Според ново изследване една особено коварна форма на турбулентност се е влошила поради изменението на климата. Това е турбуленция, която се образува в безоблачно небе и обикновено е невидима за радарите на самолетите, наречена турбуленция в чист въздух (CAT). Прогнозите са, че със затоплянето на света тя ще се превърне в още по-голям проблем. 
Според проучването, публикувано в списание Geophysical Research Letters, силната турбуленция в чистия въздух вече се среща по-често. При типичен маршрут на полет над Северния Атлантик между 1979 г. и 2020 г. се наблюдава 55-процентно увеличение на стоностите на CAT. Въпреки че увеличението на турбулентността е най-силно изразено над САЩ и Северния Атлантик, проучването установява и значително повече турбулентност по популярните маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик, както и в източната част на Тихия океан. 
 "След като в продължение на десетилетие изследванията показваха, че изменението на климата ще доведе до увеличаване на турбулентността в чистия въздух в бъдеще, сега разполагаме с доказателства, които сочат, че това увеличение вече е започнало", заяви в съобщение за пресата Пол Уилямс, съавтор на изследването и учен по атмосферни науки от Университета в Рединг. "Авиокомпаниите ще трябва да започнат да мислят как да се справят с повишената турбулентност." 
Турбулентността вече струва на американските авиокомпании стотици милиони долари годишно от наранявания, закъснения на полети, повреди и износване на самолетите. А всяка допълнителна минута от полета, прекарана в турбуленция, увеличава тези рискове, казва Уилямс. 


 За съжаление турбуленцията в чист въздух е особено трудна за преодоляване. Радарът на самолета може да предупреди пилота за турбулентност, причинена от близка буря. Но тъй като този радар засича водните капки в облаците, той е сляп за турбуленцията в чист въздух, която се образува, когато няма облак. 
Този вид турбуленция се образува поради разликите в скоростта на вятъра на различни височини, наречени прорези на вятъра. Явлението се засилва в бързо преминаващите ветрове, а те от своя страна стават все по-хаотични, тъй като емисиите на парникови газове от изкопаеми горива затоплят най-ниския слой на земната атмосфера - тропосферата. Този хаос, произтичащ от нарастващата разлика в температурите между тропосферата и стратосферата, води до увеличаване на турбулентността в чистия въздух, казва Изабел Смит, метеоролог и докторант в Университета в Рединг, която не е участвала в публикуваното миналата седмица изследване. 
Докато проучването разглежда данни за атмосферата, събрани през последните четири десетилетия, собственото изследване на Смит оценява колко турбуленции в чистия въздух може да се очакват в бъдеще. През март тя публикува друга статия, в която се установява, че за всеки градус по Целзий глобално затопляне в бъдеще средното увеличение на CAT през всеки сезон е между 9 и 14%. От индустриалната революция насам светът вече се е затоплил с повече от един градус по Целзий. 
Очаква се лятото, сезонът на оживените пътувания, когато обикновено има по-малко турбуленция, да отбележи по-голямо увеличение, отколкото зимата, която исторически е сезонът с най-голяма турбуленция. Но до 2050 г. лятото може да се окаже толкова неспокойно, колкото зимата през 50-те години на миналия век. 
Дори и да знае това, Смит все още е изненадан да види колко много се е увеличила CAT от 1979 г. насам. "Знаехме, че това се случва, но е шокиращо, че виждаме 55% - това е доста голяма процентна стойност [увеличение]. Малко е плашещо, когато виждаш такива големи стойности." 

Снимки: Unsplash

Виж още: Как да избегнете трафика по време на ваканция