„Мога да заявя, без капка съмнение, че въпреки всички скептици, ние ще продължим и ще направим невъзможното възможно“. Това са думите, на които Ник Сампсън, главен вицепрезидент развойна дейност във Faraday Future (FF), наблегна по време на събитието на компанията на CES 2017. И това самочувствие е важно, тъй като компанията преминава през противоречив период – шеметно развитие, огромни амбиции, в центъра на светлините на CES 2016, финансови проблеми, напускане на важни кадри, забавяне на строежа на фабриката в Невада... „Сигурен съм, че всичко ще мине страхотно, ще има много възгласи на впечатление, но всичко е просто пясък в очите“, споделя бивш ръководен кадър пред Андрю Халкингс от The Verge. А къде е истината? Този път е трудно да се каже „някъде по средата“, тъй като говорим за компания с огромни амбиции в една изключително трудна сфера, където всяка грешна стъпка може да струва прескъпо. A Faraday Future се определя като нещо повече от автомобилна компания.
Стартъпът, захранен в началото от сериозните инвестиции на Жиа Йетинг, основател на LeEco, успя за две години да се разрасне до 1400 служителя и 194 подадени патента, а месец преди CES 2017 да заяви, че първата му кола ще е „супер устройство, което всъщност има и четири гуми“. Думите са на Грег Адамс, ръководител на корпоративния отдел, споделени пред The Verge. И това дори не са най-впечатляващите слова. От началото на стартъпа ръководни кадри заявяваха, че Faraday Future ще бъде всичко за всички хора – автомобилна компания, компания за превози, компания за роботи и т.н. И това звучи страхотно, а ако FF успее да реализира дори част от обещанията си, можем да очакваме вълнуващи продукти. Но компанията има още проблеми да решава. Освен че Жиа Йетинг се отдаде на сериозни покупки през последната година (закупи производителя на телевизори Vizio за 2 млрд. долара), а LeEco даде началото на още един продукт в портфолиото си – LeSee, отново автономен електрически автомобил – точно върху каквито работи и FF. Според информация на BuzzFeed това е довело до изтегляне на инженери и дизайнери от FF, които да работят върху LESee. А когато към това добавим и финансовите затруднения на LeEco, картинката преди CES 217 беше още по-интересна.
E, днес Faraday Future вече има първата си кола, наречена FF 91. Трудно е за вярване, но някак стана факт. Дали компанията наистина може да направи невъзможното възможно? Да видим как се справя с първия си опит.
FF 91 е електрически автомобил със задвижване на четирите колела, който впечатлява и със своите 1000 к.с. В момента има създадени 12 прототипа, като FF работи върху скорошното навлизане на модела във финална фаза. Автомобилът е бърз, наистина бърз и ясен символ на това е способността му да развие от 0 до 100 км/ч за незначителните 2.39 секунди. Това е по-малко от 2.5-те секунди, от които се нуждае Tesla Model S P100D с включен режим Ludicrous.
Но скоростта не е всичко. От FF обещават пробег от малко над 600 км с едно зареждане на батерията с капацитет 130 kWh, но към момента не коментират дали ще имат инфраструктура за зареждане, подобна на тези на Tesla, обясняват от Cnet. Идеята на FF е автомобилът им да бъде най-свързаната кола, която постоянно ще се грижи за всички пътници. Екраните са навсякъде и има както за возещите се на задните седалки, така и за тези отпред, а огледалото за обратно виждане е напълно дигитално. Хората, които се возят отзад, имат и друга привилегия – седалките им падат почти до долу, за да могат спокойно да подремна, докато трае пътуването. Интересно е, че вратите на колата ще могат да се отварят автоматично, когато шофьорът се приближи. Това става чрез смартфона му, който е регистриран в системата.
FF 91 ще бъде самоуправляващ се автомобил с 3D лидар (LiDAR, технология за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти чрез сензори), 10 камери с висока резолюция, 13 радара с далечен и близък обхват и 12 ултразвукови сензора. Към момента единственото, което са демонстрирали от компанията, е автоматичното паркиране. Интересно, но по време на събитието, когато Жиа Йетинг искаше да демонстрира тази функция, тя не проработи в началото – колата просто остана на мястото си. „Точно като новородено дете, тя е много плаха“, коментира Сампсън с лек хумор към ситуацията. Малко след това колата се подчини и отиде да се паркира. Към момента и тази функция има своите ограничения, тъй като работи само с предварително обособено място за паркиране, а не с всяко, добавят от Cnet. Идеята е, че то е предварително картографирано.
Отвън колата изглежда преди всичко футуристично, а специални светлини показват в какъв режим се движи в момента. Батериите са дело на LG Chem – компанията, която работи и с GM в разработката на батериите за Chevrolet Bolt EV.
От Faraday Future имат желанието да започнат доставките на автомобила през 2018 година, но в момента им липсва нещо много важно – фабрика, която засега остава съществуваща само на хартия. Мястото в Невада, на което ще бъде издигната, е подготвено, но към момента липсват постройки. Докато това не се промени и FF 91 не влезе в производство, компанията трудно ще ни убеди, че е на прага на нещо революционно. Макар и първата стъпка да изглежда обещаваща, ситуацията около нея е прекалено сложна, за да можем да предвидим изхода. Трудно ние да повярваме, че Faraday Future ще успее да постигне нещо повече, но ще се зарадваме изключително много, ако успее да ни опровергае. Смятате ли, че ще успее?
Обичате ли риболова? Ето този робот ще ви помогне в това начинание.