Периодичното, регулярно постене е нещо, с което много хора се захващат – независимо дали за да свалят някой килограм или по религиозни причини. Вече има разработени множество специфични диети, свързани с постене, и по целия свят хора ги прилагат за няколко дни, за седмици или месец, ако са по-упорити. Това, което до този момент не знаехме, е точно какви биологични механизми се активират в тялото с постенето. Сега благодарение на ново изследване, публикувано от Харвард, откриваме доказателства за благоприятното влияние на постенето върху организма – то удължава живота, подобрява здравето и забавя стареенето.

Д-р Уилям Меър, главен автор на изследването, казва, че едва сега за пръв път започваме да разбираме „биологията, която предопределя ефикасността на постенето“. В центъра на всичко лежи митохондрията: нещо фундаментално важно за стареенето на клетките в човешкото тяло. Новото изследване от Харвард показва как променящите се форми на митохондриалните мрежи влияят върху дължината на живота, но най-вече как постенето манипулира именно тези митохондриални мрежи така, че те да остават „млади“.

Състоянието на митохондриалните мрежи варира между слято и фрагментирано. С помощта на нематодни червеи (паразити) учените са открили, че диетите, включващи постене, помагат на хомеостазата в митохондриалните мрежи така, че балансът между двете състояния (слято и фрагментирано) да е гъвкав. „Гъвкавостта е важна, защото, ако митохондрията остане перманентно в едното състояние, блокираме ефекта от постенето“, обяснява Меър. Учените са открили, че именно постенето увеличава митохондриалното взаимодействие с пероксизомите, тип клетъчни органели, които увеличават оксидацията на мастни киселини – един от главните процеси на метаболзима. Чрез експерименти е установено, че червеите са живели по-дълго само благодарение на запазването на хомеостазата на митохондриалната мрежа чрез постене.

Според учените публикуваните открития дават по-добра представа за доброто влияние на периодичното постене, което води до постоянство в здравето и намаляване на ефектите от естественото стареене.