„Коя е играта от първо лице, която има най-запомняща се околна среда и в която се влюбих от пръв поглед?“ – това е един от въпросите, който се върти в главата ми напоследък, докато си размишлявах за миналото на така популярния шутър жанр, който като че ли позатихна в последните години, а качествените му ААА представители за съжаление се броят на пръстите на едната ми ръка. Разбира се, за next-gen такива изобщо не отварям дума! За моя радост стигнах до отговора на този въпрос доста бързо – играта определено е първият Far Cry, дело на Crytek и излязъл през далечната вече 2004 година. Заглавието бе техническа демонстрация на фамозния за времето си CryEngine, доставил на геймърите изкусителни плажове, безмерни сини океани и тонове качествени престрелки.

 

Ех, спомените ме разчувстваха…

 

Но годините се изтърколиха, игрите и енджините се промениха и през 2018-а ударно се сблъсках с Far Cry 5 – една идилична игра, в която успях да се потопя в невероятната шир на един от най-красивите американски щати – Монтана. Признавам си, че се вглъбих в заглавието не само заради интересните злодеи и борбата срещу култа към личността на харизматичния проповедник Джоузеф Сийд, но и заради ултра реалистичната околна среда и невероятния дребен детайл, който разработчиците на играта бяха вкарали във всяка една сцена и локация. От най-затънтената пътечка до по-големите поселища, всичко беше перфектно моделирано, текстурирано и разположено така, че да осигури на играча тотално потапяне в типичната американска обстановка.

 

Време е да си дойдем на думата!

 

И така – вече сме в 2021 година и верният ми PlayStation 5 с най-голямо удоволствие подкара най-новата част от поредицата – Far Cry 6. И за да не ви държа в излишно напрежение: позабравените емоции, чувството за свобода и безметежност се завърнаха още с встъпителните кадри – синьо, прозрачно море, палми и изпепеляващо карибско слънце! Точно така – новата игра от поредицата, вече дирижирана от талантливото студио Ubisoft Toronto, дава всичко, което един играч може да желае от модерния шутър от първо лице. Точно така, за незапознатите, играта е типичен представител на екшън-адвенчър жанра, в рамките на който играчът съпреживява приключенията на главния герой от първо лице. Тук отново присъства колосален отворен свят с впечатляващия размер от 88 квадратни километра! Той е разделен на 7 основни района, в които главният герой може да се придвижва пеша или с помощта на разнообразни превозни средства.

 

Куба… тоест Яра, моя любов…

 

Както споменах по-нагоре в текста, действието във Far Cry 6 се развива в измислената островна държава Яра (Yara). Тук отварям една скоба, за да споделя (не че не можете да се досетите вече и сами), че тя е базирана на реално съществуващата Куба, управлявана от диктатора Фидел Кастро. С радост признавам успеха на Ubisoft да представи една реалистична латиноамериканска визия за културата на региона, като в играта дори присъства една култова мини игра – бой с петли, традиционен и легален в островната държава. Също така като своеобразен пир за сетивата забелязваме традиционната архитектура за региона, както и ретро возилата, обкичвали заглавните статии на автосписанията преди 60–70 години. Тук ще спомена и най-впечатляващия елемент – така наречените Resolver Weapons и Resolver Rides, които по същество представляват интерпретация на типичната кубинска поговорка – making do with what you have, или на роден език – „справи се с това, с което разполагаш“. Това поведение се корени в наложеното през 60-те години американско ембарго, налагащо редица забрани за търговия и внос на адекватна техника. Тоест в играта ще се наложи да събирате всякакви джаджи и чарколяци и с тях да сглобявате убийствени франкенщайни и причудливи автомобили. За пример – картечница, базирана на двигател на мотоциклет, с която избивате купчини врагове със запалими патрони, или най-могъщата част от „Направи си сам“ арсенала на главния герой – така наречените Supremos, които в същината си са раници-оръжия, бъкащи от обеднен уран и странни на пръв поглед амуниции. С тях ще сеете смърт сред редиците враговете си с ужасяваща злост.

Вкратце, нека споделим за какво става дума (с големи букви споделям: РЕВЮТО Е БЕЗ СПОЙЛЕРИ) във Far Cry 6. Злият диктатор Антон Кастийо (ще се спрем подробно на него по-късно) тероризира приказната карибска държава, като същевременно обещава светло бъдеще на гражданите ѝ. Този „рог на изобилието“ за изстрадалите хорица ще се реализира благодарение на Viviro – уникално лекарство за лечение на ракови заболявания, базирано на уникалния местен тютюн. Седем години след обявяването на тези намерения държавата не само не е райско кътче, а вече Кастийо организира „държавни лотария“, като вместо бленуван нов апартамент участниците печелят правото да се трудят робски на плантациите за тютюн и да умират в кански мъки от уврежданията, предизвиквани от съставките на чудодейното лекарство. И тук някъде се появява Дани Рохас и другарите му от революционното движение, стремящи се към свобода на Яра…

 

И сега малко за… механиките

 

