Uber продължава да е в изгнание някъде, но проблемите на таксиметровия бранш в България отново са на дневен ред. Не е възможно да не сте чули за скорошния протест на такситата, който блокира столичния Орлов мост. В медийната какафония, която се образува след и преди протеста, голяма част от хората така и не разбра за какво става дума - какво точно искат таксиметровите фирми, какво искат депутатите и къде се разминават тези искания.

 

Какво всъщност искат такситата?

Миналата година по предложение различни депутати, включително Цветомир Михов и Иван Вълков от ГЕРБ, парламентът гласува текст, който изискваше таксиметровите дружества да назначат шофьорите си на трудови договори или тези шофьори, които искат да са самостоятелни да се регистрират като самостоятелни превозвачи. Още тогава таксиметровите шофьори заплашиха с протести, а промените трябва да влязат от 1 април.

Само да напомним - именно срещу тези практики реагираха остро от бранша и след навлизането на Uber на пазара. Тогава обвиненията летяха в следната посока: Uber е нелегитимна компания, не плаща данъци, не наема шофьори на договор и не плаща осигуровки. Това, разбира се, беше тежка лъжа. Сега същите тези хора протестират срещу промените, които ще ги задължат да плащат данъци и да наемат шофьорите си на договор. В измененията на Закона за местните данъци и такси се предвижда и въвеждането на еднократен данък върху таксиметровите услуги, подобен на патентния данък, между 400 и 1000 лв. за година. Приходите трябва да влизат в бюджета на местната власт, а според последните заявки на депутати таксата ще е около 300 лв.

 

Данъците

“По данни на НАП за цялата 2014 г. в бюджета са влезли едва 5.8 млн. лв. от данъци и осигуровки от дружества, осъществяващи таксиметрови превози. Към края на октомври 2015 г. бяха платени 5.05 млн. лв., което означава, че за цялата минала година няма как да са внесени повече от 6 млн. лв. По данни на "Автомобилна администрация" само в София разрешение за извършване на таксиметрови превози имат 7714 коли, които най-често се използват поне от двама водачи. По данни на Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати, в цялата страна има регистрирани 22 хил. коли. Простата сметка на база минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се показва, че само от социални вноски в бюджета през 2015 г. е трябвало да влязат 1.5 млн. лв. Задължително е и здравното осигуряване, от което в бюджета трябва да влязат около 700 хил. лв. Ако отчетем факта, че колите масово се карат поне от двама шофьори, тогава трябва да умножим числата по две”, пишат колегите от Капитал. 

Точно това не искат шефовете на големите таксиметрови фирми - наемане на служителите на трудов договор и плащане на съответните данъци и осигуровки. Напомняме, че по време едно от заседанията в парламента се разбра, че софийска фирма, с чиито стикери са облепени 900 автомобила, има само четири шофьори на трудов договор. Досега законът позволяваше таксиметровата услуга да се извършва както от фирми превозвачи, така и от "водачи от името на превозвача, но за своя сметка". Това означава, че като клиентът се качва в жълта кола с логото и стикерите на някоя от най-големите компании, които непрекъснато се оплакват от фирми имитатори, той всъщност попада в колата на фирма, за чието съществуване изобщо не предполага. Иде реч за всевъзможни еднолични търговци, повечето от които са регистрирали десетки и стотици жълти коли на един и същ адрес. Основно в ромските гета. Там уж се отчитат и приходите от таксиметровите апарати, но в крайна сметка в държавната хазна не влиза нищо”, писаха от ClubZ.

 

 

В рамките на тогавашния скандал, свързан с Uber, се появиха следните изказвания:

"Дейността е простичка - превоз на пътници от пункт А до пункт Б срещу заплащане. Това е бившата файтонджийска дейност, а понастоящем таксиметрова дейност. В целия свят е регламентирана от гледна точка сигурност на клиентите и на шофьорите. Не може, след като те извършват тази дейност, да не се съобразяват със съответното местно законодателство.” Според него “където и да навлезе Uber, той не се съобразява с местното законодателство и в такъв случай той се явява международен закононарушител” - инж. Кирил Ризов, председател на “Съюз такси” пред телевизия Bulgaria on Air.

"Няма как да ги наема шофьорите. Във фирмата са 1000 души. Как си го представяте да ми носят оборота всеки ден... Никой няма да дойде... Как ще водя счетоводство за толкова хора. Трябва да нося отговорност за хора, които не познавам, да назнача още десетки счетоводителки и изобщо няма да съм управител, ако трябва да е така" - Емил Игнатов, управител на "СВ такси" пред Клуб Z.

 

Другата страна

От другата страна на барикадата стои депутатът Гроздан Караджов, който взе присърце целия проблем и открито започна да критикува такситата заради “театъра” с протестите на Орлов мост в София. Караджов дори напусна телевизионното студио на Нова телевизия през уикенда, след провален опит за диалог с представител на бранша. Припомняме, че той беше и председател на транспортната комисия, когато беше приет законът миналата година. 

 

 

“Четири са големите фирми в София, които организираха този протест - защото точно техните лобистки предложения бяха внесени от група народни представители. Бяха внесени и бяха изтеглени. Но за да се подготви бързо да влязат, се направи този театър на Орлов мост, при който с повикване по станциите събраха колеги”, заяви Карадожов.

Според него едната от големите фирми е на “една банка”, която е вписана в грамите на американския посланик като една от гнилите ябълки в кошницата. Въпросната банка е “щедро финансирана от властта”, а другите фирми са на прокурори, депутати и “един човек, който беше съветник висш в ДАНС и след това беше подсъдим”.

 

Реалността

Миналата година такситата атакуваха Uber заради същите неща, срещу които в момента лобират. Миналата година проблем беше Uber, тази година проблем са депутатите, които са гласували промените. Проблемът е, че такситата никога не са проблем.

Най-лошото е, че властта подава на такива провокации и е готова на връщане в дневния ред на промени, които вече са гласувани и са пред влизане в сила. Транспортният министър Ивайло Московски обеща на протестиращите поправките отново да бъдат вкарани в парламента. ГЕРБ подкрепя връщането, Реформаторите също нямат против. ДПС нямат позиция.

Тезата за организираните “спонтанни” протести и тежкия лобизъм на бранша поддържат и от БСП. Според тях на шофьорите им е било разпоредено да отидат на Орлов мост и те не са знаели дори за какво са там.

"За 8 месеца министерството на транспорта не направи нищо, нямаха никакви предложения за законодателни промени и в момента играят с лобито в ГЕРБ, което е в комбина с таксиметровия картел", каза червеният депутат Георги Свиленски. Румен Гечев също заяви, че в София има таксиметрова компания със само 4 шофьора на договор. "Реално това не са превозвачи, а финансови посредници, които карат стотици хора да работят при унизителни условия и да им плащат". Според него тези компании ощетяват държавния бюджет като не внасят данъци и осигуровки.

Интересното е, че партията ГЕРБ също е раздвоена - от едната страна стоят депутати, които прокараха промените, а от друга са тези, които искат да се върне старото положение, вероятно под натиск. При това положение няма данни скоро Uber да се завърне на пазара, въпреки че при излизането си от компанията заявиха, че правят всичко възможно това да се случи. 

На този етап не е се знае кой печели от цялата ситуация, но едно е ясно - губи само клиентът.

Изображение: join.bg, източници: ClubZ, Капитал Daily, Bulgaria On Air; Забележка: акцентите са на автора.

Прочетете: Uber с ново лого и брандинг

Тагове: