Текст и тест драйв: Слави Славчев
Когато през март 2012 г. съзерцавах с удоволствие страстночервения прототип Takeri на Mazda в Женева, нямаше как дори да предположа, че само след година ще карам реална кола, която почти не се отличава от проекта. Няма как да не похвалим японците за решителността да запазят изключително завладяващата външност, която дори в покой излъчва динамика и сила. Когато споделих на приятели, че ме очаква тест драйв на новата Mazda 6, трябваше да се досетя, че ентусиазираните им реакции ще се превърнат в любопитни погледи и завъртяни по посока на колата глави по улиците. Mazda категорично са успели да скочат нагоре по стълбичката на оригиналността и престижа и новата 6-ца е нищо по-малко от уникално предложение в средния клас, което с един замах осигурява неповторим имидж и удоволствие. Автомобилът, който ми бе предоставен за тест драйв, бе с дизелов двигател и авоматична скоростна кутия.
Усещане, което трябва да изпитате
Ако суперлативите за колата дотук ви се струват много, това е защото тя е завършен продукт – завършен комплект от качества, които не просто ви придвижват между две точки. Когато японците говорят за хармония, можете да бъдете сигурни, че знаят за какво става дума. Новата Mazda 6 е не просто приятен за каране автомобил. Тя се движи учудващо леко и приятно, така че пътуването да ви накара да се усмихнете. Това се дължи в голяма степен на технологиите SKYACTIV – ниското тегло и отлично настроеното окачване са причината колата да се справя безпроблемно с българските пътища дори върху 19-цолови гуми. Окачването е с приятно твърда настройка, което любителите на динамичното шофиране ще приветстват и в никакъв случай не е друсащо или натрапчиво.
Искам да обърна специално внимание на управлението. Mazda 6 е автомобилът с най-перфектно настроен волан, който съм шофирал до момента. От една страна той е достатъчно лек, за да направи маневрите безпроблемни. От друга е много прецизен и с достатъчно обратна информация за пътя, без да е прекалено директен и нервен. Съветвам ви да го изпробвате, за да видите какво би трябвало да очаквате от една идеална кола.
Комбинацията от ниско за размерите тегло, добре настроено окачване и отлично управление, както можете да се досетите, водят да убедително пътно поведение и приятно усещане в завоите – независимо колко са остри. Дори опитите да ги вземате с по-голяма от обичайната скорост не водят до неприятни емоции – колата остава стабилна и дава усещането, че карате по-къс и повратлив автомобил.
Модерната форма все пак си има своята цена и обзорът назад като при повечето нови модели е доста оскъден. Затова спасението идва от парктроника и камерата за задно виждане. Обзорът напред е без забележки, единствено предната колона до шофьорското място изисква малко свикване заради разположението и наклона си.
Интелигентният начин на шофиране
Mazda 6 предлага най-доброто от технологиите за подпомагане на шофирането. Изумително е в колко лесно действие се е превърнало шофирането с активирани всички подпомагащи технологии. Чистачките тръгват сами, фаровете също, освен това сами превключват на дълги и къси, съобразявайки се с трафика пред вас. Имате на разположение асистент за напускане на пътната лента и доста функционална и работеща индикация за автомобил в мъртвата зона от двете страни – със светлинна и звукова сигнализация. Най-сладкото е използването на активния темпомат, който може автоматично да следва автомобила пред вас и да спазва зададената дистанция. Така сте спасени от стреса не само при досадното шофиране в градски задръствания, но и при преминаване през населени места и зони с ограничение на скоростта.
След като сте прочели всичко това, би трябвало да осъзнаете, че единственото, което ви остава е да въртите волана и да се наслаждавате на пътуването. За това допринасят и качествените материали в интериора, както и грижливите сглобки, които са напълно безшумни дори при лош път. Похвала заслужава и ергономията в интериора – с управлението на всички системи се свиква бързо и интуитивно, за което принос има големият 7“ тъч екран и възможността да управлявате почти всичко от волана.
Аплодисменти заслужава системата за акумулиране на електрическа енергия i-ELOOP, която използва всяко отнемане газта, за да зарежда специален кондензатор. Той на свой ред захранва всички електрически системи при спрял автомобил, което разтоварва алтернатора и акумулатора, и в крайна сметка пести и гориво.
За супер татковци
Опитах се да си представя идеалния профил на купувача на Mazda 6. Колата предлага достатъчно място в интериора за четиричленно семейство плюс огромно количество багаж. Смея да твърдя, че дизайнът категорично ще допадне на широк кръг от хора и определено дава самочувствие на собственика на японското произведение. Предвид съвсем разумният разход на гориво между малко над 5 до максимум 7 литра при нормално извънградско шофиране и под 9 литра в града, както и лекотата, с която се кара Mazda 6, това я превръща в доста силен кандидат за следваща семейна кола. А защо не и за бизнес лимузина с престижна външност и пестелива натура.
2.2-литровият турбодизел със 175-конски сили и цели 420 Nm е напълно достатъчен за доста динамично задвижване на новата Mazda. Автоматичната скоростна кутия работи на практика незабележимо и безропотно изпълнява желанията ви. Колата буквално се изстрелва при докосване на педала на газта и осигурява достатъчно тяга за бързо придвижване. Двигателят става малко шумен под товар, но това идеално пасва на динамичния характер на колата. Във всички останали моменти дори не подозирате, че карате дизел.
Отличното обслужване в представителството на Mazda и предлаганата програма за пътна помощ при всякакви ситуации (с възможност за покритие до 10 години) определено отнемат от ежедневния стрес и подчертават чувството за сигурност, което автомобилът дава.