"Стратегическа технология е тази, която има потенциал да окаже значително влияние на корпорациите през следващите три години". Това каза популярният анализатор и вицепрезидент на Gartner Fellow Анди Кайт в началото на своята презентация, наречена „10-те най-важни технологии за 2010 г.". А опитът ни е научил, че когато Gartner посочи някоя технология като стратегическа, не минава дълго време, преди тя да докаже своята значимост за бизнеса.
Според Gartner факторите, които определят технологията като такава със значително влияние, включват голям потенциал за разпространение към ИТ или бизнеса, необходимост от основни инвестиции или риск от закъснение при внедряването й. Затова е добре компаниите да вземат под внимание тези технологии при процеса на стратегическо планиране, независимо дали решенията ще бъдат да се избърза с внедряването на определена технология, да се запазят инвестициите в някоя друга със същото темпо или да не се предприема нищо. И така без повече отлагане - 10-те най-важни технологии за 2010 г. според Gartner.
Cloud Computing
Щеше да е изненада Cloud Computing-ът да не присъства в класацията на най-обещаващите технологии през следващата година. Gartner обаче й определя водеща позиция сред стратегическите решения за 2010 г. Като Cloud Computing анализаторите определят системите, базирани на услуги, които са скалируеми, споделени, измерват се с употреба на услугата и стъпват на интернет технологии.
Според Gartner бързо развитие отчита предлагането на инфраструктурата като услуга. Анализаторите го обясняват с факта, че вече не е необходимо да се прави мащабна инвестиция за сървъри и поддръжката им, след като може да се наеме цялото оборудване за времето, за което е необходимо.
Популярна форма на cloud computing-а е софтуерът като услуга. Той е и най-бързо развиващият се пазар в момента. Любопитно е, че всъщност повечето от нас използват софтуер като услуга в почти ежедневната си работа, макар и неосъзнато. Става въпрос за gmail, която, макар че няма месечни разходи, се „заплаща" от потребителите с получаването на реклами.
Виртуализация
Тази вълшебна думичка, която през последните няколко години се използва като почти универсално средство за намаляване на разходи и увеличаване на отказоустойчивостта на системите, отново фигурира в списъка на Gartner. Този път акцентът е върху широкото й разпространение в центровете за данни и възможността за осъществяване на „миграция на живо", гарантираща по-голяма надеждност.
Редизайн на центровете за данни
Проблемите с охлаждането и консумацията на електроенергия, които са наистина застрашителни в центровете за данни, изведоха напред необходимостта да се направи редизайн с цел намаляване на потреблението. И за да добиете представа колко сериозен е проблемът всъщност, анализаторите са изчислили, че един сървър в дейта център за 4 години ще изхарчи за ток повече пари, отколкото ще отидат за закупуване на ново оборудване. По тази причина от Gartner смятат, че водеща стратегия в центровете за данни за 2010 г. ще бъде преминаването към модулен дизайн, който ще позволява отделните модули да се управляват самостоятелно.
Зелени ИТ
За разлика от миналата година, когато зелените ИТ се възприемаха като намаляване на консумацията на енергия, сега анализаторите поставят акцента върху ИТ за „зелени" цели. По-ясно казано, акцентът е върху това, как ИТ могат да помогнат на компаниите, правителствата, организациите и на крайните потребители да използват по-малко енергия. Редица компании предлагат различни технологии, позволяващи да се следи и редуцира потреблението на неизползваната в момента техника, и според анализаторите това е само началото.
Социални компютърни системи
Gartner препоръчва на организациите да експлоатират по-сериозно увлечението на потребителите по Facebook или Twitter. Компаниите трябва да разгледат всички аспекти от това явление и да преценят по какъв начин могат да се възползват от него. А според анализаторите възможностите да реализират големи ползи никак не са за пренебрегване. Дори само ако се вземат предвид уики енциклопедиите, които се създават в организациите и дават по-голяма добавена стойност за бизнеса.
