Времевите кристали звучат все едно са извадени от вселената на Marvel, но всъщност това е съвсем наскоро открита фаза на материята. В основното си състояние те осцилират между различни конфигурации, без да губят или използват енергия.

Екип от физици, ръководен от Самули Аути от университета в Ланкастър, успя да свърже два времеви кристала заедно в това, което се нарича „система с две състояния“ или „система на две нива“. Доколкото е известно, това е първият подобен пробив, като е особено вълнуващо, че той полага основите на квантовите компютри, работещи с кристали на времето като кубити.

В статията се заявява следното: „В нашите експерименти два свързани времеви кристала, състоящи се от спин-вълнови квазичастици (магнони), образуват макроскопична двустепенна система. Двете нива се развиват във времето, както се определя вътрешно от нелинейна обратна връзка, което ни позволява да конструираме спонтанна динамика на две нива“.

Изследователите уточняват, че в свръхфлуидната система, която са използвали за своя експеримент, „наблюдаваното време на живот на кристала може да бъде удължено до хиляда секунди“.

Това привидно подкрепя тази работа като вероятна основа и план за квантова кохерентна система, изградена от кристали на времето. Поддържането на съгласуваност е едно от най-трудните предизвикателства на квантовите изчисления, а от своя страна времевите кристали могат експериментално да бъдат създадени при стайна температура. Те може би са разковничето за вечните двигатели, които теоретично могат да произвеждат енергия, без да я консумират. Работата на екипа на Ланкастър се докосва до идеята за него за него, тъй като кристалите на времето, свързани заедно, могат да функционират като кубит с изключително ниска мощност.

Водещият автор заявява пред ScienceAlert, че „всеки знае, че вечните двигатели са невъзможни“, но въпреки това времевите кристали като че ли са един вид намек, че това може да се промени.

Според мнозина това изследване може да бъде сред най-важните технологични постижения на нашия живот - потенциално в цялата история. Обещанието за квантови изчисления в бъдещ мащаб е гаранция за почти всяка теоретична технология, която се стремим да създадем един ден. Телепортационни машини, удължен човешки живот, тераформиране в планетарен мащаб, Dyson Spheres и безброй други фантастични идеи биха могли да преминат от научна фантастика към реалност, ако изградим достатъчно способни квантови изчислителни системи. Може би един ден екип от изследователи ще разбере как да впрегне силата на кристалите на времето с нищо друго освен малък, еднократен импулс на енергия.

Снимки: Unsplash