Ако се взирате в екрана на компютъра си твърде много часове на ден, очите най-вероятно ще са изморени и ще чувствате, че зрението ви е с една идея по-влошено. Дългият престой пред монитора води до хронично главоболие, замъглен поглед и бърза умора на очите. Комбинацията от липса на движение, постоянното взиране в монитора и напрежението на работното място са причина за редица неразположения на организма, възникване на здравни проблеми и заболявания. Това са и симптомите на т.нар. синдром на компютърното зрение.

Терминът се използва за всички негативни ефекти, които се пораждат от седене пред компютъра за продължителен период от време. Освен гореспоменатите вредни резултати от несъобразения престой пред монитора и пропускането на почивките, могат да бъдат болки във врата, зачервени очи, напрежение, раздразнение и сухота в очите, трудно фокусиране и дори напълняване, поради липсата на активност.

За да избегнете тези неприятни неразположения на организма, учени от Университета на Айова предлагат няколко полезни съвета как да се грижите добре за здравето и настроението си.

Вероятно не сте се замисляли, но външната светлина поражда отблясъци в екрана на монитора, които са основна причина за бързото изморяване на очите. Поставете компютъра си далеч от пряка светлина или ако е в близост до прозорец, осигурете щори, сенник или завеса, чрез които да контролирате количеството светлина, достигащо до монитора. Пряката светлина към екрана поражда напрежение в очите. Добро решение на проблема е използването на монитор с антирефлексна повърхност.

За постигането на максимален комфорт, разположете монитора така, че центърът му да бъде на 13 – 23 см под хоризонталната линия на зрението ви. При изправена глава, погледът ви трябва да попада върху горната част на монитора.

При взиране в компютъра, хората са по-съсредоточени и мигат 3 пъти по-малко от обичайното. Това води до усещане за сухота и дискомфорт в очите. Сещайте се да премигвате по-често, за да овлажнявате ретината си и да не се замъглява погледът ви. Това е особено важно за хората, използващи контактни лещи.

Яркостта на монитора и контрастът на цветовете са много важни за комфорта на очите при дълго четене и работа на електронни устройства. Нагласете яркостта на екрана спрямо светлината в стаята. Ако мониторът е твърде светъл, а в стаята е твърде тъмно, очите възприемат много светлина от екрана, а периферното зрение е притъпено. Това води до създаване на стрес и напрежение. Обратният случай също не е препоръчителен, тъй като тогава взирането в монитора е по-голямо и умората идва бързо. Най-добрият вариант е да няма драстична разлика между светлината на екрана и в стаята.

Следвайте правилото 20/20/20 – 20 секунди почивка, на всеки 20 минути работа, поглеждайки на разстояние поне 5-6 метра от компютъра. Премествайте погледа си от монитора често, като гледайте на възможно най-далечно разстояние и сменяте постоянно обектите, в които се вглеждате. Погледът трябва да се движи.

с

Ако можете да докоснете екрана с ръка, седейки на стола зад бюрото, то мониторът ви е разположен твърде близо. Изпробвайте правилото на едната трета, като измерите разстоянието, от което можете ясно да четете отворен на екрана документ. Точно преди да започне да се размазва текстът и да се напрягате неестествено, за да го прочетете, спрете и измерете това разстояние. След това го разделете на 3 и ще получите дистанцията, която трябва да спазвате и на която е добре да бъде разположен вашият монитор.

Хората, които работят ежедневно пред компютър, трябва задължително да минават профилактични очни прегледи. Поне веднъж годишно се консултирайте с лекаря си и при първи симптоми на дискомфорт се свържете с него, за да сте сигурни, че сте здрави.

Избягвайте флуоресцентните лампи и не поставяйте монитора точно под осветлението на тавана. Направете тест с огледало: поставете джобно огледало при екрана и ако на него се отразява електрическа крушка, то мониторът ви не е поставен на подходящо място.

Склонни сме да държим дигиталните устройства на по-близко разстояние от очите, когато четем от тях. Опитайте се да държите екрана на по-далечно разстояние при работа с телефон, компютър или друго електронно устройство.

Обърнете внимание на стойката на тялото ви, когато седите пред компютъра. Дръжте тялото си изправено и не се свивайте, тъй като по този начин напрягате гръбначния си стълб, което води до болки в гърба, във врата и главоболие.

Тези съвети са съвсем прости и лесно изпълними и ако ги следвате, ще се чувствате по-добре при ежедневното им прилагане. Така ще избегнете много от негативните ефекти при продължителна работа на компютър.

 

Прочетете и това: Нов тип кресло за най-запалените геймъри

Оцени:
Рейтинг: 5
Още от Tech

Нова схема на iPhone 8 потвърждава, че устройсвото ще има функция за безжично зареждане

0 | Преди 8 ч.