Привържениците на Tesla многократно са призовавали гиганта да пусне по-евтин модел, за да се конкурира по-добре с BYD, който изпревари Tesla и стана най-големият производител на електромобили в света. Този призив сега изглежда по-близо от всякога до отговор, ако последната информация от Ройтерс се потвърди.

Според доклада на Ройтерс Tesla е информирала доставчиците си, че иска да започне производството на електромобил от начално ниво за 25 000 долара, наречен вътрешно Redwood, до юни 2025 г. Компанията вече е изпратила искания за ценови оферти до определени доставчици на ключови компоненти, базирани на ниво на серийно производство от 10 000 единици на седмица, което се равнява на около 520 000 единици годишно.

Макар че подробностите все още са откъслечни, Redwood вероятно ще бъде компактен кросоувър, чието първоначално производство ще се осъществява в обширния завод на Tesla в Тексас, за разлика от предишен доклад, в който се твърдеше, че мястото на първоначалното производство е Шанхай. В това, което представлява поразителна история, служителите на Tesla очевидно са "разглобили Honda Civic, за да проучат как да правят евтини автомобили".

Имайте предвид, че на годишното събрание на акционерите на Tesla през май 2023 г. Илон Мъск обяви, че гигантът в областта на електромобилите скоро ще пусне два нови продукта, което ще доведе до кумулативно увеличение на продажбите с около 5 милиона единици годишно.

Тогава Мъск каза:

"Както дизайнът на продуктите, така и техниките за производство са много по-добри от всички останали в бранша".

Широко разпространено е мнението, че роботакси и електромобил от начално ниво за 25 000 долара са двата продукта, за които Мъск говори на годишното събрание през 2023 г. Въпреки че все още не знаем нищо съществено за първия, Tesla вече започна да уточнява някои ключови подробности за втория.

Въпреки това предизвикателствата са много. Макар че Tesla изтъква напредъка в производствените си техники като критичен лост за предотвратяване на значителен удар върху брутния марж, има ограничения за това, какво може да допринесе само производствената ефективност, като се има предвид значителната част от общите разходи, които отиват за батериите. Според грубите изчисления на Марк Б. Шпигел от Stanphyl Capital, Tesla EV за 25 000 долара ще постигне марж от едва около 4%.

Разбира се, много зависи от способността на Tesla да извлече значителни икономии от мащаба чрез автоматизация и производствения си процес "без опаковка", при който се използват преси с ултрависоко налягане за отливане на почти целия автомобил наведнъж. Освен това гигантът ще трябва да увеличи производството на своите 4680 акумулаторни батерии с порядъци, за да спази крайния срок за новия електромобил през 2025 г.

Снимка: Unsplash

Виж още: Малки черни дупки от зората на Вселената влияят на орбитата на Земята