Наскоро учен заяви, че е открил огромна дупка в озоновия слой на земната атмосфера, която за първи път се е появила над тропиците през 80-те години на миналия век. Тезата все още е непотвърдена, но след публикуването на изследването ученият получи бърза критика от експерти, които маркираха думите му като дълбоко погрешни.

„Изненадан съм, че това изследване изобщо е публикувано в сегашния си вид“, казва Мартин Чипърфийлд, професор по атмосферна химия в университета в Лийдс в Англия, пред Science Media Center: независима базирана в Обединеното кралство пресслужба, която работи с изследователи, журналисти и политици за разпространение на точна научна информация.

„Твърдението в това изследване за такива големи промени на озона в тропиците не е очевидно в други изследвания, което ме прави много подозрителен“, продължава Чипърфийлд. „Науката никога не трябва да зависи само от едно проучване и този нов труд се нуждае от внимателна проверка, преди да може да бъде приета като факт.“

Авторът на новото изследване Кинг-Бин Лу, професор в Катедрата по физика и астрономия в университета „Ватерло“ в Онтарио, казва, че не е съгласен с критиките на Чипърфийлд и други. „Според мен тези критики са неоснователни и не могат да устоят на прегледа на научната литература“, посочва той пред Live Science в имейл.

Противоречивият доклад беше публикуван на 5 юли в списанието AIP Advances. Проучването премина през стандартния процес на партньорска проверка на списанието, чрез който независим рецензент определя, че е подходящо за публикуване. След това редакторите на списанието са решили, че работата е достатъчно значима, за да бъде подчертана като представителна статия на техния уебсайт.

„Доколкото ни е известно, не сме получили съобщение от външната общност, което да поставя под съмнение неговата валидност“, посочва редакцията. „Насърчаваме читателите и изследователите да се свързват с авторите, когато е възможно, за да обсъдят потенциални технически недостатъци, така че те да бъдат адресирани в корекции в литературата или в коментари и отговори.“

Междувременно списанието ще работи, за да потвърди всички твърдения, направени относно работата, да поиска обяснение или отговор от автора и да коригира литературата, ако е необходимо.

Обикновено озоновата дупка се дефинира като регион, където концентрацията на озон пада под 220 „единици Добсън“ - мярка за броя на озоновите молекули в даден въздушен стълб, който се простира от повърхността на планетата до Космоса. Всяка нова дефиниция и локация на феномена със сигурност ще разбуни духовете не само в научните, но и в политическите среди.

Снимка: Unsplash