Ще пропусна дългия увод, в който да ви обяснявам отново и отново що е то социална мрежа, има ли почва у нас и защо да я (да не я) ползваме. Съмнявам се някой от вас да не знае какво е това, а и доста малко са хората, които не ползват активно някоя или повечето от тях.

Но имате ли представа какъв беше светът, ПРЕДИ да се появят социалните мрежи? Или малко по-надалеч в миналото, когато интернет беше екзотика или пък когато съвсем го нямаше под слънцето? И ако днес определение като това на Oxford Dictionaries – „Социална мрежа е уебсайт или приложение, което позволява на потребителите да създават и споделят съдържание един с друг“ – става все по-непълно, то способни ли сте да определите какво точно представлява това явление?

Както доста често се случва в нашия свят – когато имаме множество въпроси, а границите им се сливат, умните хора често се обръщат към… историята. Вижте накратко откъде тръгват и докъде достигат социалните мрежи през годините.

От Античността до Втората световна война

Период: 500 години пр.н.е до 1945 г.

Комуникациите между хората на големи разстояния са били нещо търсено и желано от хилядолетия насам. Нека не задълбочаваме статията с посочване на примитивните начини за далечна комуникация, като звука от барабани, сигнален огън или пушеци по баирите. Всички тези интересни хрумвания трудно биха могли да се нарекат социални мрежи. Разбира се, по-късните – също. Но трябва да споменем задължително появата на едно велико изобретение, което също не е социална мрежа, но поставя основите за създаването им. То се нарича „телеграф“ и се появява през далечната 1792 година.

По онова време телеграфът най-накрая предлага метод за комуникация, далеч по-бърз от най-бързия кон. Следователно променя доста начина за връзка между хората и играе ключова роля в най-различни исторически събития – от заговори до изхода на цели войни.

Нужни са около още цели 100 години, за да стане светът свидетел на следващите големи изобретения, които ускоряват все повече и повече еволюцията на комуникацията между хората. Това става факт с появата на радиото и малко по-късно на телевизията – през XIX век. След това нещата започват да се случват все по-бързо.

Следвоенните години и CompuServe

Период: 1945 – до 80-те години

Технологичната революция, особено в компютърния свят след 40-те години на миналия век, буквално павира пътя на социалните мрежи в днешния им вид. Първоначално доста скромна по размери, налична само в нищожен брой огромни и тромави компютри, майката на всички социални мрежи – CompuServe се ражда през 60-те години. Интернет също се появява някъде по това време – заедно с първите примитивни e-mail съобщения през 1966 г.

През 70-те следват множество подобрения и усложнения на тези системи, докато през 1979 се достига и до появата на UserNet, която позволява на много хора да комуникират един с друг на големи разстояния, използвайки виртуални бюлетини, статии или постове в нюзгрупи. През тези години се наблюдава и истински бум на домашните компютри, което се превръща и в основата за бъдещото развитие на социалните мрежи.

Раждането на The Well и GENie

Период: 1985 година

Едва ли някой от вас ги е чувал, но през 1985 година се появяват The Well и GENie (General Electric Network for Information Exchange). Това е онлайн услуга, създадена за General Electric, и всъщност е важен момент в историята на социалните мрежи и бизнеса като цяло. И ако щете вярвайте, но тя се е използвала активно чак до края на 90-те години, като през последната година от съществуването си е имала активни цели 350 000 потребителя – огромно число за онова време!

Дебютът на Listserv

Период: 1986 г.

През тази година се появява тази важна услуга, която на практика представлява сериозно организиран мейл-листинг, позволяващ на потребителите да контактуват по различни начини, създавайки мейлове към групи. Дори днес подобни сайтове и технологии се използват масово – да напомням ли за бюлетина на HiComm? Е, разбира се, това е доста по-различно, но идеята да се ползват електронните писма под различни групи по интереси се явява доста полезна.

Малко по-късно се появяват и Internet Relay Chats (IRC) каналите за чатове – през 1988 г., като се ползват активно цели 20 години, а дори и днес. Те се използват първоначално само за разговори, но по-късно и за споделяне на файлове и линкове.

Еволюция на чатовете – The Palace

Период: 1994 г.

През тази година станахме свидетели (в България не бе толкова популярна) на появата на The Palace. Това е чат система, която разчита на хитър графичен начин за обединение на „стаите“ и е един от първите опити да се „избяга“ от текстовия режим. The Palace позволява на потребителите да комуникират един с друг, обединявайки се по интереси в собствени „места“. Всеки има свой графичен аватар, показващ се върху графичния десктоп. И ако искате да го разгледате, той все още работи.

Първият истински сайт на социална медия – Sixdegrees.com

Период: 1997 г.

Първият сайт, който се разпознава като истинска социална медия, е SixDegrees.com. Той позволява на потребителите си да качват профилни снимки и да се свързват един с друг. Освен това дава възможност да завързвате нови познанства и да разширявате контактите си в социални групи. И както всяко ново нещо има невероятна история – през 2000 година е продаден за 125 милиона долара, но година по-късно – през 2001, е затворен. За да се появи отново няколко години по-късно. Смахната история, нали?

Потребителите на SixDegrees.com са можели да си изпращат съобщения, да пускат обяви и бюлетини и да се свързват на първо, второ и максимум до трето ниво на връзки и контакти – въпреки името на сайта. Още една смахната история.

Moveon.org – социални медии за активисти

Период: 1998 г.

Този сайт се появява през 1998 г. и отначало представлява мейл група, чиято цел е да подкрепя президента Бил Клинтън срещу противниците му, които искат да го свалят от власт (импийчмънт). По-късно обаче се трансформира в интернет-активистки сайт, който подкрепя или се противопоставя на военни акции на САЩ, политици, бизнес активности и др. Каквито и да са мотивите и дейностите на сайта обаче, той е пример за това, как социалните медии могат да влияят на политическия живот.

Появата на блоговете - LiveJournal

Период: 1999 г.

Точно преди края на хилядолетието се появяват и стават модерни първите блогове, като тази технология е популярна и до днес. Един от първите блог-сайтове е livejournal.com, основан през 1999 г. Представлява социална мрежа, изградена около идеята един човек да пише и поддържа идеите си непрекъснато пред останалите. Сайтът окуражава потребителите си да се следват взаимно по интереси и да създават групи, в които да комуникират.

LunarStorm – една от първите комерсиални социални мрежи

Период: 2000 г.

LunarStorm стартира през 2000 г. и е един от първите сайтове от този тип, базирани на реклами. Тази стратегия се оказва водеща в следващото десетилетие, защото поддръжката на огромен сайт няма как да се издържа без наливане на финанси. Той е насочен към скандинавските тийнейджъри и е базиран в Швеция. През 2007 има впечатляващите 1.2 милиона потребители, като 70% от тях са на възраст между 12 и 17 години. Прекратява работата си през 2010 година.

Ражда се Wikipedia

Период: 2001 г.

Великата Wikipedia, без значение дали я обичате или мразите, стартира през 2001 година. Нейното въздействие над интернет не може да бъде подценявано, макар критиците непрекъснато да повтарят, че валидността на съдържанието ѝ често не може да се потвърди.

Първоначалната ѝ цел е да е нещо като онлайн енциклопедия, която да позволява на всеки да редактира статиите, и това е запазено до голяма степен до днес. Затова не бива да се учудвате, че днес представлява най-големият сайт с препратки в света.

Самите собственици и потребители на сайта не го считат за социална медия, но той може да бъде описан като онлайн общество от интелигентни хора, които искат да бъдат полезни един на друг.

Ранният гигант на социалните мрежи – Friendster

Период: 2002 г.

Той се появява през тази година във Малайзия и основно се ползва именно като социална мрежа. Има редица нестандартни приложения, като например секция за намиране на ново гадже или организация на купони, но също така промотира културни събития и концерти, дори и ексцентрични хобита.

През 2011 година сайтът представя идеите си и за социално-ориентирани игри, но няколко години по-късно е задушен от конкуренцията и през 2015 година е затворен.

LastFM – един от първите гиганти в музикалните сайтове

Период: 2002 г.

За щастие запазен и до днес, LastFM прави дебюта си през далечната 2002 година. Той е един от първите музикални сайтове – бази данни за безплатно слушане на музика чрез стрийминг технологията.

LinkedIn се появява на сцената

Период: 2003 г.

Силният днес LinkedIn се появява през тази година, като отначало, разбира се, е малък и се бори за популярност. Но неговите уникални начини за обединяване на хора по интереси, най-вече в търсене на работа, го прави популярен. По-късно споделя идеите на социалните мрежи и възприема много техни техники, които му позволяват да расте през годините и да се задържи като един от най-популярните сайтове от този тип до днес.

Възходът и падението на MySpace

Период: 2003 г.

Вероятно си спомняте тази социална мрежа, която беше много популярна по времето на появата на Facebook. Тя се появи през 2003 година и бързо стана социалната мрежа на „всички времена“. В нея можехте бързо да променяте профила си, но и да добавяте музика и видеоклипове. Затова тя стана „класика“ особено сред хората от музикалния бизнес.

MySpace е жива и до днес, но далеч не е лидер сред социалните мрежи. А причините за това едва ли има нужда да бъдат търсени.

WordPress стартира мощните си двигатели

Период: 2003 г.

Още един сайт, който вероятно не причислявате към социалните мрежи, но той също стартира като място за блогъри, които да достигат лесно до последователите си. Начинът, по който е направен, и по-късно – инструментите за лесно създаване на сайтове, го правят истинска звезда и до днес.