Мобилни приложения
Две особено интересни категории - младите хора и платежоспособните потребители, са двигателите при превръщането на мобилните апарати в основни устройства за свързаност. И тъй като цената на телефоните, които могат да правят доста неща, вървят надолу, а заедно с тях падат и цените на мобилните услуги, анализаторите очакват през следващата година пазарът на мобилни приложения да се развие много бързо.
Усъвършенствани анализи
Според Gartner на дневен ред е следващото поколение Business Intelligence решения - анализите с възможности за прогнозиране. Тези изключително полезни за бизнеса системи вече позволяват да се наблюдават ранни индикации за промяна в потребителското поведение и да се прогнозира до какви резултати може да доведе това.
Компютри за крайния клиент
Въпреки че са по-стратегически за корпоративния сектор, виртуализацията и cloud computing-ът дават отражение и върху крайните потребители. Домашният компютър върви към превръщането в терминал за ползване на виртуален десктоп, което от своя страна поставя по-сериозни изисквания за избора на хардуерна платформа и операционна система.
Флаш памет
Този сегмент става наистина интересен заради дизайна и приложението на флаш паметите в центровете за данни. Досегашните пречки пред по-широкото възприемане на флаш паметите в дейта центровете беше относително високата цена на бит и фактът, че може да се използва ограничен брой пъти. Сега обаче въпросът с цената постепенно се решава, а производителите разработват технологии, които позволяват да се записва на различни части от паметта, което удължава живота на стика. По тази причина анализаторите прогнозират, че през следващите няколко години този сегмент ще отбележи 100-процентов ръст и ще се окаже стратегически за много ИТ области като потребителска електроника, развлекателни технологии, вградени ИТ системи. Бизнесът също ще открие предимствата от пестенето на пространство, нуждата от по-малко охлаждане и по-голямата производителност и устойчивост и ще започне да експлоатира флаш паметите значително по-активно.
Сигурност
Просто не може без нея. Каквито и технологии да се появят, винаги първият въпрос е за сигурността. От Gartner отчитат, че наред с това наблюдаването на потребителското поведение става все по-трудно, а най-големите заплахи идват вътре от организациите. По тази причина не е изненада, че голяма част от инвестициите в технологии за защита отиват именно в мониторинг. Засега това е най-успешният начин да се засекат зловредни дейности, прикрити под формата на дискретни събития или на пръв поглед нормални процеси в мрежата, и то от легални и оторизирани потребители и стандартни приложения.
Извън класацията - обединените комуникации
Преди да възникне въпросът, дали след толкова шумно начало и радостен прием от страна на компаниите обединените комуникации имат затихващи функции, от Gartner уточняват, че това далеч не е причината те да не влязат в Топ 10. Според анализаторите всички основни технологични проблеми, които са стояли пред тях, вече са решени. Компаниите пък отдавна са отчели предимствата на технологията и са намерили най-подходящата форма, под която да я използват. И така обединените комуникации напуснаха Топ 10 и се наместиха трайно в корпоративните системи.
Това, разбира се, не са всички технологии, които са вече на пазара, готови за внедряване и чакащи вашата инвестиция. От Gartner поясниха, че трябва да използвате списъка като начална точка и да го приспособите към своята индустрия, специфичните си бизнес нужди и собствения си модел на възприемане на технологията. Но ви дава добра отправна точка къде има смисъл да вложите парите си през следващата година.
Gartner стъпи на българския пазар
В края на октомври стана ясно, че Gartner стартира операции на българския пазар. Иван Маглич, управляващ директор на Calisto d.o.o., Загреб, Хърватия, изключителен дистрибутор на Gartner за адриатическия регион обяви откриването на Calisto Adriatic с централен офис в София. Операциите ще се ръководят от Александър Захариев, който поема длъжността управляващ директор на офиса. Откриването на нов офис ще позволи на Gartner да предостави по-добра локална подкрепа за продажби и маркетинг на продуктите на компанията, както и по-ефективна подкрепа за клиентите на място. Целта на аналитиците е да се превърнат в съветник и необходим партньор за мениджърите в България - така, както е за над 60 000 клиенти в 10 000 организации по света.