Формула E разкри дългоочаквания автомобил Gen3, който ще се състезава през сезон 2023 г. със значително подобрена производителност спрямо сегашните коли от Gen2 и ъглово тяло, което е – да кажем – „поляризиращо“.

Откриването се проведе в Монако преди този уикенд Monaco ePrix, където се провеждат състезанията.

Новият автомобил има 40% повече мощност и 15% по-висока максимална скорост от сегашния автомобил Gen2 с 60 кг спестяване на тегло и повече от два пъти по-висока регенеративна спирачна способност от ново задвижване с два двигателя.

Преминаването от Gen1 към Gen2 предвещава значителни подобрения в състезанията, тъй като автомобилите изглеждаха много по-бързи на пътя – и доведе до няколко секунди по-бързи обиколки. Автомобилите от Gen2 също бяха по-енергийно ефективни, което им позволяваше да завършат цялата дистанция на състезанието – преди това колите Gen1 щяха да бъдат заменени по време на състезанието за нова кола с пълна батерия.

Преминаването към Gen3 обещава още един скок във вълнението от състезанията във Формула Е заедно с друга промяна в състезателния формат.

В Gen3 автомобилите са способни на свръхбързо зареждане от 600 kW, което е по-бързо от която и да е търговска система за зареждане днес. Това може да позволи на автомобилите да спрат за кратко за пит стоп по време на състезанието, за да презаредят батериите, но основно позволява на системата с двоен двигател на автомобила Gen3 да използва пълния си капацитет на системата от 600 kW за регенеративно спиране. Формула E все още не е обявила спецификата на зареждането в средата на състезанието, но колите поне имат възможност за това, така че може да видим това, когато сезонът започне.

Тази допълнителна регенеративна спирачна способност позволи на Формула Е да премахне задните хидравлични спирачки от превозното средство: първият автомобил с формула, който направи това. Повечето автомобили с формула имат както предни, така и задни спирачки, като повечето спирачни действия се случват на предната ос, но задната ос е много важна, за да помогне на автомобилите да бъдат спрени бързо. Сега задното спиране ще се управлява изцяло от задния 350 kW мотор и изобщо няма спирачки с триене.

Това е и първият болид с два задвижващи агрегата както на предната, така и на задната ос. Като цяло автомобилите от типа на болидите във Формула турнирите са само автомобили със среден двигател и задно задвижване. Автомобилът Gen3 Formula E не променя съвсем това – въпреки че има два задвижващи агрегата, изглежда, че предният ще се използва само за регенеративно спиране, а не за осигуряване на въртящ момент напред. Ако наистина произвеждаше въртящ момент напред (или ако добавят тази възможност в бъдеще), автомобилът от Формула E със задвижване на всички колела би бил напълно ново изживяване за шофьорите, променяйки напълно естеството на управлението в средата на завоя и при излизане от завоя.

Формула E също така се фокусира върху устойчивостта на новите автомобили, прилагайки редица промени, които ще намалят въздействието на серията върху околната среда.

А с автомобила Gen3 около 40% от енергията, използвана в състезанието, ще бъде възстановена чрез 600 kW регенеративна спирачна система на автомобила. Това е донякъде безсмислена статистика (спомнете си първия закон на термодинамиката – тази енергия не се създава от колата, просто се улавя, когато иначе би била загубена от топлина и шум от фрикционни спирачки), а е просто друг начин, по който електрическите двигатели са по-способни да използват ограничено снабдяване с енергия чрез повторно улавяне, вместо да губят кинетична енергия.

Снимка: Formula E

Виж още: Дигитална трансформация на финансовата индустрия: водещите тенденции за 2022