След 15 години работа учените успяха да създадат жива клетка, която има два неестествени изграждащи блока ДНК. Откритието ни приближава още една стъпка до момента, в който ще можем да синтезираме клетки, които да произвеждат лекарства „по поискване“. Това отваря врата и към бъдеще, в което ще можем да създаваме живот, който няма нищо общо с този на нашата планета в момента, пишат от Gizmodo.

„Вече разполагаме с жива клетка, в която може да се съхрани повече генетична информация“, обяснява Флойд Ромсберг, ръководител на проекта за последните 15 години. Не трябва да се изпуска и фактът, че учените са успели да „убедят“ натуралния, истински живот да съжителства със синтетичен генетичен материал – това е нещо впечатляващо. Разбира се, не за първи път учените създават изкуствена ДНК, но тук говорим за съвсем друг вид – ДНК киборг, чийто потенциал е огромен.

Списание Nature нарича тези изкуствени клетки „извънземни“. Въпреки че експериментът няма нищо общо с живот от Космоса, учените са достигнали до нещо напълно „чуждо“. В живота на Земята винаги са присъствали четири ДНК субединици - известни още като нуклеотиди, представени от буквите A, T, C и G. Сега, когато имаме успешен завършек на един дългогодишен експеримент, възможностите са неограничени. Според учените към тези букви ще могат да бъдат добавени поне още две нови, изкуствено създадени нуклеотиди.

Вече знаем, че четирибуквеният модел на ДНК не е единственият начин да се създаде живот. Някои учени дори смятат, че е възможно да се създаде организъм единствено от чужди нуклеотиди. Това е новина със сериозна важност и крие интересно бъдеще. Разбира се, опасности винаги може да има, но откритието буди и много надежди – може би това ще бъде и първата крачка, която ще отведе човечеството до лекарство за рак? Това би било чудесно, ако не опропастим всичко и не създадем нещо още по-страшно и опасно...