Шефът на "Глобъл нюз ентърпрайзис" Филип Балбони (на снимката) се подготвя за пробва версия на базирания в Бостън международен новинарски сайт по-късно тази есен, пише сп. "Форбс". Същинският дебют ще бъде през януари 2009 г. Балбони е подписал договори с близо 40 кореспонденти и петима регионални редактори от издания, вариращи от сп. "Тайм" до агенция Асошиейтед прес. Следващите са репортерите в Азия и Източна Европа. По-рано този месец "Глобъл нюз ентърпрайзис" отмъкна Барбара Мартинес от изданието "Политико", за да стане един от управляващите му редактори.

"Ние сме предприемачи в журналистиката и трябва да открием нови модели за нея в ерата на дигиталните технологии", твърди Балбони. А той не е единственият. През изминалото десетилетие журналистите напускаха на тълпи традиционните редакции - от "Политико" и "Брейкинг вюз" до "Хъфингтън пост" и хиляди блогове в търсене на препитание от бързо разрастващия се свят на цифровите медии. Досега малцина са успели да повторят качеството, влиянието или печалбите от утвърдените компании, които са оставили зад гърба си.

Но Балбони смята, че може да постигне това, възползвайки се от съблазънта на собственическото чувство. Сайтът му наема петима регионални редактори за Южна и Северна Америка, Азия, Африка и Близкия изток, както и още 72 кореспонденти по различни точки на света. Никой от тях няма да е на пълно работно време към "Глобъл нюз ентърпрайзис". Вместо това на тях се предлага сериозен дял от капитала на компанията, както и гаранция за месечен хонорар от близо 1000 долара за следващите пет години. Кореспондентите ще предават новините на регионалните редактори, а те от своя страна - на един от 15-те служители на "Глобъл нюз ентърпрайзис".
"Чуждестранните кореспонденти бяха звездите на журналистиката", посочва Балбони. Но съкращенията ги оставиха без средства, с които да финансират и пласират на пазара новините си. Балбони смята, че може да обърне тенденцията и не се притеснява от предизвикателството. Това не е първото му сериозно начинание. Той основа и ръководи телевизията "Ню Ингланд кейбъл нюз", предлагаща регионални новини на 3,6 млн. домакинства по всяко време на денонощието.

Но още по-трудно ще е да намериш аудитория, проявяваща интерес към международните новини, които да издържат тези журналисти. Компанията за проследяване на трафика в интернет comScore твърди, че 1,8 млн. потребители от САЩ са посетили британския в. "Гардиън" през юли. Бройката е много по-голяма в сравнение с големи местни издания. Така например индийското издание на в. "Тайм" е имало 321 000 посетители от САЩ на сайта си през юли, а израелският в. "Аарец" - 167 000.

Балбони осъзнава, че увеличаването на аудиторията и възможностите за реклама са несигурни, особено заради приоритетния му интерес към новини извън популярни региони като Англия. Подобно на модела, към който се насочва "Политико", мултимедийният продукт на "Глобъл нюз ентърпрайзес" ще се продава на електронни издания на вестници. Балбони твърди, че само част от предлаганите от него продукти ще се оценяват въз основа на обема на разпространението. Той вече е подписал договор с един голям клиент, който засега отказва да назове.
Наред с това Балбони планира да експериментира с т.нар. "репортажи по поръчка". Става дума за услуга, която ще позволява на клиентите да наемат кореспонденти на "Глобъл нюз ентърпрайзес", за да отразяват посочени от потребители събития.

Вероятно ще е необходимо известно време преди някое от тези начинания да възвърнат вложените в тях пари - и Балбони знае това. До момента той е събрал 8 от набелязаните 10 млн. долара за финансиране на проекта, защото е бил твърде зает с набирането на персонал. Той смята, че разполага с необходимото време. Медийният предприемач не се опитва да изгради и продаде бързо компанията си на "Тайм Уорнър", "Ню Йорк таймс", "Нюз корпорейшън" или на някой друг.

От в. Сега

Тагове: