Твърденията за досег с НЛО или извънземни не са особена рядкост. Повечето от тях са придружавани от най-разнообразни доказателства, но трябва да признаем, че когато те са направени от учени - тогава се "печелят най-много точки".  
В изненадващо ново проучване, в което са анкетирани щатни и нещатни преподаватели от 144 университета в САЩ, всеки пети академик признава, че е наблюдавал нещо, което може да отговаря на определението на правителството на САЩ за неидентифицирано въздушно явление (НЛО). 
Публикувано в списанието Humanities and Social Sciences Communications, проучването задава на преподавателите от цялата страна и от различни дисциплини отворени въпроси за това дали те или техни близки са "наблюдавали някога нещо с неизвестен произход", което би отговаряло на определението на правителството на САЩ за неидентифицирано въздушно явление (НВД), което най-общо се описва като "въздушни обекти, които не могат да бъдат идентифицирани веднага". 
По-малко от една пета - 18.9% - от анкетираните казват, че са видели нещо, което отговаря на това определение. 
Макар че това е изненадващ резултат, ако се задълбочим малко в цифрите, ще видим друга картина. От една страна, процентът на отговорилите на проучването, изпратено по електронна поща, е изключително нисък. 
Само около 1500 от близо 40 000 учени, които са получили имейла, са отговорили, което предполага, че резултатите биха могли да бъдат значително изкривени към респондентите, които са се чувствали силно ангажирани с темата, и вероятно не могат да бъдат обобщени - нещо, което изследователите сами признават в статията. 
Независимо от това проучването е интересен поглед към продължаващото табу около темата за НЛО, с която правителствените агенции, включително NASA, започват да се занимават директно. 

Въпреки някои изненадващи отговори като например, че "наемането на работа може да е трудно" за екипа, който стои зад проучването - имаше и някои шокиращи откровения.  
"Цялото ми семейство и аз станахме свидетели на НЛО около 1976 г." - пише един от респондентите. "Беше над къщата ни в селския североизточен [редактиран щат]. Двама от братята и сестрите ми го видяха, а останалите в къщата усетихме, че се тресе, и чухме силен шум. Вечеряхме и трусът беше толкова силен, че всички избягахме навън." 
Друг казва, че въпреки че е имал две наблюдения на НЛО, вече не е разказвал на хората, защото "те си мислеха, че съм луд или лъжа". 
"Така че сега си мълча", добавя респондентът. 
Но дали данните наистина показват, че всеки пети професор вярва в НЛО? Не съвсем, а и както твърдят самите изследователи, това би било безпредметно. 
Особено като се има предвид стигмата, свързана с темата, изследователите признават в статията си, че "резултатите са предварителни", тъй като много академици може да са помислили, че анкетата е спам. 
"Повечето преподаватели съобщават за някаква степен на любопитство към темата за UAP/UFO, което може би предполага, че те са по-отворени към участие и по-малко склонни да мислят, че проучването е спам, като по този начин внасят отклонение", пишат изследователите. 
Преобладаващото мнозинство от анкетираните съобщават и за поне известно ниво на скептицизъм. 
"Това проучване представляваше проучвателна работа по тема, която, доколкото ни е известно, никога не е била изследвана", се казва в документа. "Целта беше да се отчете пулсът на преподавателите по тема, която продължава да се развива в масовото общество." 
Много малко от анкетираните са заявили, че "изобщо не знаят" за нарастващото медийно отразяване на наблюденията на НЛО в новините, особено откакто Тhe New York Times публикува на първа страница репортаж за тайната програма на Пентагона за НЛО. 
Проучването е завладяващ поглед върху стигмата, свързана с темата за НЛО - и изследователите се надяват да подготвят почвата за продуктивен разговор. 
"Като се има предвид, че преподавателите от нашата извадка смятат, че академичната оценка на НЛО и свързаните с нея изследвания са важни, ние се надяваме, че това проучване добавя доверие към откритото обсъждане на темата", казва в изявление съавторът Бетани Бел, доцент в Университета на Вирджиния.  
"Как преподавателите могат да започнат да оценяват информация, свързана с тази тема, без да участват в разговор за това, което се случва в нашето федерално правителство?", добавя тя. 

Снимки: Unsplash

Виж още: НЛО случаите ще си останат все така неидентифицирани без повече данни, прогнозира NASA

Тагове: