Ако не ме лъже паметта, бяхме може би пети или шести клас. Тогава училището беше само 10-ина минути от дома ми и всяка вечер се прибирахме една сериозна група, от която в даден момент някой се откъсваше, защото бяхме стигнали неговия вход. Едно от заниманията ни беше да се опитваме да познаваме колите по пътя само по малката част от тях, която виждахме. Трябва да си призная, че не бях много силен в тази игра. Защо обаче си спомням за тази детска игра? Защото края на 90-те бяха толкова интересни години в света на автомобилите - поне през очите на едно дете. По улиците вече виждахме промяната, която носеха новите модели, но сред тях бяха и автомобилите, които гонеха 20-годишния си рожден ден. Такива бяха Skoda 120 и наследникът Favorit.

Точно за тях се сетих, когато шофирах Kodiaq - две десетилетия по-късно. За всеки от нас е пределно ясно точно колко бързо се развиват технологиите, но невинаги е толкова лесно за осъзнаване. Мен ме удари с пълната си сила, а чувството беше… повече от приятно.Kodiaq е най-голямото SUV на Skoda и боец (вече носител на сериозно отличие - "Кросоувър на 2017 в България", побеждавайки подгласника с цели 52 точки), който влиза в много трудна категория за всеки производител. Категория, в която са се втурнали почти всички автомобилни марки, а потребителите с нетърпение очакват да станат притежател на такъв модел, който да бъде успешен балансьор между удобство, място, безопасност и онова прекрасно чувство, че получаваш достатъчно практичен автомобил, който да използваш в повече ситуации. Това е трудна задача, която става още по-сложна, когато пускаш първия си подобен модел на пазара. В такива ситуации можем да простим някои неща, нали? Да, но този път това няма да се наложи, защото Skoda наистина е успяла да постигне нещо много, много интересно и дори изненадващо за дебютиращ модел. Kodiaq е онази смесица, която ще допадне на огромен кръг потребители, сред които и семействата, които обичат да пътуват.

Името на Kodiaq идва колкото изненадващо, толкова и… подходящо. То произлиза от големите и вдъхващи респект мечки кодиак, които живеят и оцеляват в суровите условия на Аляска. Подходящо е, защото автомобилът носи този дух и това усещане - за нещо голямо, силно, което е готово да защити своите (в случая - пасажери).

Kodiaq е онази смесица, която ще допадне на огромен кръг потребители, сред които и семействата, които обичат да пътуват.

Визуално нещата се придържат към това усещане, въпреки че не трябва да очаквате агресивния вид, на който залагат конкурентите, когато говорим за D-SUV сегмента (Mid-Size SUV). Агресивният облик е смекчен, но за сметка на това в Kodiaq са смесени успешно класическия дизайн с елегантната линия от по-високия клас автомобили на Skoda. Отпред имаме класическа за производителя решетка, която е добър баланс спрямо останалата част от предницата. Това ми хареса. Във времена, в които този елемент от дизайна заема все по-голямо пространство, разнообразието е добре приветствано. Върху капака ще откриете централен елемент, който се стеснява към мястото, в което се докосва с решетката. Фокусът върху него се пада на емблемата. Подобен елемент има и на таблото вътре. Допадат ми подобни връзки и препратки между интериор и екстериор.Адаптивните LED фарове са допълнително подчертани от дневните светлини, като последните сякаш се свързват и с линията под решетката. Това спомага за приобщаването на повече елементи. Долната броня пък се грижи за по-агресивната визия. Калниците са по-прибрани, а от линията на капака тръгва и страничният елемент, който минава над дръжките и стига до задните LED светлини, минава над тях, продължава по капака и се завърта на другата страна. Споменатата линия хвърля леки сенки, което е едно от любимите неща на дизайнерите. Ефектът е приятен и е обединяващ за целия автомобил.Задницата също има множество изпъкнали и 3D елементи (сред които и светлините), за да има повече характер. Едно от решенията, които силно ми допаднаха, е шарката в светлините, която напомня на чешки кристал, както твърдят и от Skoda. Това е и резултат от новата философия на марката в дизайна, с която се търси интересното, отличаващото я и типичното за нея. Със сигурност това е правилното решение, като по този начин Skoda се обръща както към историята и традиционното, така и към по-различното. Ще е интересно да видим до каква степен тази идея ще бъде разгърната и в следващите модели. Ако отворим багажника, ни очаква сериозно пространство. Достъпът може да стане и чрез “помахване” с крак под бронята, което е допълнителна екстра, иначе можете да използвате дистанционното. Имах възможност да тествам модела с пет места, но на пазара се предлага и такъв със седем. В петместния автомобил багажникът е с големина 720 литра, а ако свалите задните седалки, достига над 2000 литра. Това е наистина сериозно пространство, а от Skoda са се постарали да можете да стабилизирате всичко в него - налични са кукички и мрежи. Целият автомобил е пълен с дребни изненади, които подкрепят слогана на производителя - Simply Clever. В това число влизат гумените предпазители, които излизат, когато отворите вратите, за да не ги нараните в друг автомобил или стена например. В шофьорската врата има специално отделение за чадър (той също е вътре), а ако е мокър - водата се оттича към безопасно място (преди това бях виждал подобно нещо само в Rolls-Royce, което е приятно намигване). В капака за резервоара има и стъргалка за лед. Много малки детайли, които обаче добавят към цялостното впечатление. 

Самият Kodiaq е базиран на модулната платформа на Volkswagen MQB и честно казано, е впечатляващо колко сериозен модел е излязъл от нея. Дължината му е 4.60 м и това го прави по-голям от Tiguan, но все пак по-малък от Audi Q7. Просветът също е добър - 187 мм, но не мога да кажа, че това е модел, готов да се сбори с най-тежките офроуд условия. Да, той идва с такъв режим и версията, която тествах, е 4x4 и това ще е много полезно за черния път с неравности и чакъл, но не и за най-тежките условия. За тези режими след малко, а сега е време да влезем в Kodiaq.

След като отворите вратата, която, както казах, грижливо е предпазена, влизаме в един приятен интериор. И това е най-точната дума, с която мога да го опиша. Всичко е много обрано и на място, без прекалено да изпъква - бързо ще се ориентирате. Таблото е от мек материал и във формата, позната ни от багажника. Пред водача са два класически уреда (оборотомерът и скоростомерът), а между тях е малък екран, на който можете да извадите информацията, от която имате нужда - скорост, състояние на автомобила, разход, асистент за лентите и автоматична спирачка, телефон и други. Екранът е четим и прегледен, но ми се иска малко повече от резолюцията и графиките. Това по никакъв начин не пречи, но е нещо, което може да се подобри.Контролът става през бутоните на волана, които са с удобна форма, а за някои действия се използват въртящи пръстени. Контролът на адаптивния круиз контрол става през отделен лост. На мен ми трябваше малко време, за да го разуча и да свикна, но след опознавателния период ще можете да боравите бързо с него.

В центъра на арматурното табло е и 8-инчовият сензорен екран, заобиколен от сензорни бутони. Това е спомогнало за по-изчистения дизайн, като от тях имате бърз достъп до най-често използваните функции, сред които са радиото, мултимедията, телефонът, управлението чрез глас, навигацията и т.н. Единствената ми критика тук е, че не усещате нищо, когато ги натискате, тъй като липсва обратна връзка.Иначе самият екран е отличен - достатъчно голям, с добра резолюция и реагира много добре на допир (много полезно, когато използвате картата и навигацията). Самата система поддържа връзка чрез Bluetooth, ако просто искате да използвате телефона за разговори или стрийминг на музика. Ако обаче искате нещо повече - като да използвате някои от приложенията си, можете да разчитате на Apple CarPlay и Android Auto. За това трябва да използвате връзка с кабел, а процесът се задейства от системите. Към момента Android Auto все още не е налично за България, но лесно можете да свалите apk файла. След като го направих, успях да осъществя връзка и екранът бързо ми показа Android менюто, откъдето да използвам Google Maps, Spotify и още някои приложения. Удобно е, че имате бърз достъп до Google Assistant, към който можете да оправите команди. В нивото на оборудване, което имах възможност да тествам, Kodiaq имаше дори място за безжично зареждане на телефона.Освен връзката с телефон инфотейнмънт системата има още някои добавки, които са удобни в различни ситуации. Те са достъпни от Skoda Connect. През менюто в колата имате достъп до хъб с новини, бензиностанции, места за паркиране, информация за времето и други. По-интересно става, когато свалите мобилното приложение или влезете през уеб версията му. То ще ви е полезно особено ако споделяте колата с децата си например. През него можете да добавяте маршрути, които да изпращате директно към навигацията на автомобила, да следите изминатото разстояние, какъв пробег още може да мине колата с наличното гориво, дали вратите и прозорците са затворени, къде е паркиран автомобилът, данни за движението и статистика. За мен най-интересна беше възможността да създавам известие за превишаване на скоростта и за напускане на предварително зададен периметър. Тези функции са приятна добавка и дори много от потребителите да не стигнат до тях, сигурен съм, че някои ще ги намерят за полезни.

Под екрана на инфотейнмънт системата се намират контролите за управление на климатика, затопляне на седалките и волана и тези, свързани с паркирането и камерите. Последните са добре отделени и са лесни за натискане. Жабката на автомобила не е много голяма, но това се компенсира с още една на таблото. Ще имате достатъчно място, като към това трябва да добавя и пространството в подлакътника.

 

Място и пространство. Това са думите, с които лесно мога да определя цялото усещане в купето. Предните седалки са удобни, като шофьорската може да бъде електронна дори със запаметяване на позиции. Когато я нагласих за мен (1.86 м), а след това седнах отзад - имах наистина много пространство - както за колената, така и над главата. Трима човека ще се чувстват комфортно и на дълъг път. Задните седалки могат да променят малко ъгъла на облегалките си, което допринася за това. В по-високите нива на оборудване присъства и амбиентно осветление, което регулирате през 8-инчовия екран. Можете да избирате както цвета, така и интензитета на светлината.В цялата тази среда ще се почувствате сигурно и комфортно. За това спомагат и редицата системи за сигурност, които варират според нивото на оборудване. Автомобилът, който карах аз, беше с ниво Style. Освен паркинг асистента (колата се паркира автоматично, като само подавате газ) разполагах и с предупреждение за сблъсък и автоматична спирачка. Когато към това се добави и система за поддържане на лентите, следене на мъртвата зона, автоматични дълги светлини и дори асистент, следящ умората на водача - пакетът става наистина пълен. Можете да добавите и наблюдение от всички страни, което е удобно не само при паркиране, но и ако излезете при по-неравен път.

Именно целият този набор от системи, от който можете да избирате, е това, което прави Kodiaq толкова разнообразен автомобил. Реално цената на SUV-то започва от 46 000 лева, но добавяйки екстри и спирайки се на най-мощния двигател (след малко и за него), можете да достигнете до малко над 80 000 лева. Но за това ще получите редица технологии и наистина автомобил, който ще ви осигури нужния комфорт.

Време е да излезем на пътя, а и малко извън него. Под капака на Kodiaq можете да настаните двигател от 1.4 TSI (125 к.с) с предно задвижване и ръчна скоростна кутия до върховия 2.0 TDI (190 к.с.), 4x4 и 7-степенна автоматична скоростна кутия DSG. Аз имах възможността да карам модел именно с най-мощния двигател. Когато към това добавим и системата за динамичен контрол на шасито (DCC), Kodiaq ми предложи наистина комфортно придвижване по асфалтирания път, като единствено при по-ниските скорости (най-вече на първа) можете да усетите леко разклащане, но нищо сериозно. Ако трябва да съм честен, дори останах изненадан колко точно приятно се шофира този голям автомобил. Външните звуци (от гумите и двигателя) са в рамките на нормалното, като чувате от вятъра, но отново го отдавам на сериозните размери.Отново ще спомена големите размери на Kodiaq, но в контекста, че когато сте зад волана и шофирате, те не се усещат такива. Всъщност SUV-то е много маневрено, позицията на водача не е много висока, а воланът е много лек - отлично за града. Лично бих предпочел много “по-тежък” волан, тъй като се губи връзката с автомобила, но това до известна степен може да се коригира чрез превключването на различните режими на поведение. Сред тях са ECO (повече леко шофиране, по-спокойно подаване на газ), Comfort (отличен за града и за по-плавното шофиране при по-ниски скорости), Sport (по-динамичен, по-твърд волан, окачване и промяна в поведението на скоростната кутия - сваля по-бързо предавките и задържа повече при качването им - разликата се усеща) и индивидуален режим, при който можете да настроите различните параметри - например по-спортно окачване, но с по-лек волан. Неравностите се преминават добре, без да се достигат нивата на най-високия клас автомобили. Разбира се, те имат и друг тип окачване.

При версията 4x4 има специален режим за заснежена настилка, а и Offroad режим. Той спомага с контрол на спускането и контрол на стабилността, настройва двигателя за по-неблагоприятните условия и дори на екрана излиза полезна информация - от компас, градус на гумите и надморска височина. Имах възможност да го изпробвам на наклон на път с дребен чакъл и колата се справи добре. Въпреки приличния просвет (187 мм) цялостният облик и поведение подсказва, че именно това е идеята на режима, а не най-суровият и тежък терен.Самото 4x4 спомага за по-доброто поведение на колата на пътя и е изцяло автоматично. Това прави Kodiaq стабилна в завоите - очаквах да има по-голямо накланяне заради размерите си, но всъщност се справи много добре. Дизеловият двигател и 190 к.с. и 400 Nm въртящ момент осигуряват нужната мощ на Kodiaq и след леко замисляне ще ви даде нужната скорост да направите бързо изпреварване, когато вече се движите с над 70 км/ч. Това обаче идва и на цена - разход. По официални данни смесеният разход е 5.7 литра, а градският - 6.6 литра/100 км. При мен бордовият компютър показваше 10 литра, но трябва да вземем предвид по-неконсистентния тип на шофиране по време на тестовия период. Ако шофирате по-спокойно, смятам, че разходът ще падне до по-средна стойност. Автоматичната скоростна кутия се отличи с леки предавки, но сякаш е настроена повече за комфортно поведение.

И именно така мога да обрисувам времето, което прекарах с Kodiaq - комфортно. От Skoda са успели да създадат един повече от добър SUV модел, който с голяма сигурност ще допадне на потребителите и на големите семейства. Много място, сигурност и сериозен диапазон в цената, който прави модела и ценово конкурентен. За да бъда напълно откровен, не знаех точно какво да очаквам от Kodiaq, като все още пазех спомена както за онази 120-ка, така и четях за новия Superb. Но Kodiaq успя да ме изненада и да се оформи като един наистина силен претендент в може би най-оспорвания клас автомобили днес. А това значи много.