В продължение на десетилетия пазарът на видеоигри е доминиран или от специално изградени конзоли, или от домашни компютри. От първите дни на Atari и Commodore до съвременната ера на Microsoft и чиповете Ryzen повечето видеоигри се играеха у дома. Но след това iPhone, Android и BlackBerry промениха лицето на потребителската електроника и игрите завинаги. Днес над 6 милиарда души притежават смартфон, така че не е изненада, че мобилните игри сега съставляват над 52% от пазара, носейки над 90 милиарда долара приходи през 2021 г.
Тези цифри идват от доклад, публикуван от анализатора на игралната индустрия Newzoo. Докладът подчертава, че не само пазарът на мобилни игри сега е по-голям от този за конзолни и PC заглавия, взети заедно; той е и най-бързо растящият пазарен сегмент. И докато компютрите и конзолите продължават да се свиват, тъй като ограниченията покрай пандемията постепенно намаляват, общите приходи в индустрията нарастват, което означава, че мобилните игри не само са по-популярни от всякога, но всъщност стимулират растежа на индустрията като цяло.
Тази промяна на парадигмата може да се обясни с няколко фактора. Ръстът на пазара на смартфони експлодира от 2010 г., като по-голямата част от този растеж се ръководи от нарастващата популярност на операционната система Android. Почти повсеместното разпространение на Android улеснява разработчиците да създават игри за много различни телефони, като iOS е единственият друг истински претендент. А през последните две години глобалната пандемия постави ограничения върху големите екипи от разработчици, необходими за създаване на AAA заглавия за конзолите на Microsoft и Sony.
Лъвският дял от приходите от пазара от 90 милиарда долара идват от Азиатско-Тихоокеанския регион, като на Китай се падат над 30 милиарда долара приходи (в сравнение с 15 милиарда долара в САЩ). Трябва да се спомене, че китайските компании за игри като Tencent (Call of Duty, PUBG) и Mihoyo (Genshin Impact) донесоха 18 милиарда долара приходи от чужбина миналата година.
Друг интересен феномен е, че най-големите печалби идват от нововъзникващите икономики в Латинска Америка, Африка и Близкия изток. Въпреки че тези региони представляват по-малко от 10% от общия пазар на мобилни игри, те показват най-бърз растеж, който се очаква да продължи през следващите няколко години.
Предвид огромния брой смартфони, който се очаква да продължи да расте (предвижда се той да надхвърли 7 милиарда до 2024 г.) и разпространението на високоскоростни мрежи по целия свят, на пазара на мобилни игри му предстои да покорява още върхове.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Скалата ще е звездата във филм по Call of Duty