Последните години не са никак лесни за HTC. Компанията, която в зората на Android беше сред лидерите на пазара, сега изпитва сериозни затруднения. Още в края на 2013 година се запитахме какво се случи с компанията, а след това разгледахме и евентуалното й бъдеще. Година по-късно лутането на тайванския производител продължи, а тази година сякаш премиум мечтата се изплъзва.
Интересно, но 2015 година започна оптимистично и HTC отново излезе на печалба. Дали мъглата около симпатичния производител не започна да се разсейва? За съжаление отговорът е отрицателен, тъй като в последното денонощие излезе новината, че акциите на компанията достигат най-ниска стойност от десет години насам. Това в никакъв случай не е звучи добре...
Само преди няколко дни излязоха неодитираните резултати за второто тримесечие на тази година, които показаха нови загуби. В резултат на това последва и споменатия спад в цената на акциите, които в момента се търгуват срещу около 2.21 долара, съобщават от Phonearena, базирайки се на информация на ChinaPost. Ако тенденцията продължи, стойността може да падне още, достигайки съобразен антирекорд. През март пазарната капитализация на HTC е 4.06 млрд. долара, а днес – наполовина. От Arstechnica* отбелязват още един обезпокоителен факт – месечните приходи на компанията бележат постоянен спад на годишна база. През април процентите са минус 38, през април са 48, а през май и юни – 60%. Ако следваме линията, през юли нещата няма да са по-добре.
Снимка: Arstechnica*
От Arstechnica припомнят, че преди злополучния период май-юни, четирите тримесечия носят малка печалба. Лошата новина е, че след всеки три месеца тя става все по-тънка, а през април сякаш нещата започнаха да заемат още по-неприятен облик. Общото мнение в западните медии и анализаторите е, че една от причините за лошите резултати се нарича HTC One M9. След като имахме възможност да тестваме телефона, можем спокойно да кажем, че останахме много доволни от него. Отново останахме впечатлени от стилния му, масивен и сигурен дизайн. Харесахме и лекия, бърз и ненатрапчив софтуер. Тогава къде е проблемът? Може би новият флагман прилича твърде много на стария...
Подобрения не липсват, но в претъпкания сектор и ожесточената конкуренция, потребителите очакват следващото поколение флагмани да направят голяма крачка – не само в хардуерно отношение, но и нещо в дизайна, което да изненада, което да оправдае чакането и нескритата надежда за нещо различно - все пак самият Джеф Гордън, старши мениджър на глобалните онлайн комуникации на тайванския производител, каза, че 2015 година ще е най-силната за компанията, а потребителите ще „останат без дъх“. HTC има своите причини да заложи на близка до миналогодишната формула – нещо, което Клод Зелуегър, вицепрезидент за индустриалния дизайн на HTC, сподели в интервю за HiComm.bg.
Въпреки че със сигурност не това е основният проблем, липсата на ясна рекламна стратегия също има сериозна роля – особено сравнено с конкурентите. HTC нае Робърт Дауни Джуниър в момент, в който актьорът е на върха на своята слава, а филмите на Marvel властват в кината. В момента можете ли да си спомните някоя реклама с него? Ако да, можете ли да кажете точно какво рекламира. Нека да видим серията, посветена на HTC One M9:
От Samsung също напипаха манията по филмите на Marvel и дори пуснаха ограничена версия на Galaxy S6 edge, брандирана с Iron Man (Железния човек). Стандартната цена на една бройка е около 1000 долара, но един потребител се раздели с 91 000 долара на търг, за да се сдобие с редкия телефон. Разбира се, тези пари не са за корейския производител, но шумът около това е достатъчно красноречив. Samsung също имат известни затруднения на пазара за смартфони, но тази година компанията направи драстични промени във флагмана си, представи дори модел с двойноизвит дисплей. Потребителите реагираха положително. В края на миналата година Apple представи модели с по-голям дисплей, което също доведе до положителна реакция в купувачите.
Има още нещо, което не трябва да пренебрегваме, когато говорим за смартфон сегмента. Сега лидерите в него са компании, които не са ексклузивно производители на смартфони, а за момента HTC остава много профилирана компания, която едва сега прави първите си опити чрез интересната, но не твърде популярна, RE Camera и Vive VR – очила за виртуална реалност, които звучат много добре, но също ще трябва да се справят със сериозни конкуренти.
HTC е достатъчно качествена компания, която има много верни последователи, а флагманите й са наистина от най-високо качество. Това е и причината да вярваме, че с нужните промени може да се постигне известна стабилност. Последното ще е актуално само ако бързо бъдат предприети ответни действия. Едно от тях вероятно ще е следващият смартфон от висок клас, който би трябвало да излезе през ноември. Aero, както е известен в момента, звучи обещаващо. И дежурният въпрос – смятате ли, че HTC може да се стабилизира? Какво трябва да направи, за да го постигне?
Ревю: Железният красавец HTC One M9
*Източник Arstechnica