Всеки, който наблюдава гейм индустрията, знае, че пазарът на конзоли бързо се отдалечава от игрите, продавани на физически носител, към доминирането на цифровото сваляне, което геймърите, ползващи компютри, познават от години. Но нов ексклузивен анализ на данните от NPD Game Pulse, извършен от Ars Technica, показва степента на спада в производството на физически конзолни игри, дори когато броят на цифровите заглавия на конзоли продължава да расте.
По отношение на отделните заглавия на игри, пуснати в Съединените щати, необработеният брой нови игри, налични на физически носител (т.е. дискове или касети), спадна от 321 през 2018 г. на само 226 през 2021 г., или почти 30% спад (игри, пуснати на множество конзолите се отчитат като едно заглавие в тази мярка).
Броят на дигиталните игри, пускани всяка година, от друга страна, остава сравнително равен от 2018 до 2020 г. След това, през 2021 г., този брой нарасна до близо 2200 дигитални заглавия, което е увеличение с 64 процента спрямо 2020 г.
Като цяло делът на всички нови конзолни игри, достъпни изключително като цифрово изтегляне, се е увеличил от 75 процента през 2018 г. до почти 90 процента през 2021 г.
Спадът в отделните физически издания не се усеща еднакво в големите конзоли. В конзолите с марка PlayStation общият брой на новите физически издания намаля с над 38% от 2018 до 2021 г., което отразява почти 31% спад при Xbox конзолите. Междувременно на Switch общият брой нови физически издания намаля с по-малко от 7 процента през същия период.
Тези различни тенденции предполагат, че спадът в новите физически издания не е просто остатък от конзоли като Xbox One и PS4, наближаващи края на жизнения си цикъл. Вместо това като цяло изглежда, че издателите виждат физическото издание като по-малко подходящ пазар за нарастващ дял от заглавията си.
Но преходът от физически конзолни игри не се разпределя равномерно между всички издатели. Най-големите издатели са много по-склонни да преминат през разходите за физическото пускане на своите заглавия.
Сред големите издатели леко мнозинство (56.4 процента) от отделните заглавия, пуснати през 2021 г., са били налични като физически издания. Това все още е сериозен спад от 2018 г., когато почти 80 процента от заглавията на тези издатели заслужаваха физическа премиера. Това са компании като Activision Blizzard, Bandai Namco, Capcom, EA, Konami, Microsoft/Bethesda, Nintendo, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Ubisoft и Warner Bros. Interactive.
Физическите игри няма да изчезнат напълно скоро. Докато има пазар на колекционерите на игри, които ценят материален продукт, ще има физически дискове и касети, които да задоволят този пазар, подобно на винилови плочи в музикалния бизнес (продажбите на които всъщност нарастват напоследък).
Но данните за физическото издание ясно показват, че цифровият преход на конзолните игри бързо наближава своя край. През следващите години игрите, пуснати на физически носители, изглежда са готови да станат все по-нишови издания.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Мобилните игри изкарват повече от РС и конзолните, взети заедно