Споделянето на снимки, MMO игрите и записът в облака

Период: 2003 г.

Тази година е богата на събития и през нея се появяват мегасайтове за съхраняване и споделяне на снимки като Flickr и Photobucket. Появява се и SecondLife – един от пионерите на днешните масови мултиплейър игри – MMO. През същата година стават популярни и сайтовете за качване на файлове като Del.icio.us – онлайн социална мрежа за качване на файлове, споделяне, запис на линкове и др.

Родоначалниците на Facebook

Период: 2004 г.

През тази година ставаме свидетели на предшествениците на днешния гигант Facebook – Care2, Multiply, Ning, Orkut, Mixi, Piczo и Hyves.

Видео вселената YouTube

Период: 2005 г.

Вярвате или не, но „Тубата“ не е била вечна. Тя се появи през 2005 година, като положи основата на нова ера в комуникациите. Възможността да създавате и споделяте медия във вид на качествено видео по цял свят, мигновено се оказа толкова революционна, че днес е буквално стандарт в много области.

Други значителни играчи на фронта на социалните мрежи от тази година са Yahoo!360, bebo и още един гигант – Reddit. Лицето на днешните социални мрежи вече се оформя.

Роди се Facebook!

Период: 2006 г.

Да, колкото и да ви се вижда вечен, Фейсбук е само на 12 години. През 2006-а той се появява в първоначалния си вид, оставайки най-популярната социална мрежа до днес, буквално променила няколко поколения. Възходът му започва оттогава и никой не знае кога ще бъде спрян.

Twitter стартира оригиналната си идея

Период: 2006 г.

През същата година на рождението на Facebook стартира и друг гигант – Twitter, който има много оригинална концепция – изпращането на кратък, ограничен до 160 знака статус, цитат, идея, зов. Възможността на потребителите да комуникират директно по този начин със знаменитости го прави изключително популярен и днес той е превърнат в „стандарт“.

Tumbler и FriendFeed се присъединяват

Период: 2007 г.

Тези два сайта влизат в групата, като Tumblr бързо нараства по отношение на популярността си заради микроблогинг възможностите си, както и тези на социална мрежа. Към днешна дата той има над 350 милиона отделни блога – внушително, а?

Бизнесът се усеща

Период: 2008–2010 г.

В този период, може би и заради световната финансова криза, бизнес играчите се усещат, че социалните мрежи могат да бъдат източник на милиарди. Появяват се имена като TED, Spotify, Ping, Groupon, Kontain и др., опитващи се да намерят нови ниши за бизнес. Базираните на локации социални медии като Foursquare също се появяват в този период. Той е един от първите, действащи на принципа на „чекването“ (chek-in).

През 2010 година станахме свидетели и на раждането на гигантите Instagram, Pinterest, Google Buzz. Всяко едно от тези имена е част от многомилиарден бизнес.

Болният по рождение Google+

Период: 2011 г.

Без да искам да се самоизтъквам, но на фона на мегамощния през тази година Facebook появата на Google+, колкото и да обичам тази компания и да ползвам само нейните продукти, беше… обречена. Споделях мнението си с много приятели по онова време, а те ми се надсмиваха, но явно съм прозрял бъдещето.

Google+ стартира през 2011 г. явно с идеята гигантът да даде отпор на Facebook и да завладее нишата. Само че организацията на самите потребители беше направена по доста различен начин, който е доста по-непонятен на потребителите, и това се усещаше още тогава. Организирането им в „кръгове“ и възможността за чат през Hangouts се оказа далеч не толкова удобна и разбираема. Google се опитваше години наред да наложи идеята си и да „догонва“ Facebook, но така и не успя. През настоящата година бе обявено, че платформата ще бъде изоставена.

Социалните медии днес са истинска виртуална екосистема

Период: 2011–2018

Днес съществуват хиляди варианти на социални мрежи, много от които позволяват да се споделят най-различни неща. И както знаете, това позволява на тези медии да достигат до максимален брой потребители, без да се жертват личните начини на комуникация.

Този факт е направо невероятен. Бизнесът и отделните хора трудно вече си представят свят, в който да няма социални мрежи – толкова много те се вклиниха в нашия живот. Анализите дали това е за добро или за зло, ще оставим на някой друг. Но фактът, че те окончателно сложиха последния „пирон в ковчега“ на традиционните медии като печатни вестници и списания, е налице. Или може би не сте съгласни?

Да, бъдещето на социалните мрежи е неясно – това също е факт. Всички сме наясно с тяхната „тъмна страна“, показана през последните години. Дали те ще бъдат използвани за похищаване на милиони файлове с лични данни, политически игри или дори за тероризъм, зависи от много неща. Които тепърва предстои да откриваме.