Учени от Кембридж установиха, че легендарната компютърна игра „Тетрис“ може да послужи като отлично профилактично средство срещу развитието на посттравматичен стрес – психическо състояние, което възниква в резултат на травмираща психиката ситуация, например автомобилна катастрофа, тежка физическа травма, насилие и заплаха от смърт. В този случай възникват редица характерни психопатологични преживявания, заради които високото ниво на тревожност остава най-малко месец след психологическата травма.

За да докажат как тетрисът влияе, отвличайки вниманието от травмиращите събития, учените са предложили на група от 56 човека да гледат видеозаписи на различни стресови ситуации. Ден след това на участниците в експеримента са показани отделни кадри от същите клипове, за да оживят спомените им, след което половината група е провела игра на „Тетрис“ за 12 минути. След седмица учените с помощта на анкета са установили, че у първата група, която е играла на играта, спомените за гледаното видео с остър сюжет възникват с 51% по-рядко от онези, които са бездействали.

Очевидно е, че този ефект е причинен от това, че тетрисът изисква от мозъка постоянна обработка на зрителната информация, което създава един вид „когнитивна блокада“. В резултат човекът може да си спомни за станалото и подробно да опише случката, но натрапчивите образи на трагедията се явяват по-рядко в подсъзнанието. В момента учените проверяват лечебния ефект на „тетрис“ върху пациенти, преживели автомобилни катастрофи, и планират да установят продължителността и честотата на игрите, необходими за профилактиката на посттравматичния стрес.