Като отворихме дума за оръжия, нека обрисуваме и цялостната картинка. За разлика от предишната игра в поредицата, която беше базирана на типично RPG дърво на уменията, тук най-важната част са модификациите на оръжията и предметите в инвентара ви. За мое съжаление този аспект доста ме „вадеше“ от действието на екрана, защото при всяко ново пушкало, което ми допадаше, трябваше да прехвърлям и нагласям разнообразните ъпгрейди отново. Важно е да се спомене, че враговете вече разполагат с резистентност към дадени амуниции, което неминуемо ще ви накара да задълбаете в подобренията според ситуацията, в която изпадате. За радост злодеите имат скала с наличното здраве, която се рее над главите им и показва дали наистина ги наранявате или не. Ако обаче мразите претрупан екран, тогава можете да ги загасите от менюто с опциите. Също така лошковците помъдряват и стават по-силни паралелно с вас, така че очаквайте сериозна съпротива с напредването на историята. Добро нововъведение е и възможността да „приберете“ оръжието си, като наближите град или военен пост, и така да избегнете излишна конфронтация. Подобна механика определено липсваше в предишните итерации на Far Cry.

Много хубава отличителна черта на играта е и възможността да постреляш в името на революцията с помощта на другарче. Тук неща са реализирани още по-добре от петицата, като всички кооп механики са доста полирани и удобни. Единственият минус е липсата на пауза при този режим на игра, което прави доста досадно чакането, докато вторият играч си оправя инвентара и статистиките.

А сега нека споделим и малко информация за главния герой в играта, тоест ТИ, ИГРАЧЪТ. И тук, подобно на миналогодишния блокбъстър Assassin’s Creed Valhalla (повече за който можете да прочетете в нашето ревю ТУК), имате избор между това, дали виртуалният ви герой да е от женски или мъжки пол. Независимо от решението ви вашият аватар ще носи типичното за региона име Дани Рохас. Дани е бивш наборник от армията на Яра, който зарязва всичко и се гмурва в дълбоките води на революцията. Аз лично се спрях на женския персонаж, защото актьорската игра на талантливата Nisa Gunduz си пасва прекрасно с интонацията на водещия лош персонаж в играта. А сега малко и за негово величество…

 

 

Идва време за най-важната съставка на Far Cry 6 – El Presidente

 

Точно така, най-важната съставка, която прави игралните светове толкова плътни и истински, са тираничните и леко побъркани главни врагове, които дърпат конците на лошковците. А Far Cry 6 определено се отличава, защото тук намираме най-въздействащия и пълнокръвен лош персонаж, навестявал поредицата някога – El Presidente. Той всъщност се казва Антон Кастийо и е изигран майсторски от култовия Джанкарло Еспозито (познат ни от Breaking Bad и The Mandalorian). Неговата визия за перфектната Яра носи бедност, смърт и беди за населението, но въпреки това всяка сцена, в която Еспозито присъства, както и интригуващите разговори с подрастващия му син Диего, носят наслада на играча.

 

Малко скучни за някои, но доста важни технически нещица

 

Far Cry 6 е една доста полирана игра, която се отличава с доста модерни графични глезотии, като например ray tracing на PC и стабилни 60 фрейма на сегашната генерация конзоли (PlayStation 5 и Xbox Series X). Тъй като съм предимно конзолен играч, тук имам едно огромно желание – имплементацията на quality режим, в който да видим Ray Tracing и на конзолите, макар и с цената на заключени 30 FPS. Както предполагате, Ubisoft са заложили на динамична резолюция (както впрочем и повечето модерни заглавия) на платформите на Sony и Microsoft, което е чудесна новина за евентуалната разработка на подобен режим.

Тук е моментът да похвалим разработчиците за внедряването на volumetric облаците, които, подобно на тези, използвани във други актуални заглавия, създават изключително реалистично усещане в играчите благодарение на взаимодействието си с осветлението на играта. Както споменах, любителите на персоналните компютри могат да се насладят на модерните RT технологии, като например сенки и отражения, които обаче разбираемо „удрят“ в пърформанса на играта. Разбира се, и за тази болка има лек и ако машината ви се задъха, винаги можете да ги спрете от менюто с настройки.

 

Ubisoft се утвърждава като водеща компания при реализацията на достъпни игри

 

Изключително радостно е, че компанията продължава да залага на достъпността на игрите си, като, подобно на Assassin’s Creed Valhalla, и тук намираме множество функционалности, които оптимизират преживяването на играчите и позволяват на по-широк кръг потребители да се гмурнат в приключенията на главния герой. В главното меню намираме разнообразни опции като промяна на бутоните, персонализация на HUD елементите, размера и вида на текстовете, специални опции за хората, страдащи от цветна слепота, както и озвучено меню, което е изключително полезно за тези играчи, които са с нарушено зрение.

 

В заключение

 

Far Cry 6 е една от най-забавните игри, които съм играл в последно време, като прекрасната и реалистична визия, качествено полираният геймплей и невероятният злодей El Presidente създават едно пълноценно преживяване, което ще ви накара да прекарате дълги часове със затаен дъх пред екрана на телевизора/монитора. А ако си купите GOLD версията, тогава печелите и season pass, който включва 3 големи предстоящи DLC и режим на игра, в който се превъплъщавате в ролята на главните злодеи от предишните части на поредицата. А за капак получавате и преработката на Far Cry 3: Blood Dragon, което прави този пакет едно неустоимо предложение за всеки геймър.

Снимки: Ubisoft