ЕС постигна споразумение относно така наречения Закон за цифровите пазари (DMA), който трябва да „направи цифровия сектор по-справедлив и по-конкурентоспособен“. Ако бъде прието, законодателството вероятно ще бъде един от най-широкообхватните закони в технологичния сектор след GDPR и ще има широки последици върху бизнес практиките на Google, Apple, Amazon и Meta. Съгласно договорения в момента текст компаниите ще бъдат принудени да направят много отстъпки спрямо по-малките конкуренти, за да създадат по-справедлив пазар, включително настояване за ограничена оперативна съвместимост между платформи като WhatsApp и по-малки конкуренти.

DMA е фокусиран единствено върху така наречените топ играчи. ЕС ги определя като компании, които контролират една или повече основни платформени услуги в поне три от своите държави членки, като пазари и магазини за приложения, търсачки, социални мрежи, облачни услуги, рекламни услуги, гласови асистенти или уеб браузъри. Има също така определени прагове за приходи и пазарна оценка, които трябва да бъдат достигнати, а предприятията трябва да имат най-малко 45 милиона месечни крайни потребители или 10 000 бизнес потребители в ЕС. Това ни оставя само няколко големи, предимно американски организации като Google, Amazon, Microsoft и Meta.

За да гарантират, че големите предприятия не използват пазарната си мощ в своя собствена полза пред по-малките конкуренти, те ще трябва да следват набор от нови правила. Потребителите ще могат да използват само части от услугите на компаниите, като се отказват от други, а компаниите трябва изрично да поискат разрешение за използване на потребителски данни в различните си услуги – помислете например за това да ползвате YouTube, но не и Gmail или Android.

Основният софтуер като уеб браузърите вече не може автоматично да бъде по подразбиране при инсталиране на операционната система и разработчиците на приложения трябва да имат достъп до допълнителна функционалност на смартфони като NFC чипове. Първото би било удар за практиката на Google и Microsoft да направят Chrome и Edge свои решения по подразбиране, а второто ще накара Apple да отвори своя NFC чип за доставчици на платежни услуги от трети страни: нещо, което компанията категорично е изключвала в миналото.

Най-голямата промяна вероятно е, че тези компании трябва да „осигурят оперативната съвместимост на основните функционалности на своите услуги за незабавни съобщения“. Това би означавало, че услуга като WhatsApp или Facebook Messenger ще трябва да се отвори за разработчици на трети страни, което позволява на потребителите да избират приложение от по-малко студио като Signal или Telegram, за да достигнат до приятелите и семейството си в WhatsApp. Нещо като това носи значителни технически предизвикателства и не е ясно дали други разработчици биха искали тази функционалност в собствените си приложения, като се има предвид, че подобен ход може да отслаби криптирането и да отвори допълнителни вектори за атака.

Като се има предвид, че най-важните органи на ЕС са се споразумели по правилата, те вероятно ще преминат под формата, подобна на тази, която се предлага в момента. Това е част от голям нов правилник, който първоначално беше предложен през 2020 г. под чадъра на Закона за цифровите услуги.

Правилата не трябва да са изненада, ако някога сте следвали дебата за технологичното регулиране в ЕС. По същество това е официалната колекция от много идеи и правила, които ЕС вече е предложил по-рано, осигурявайки приложима рамка за законодателите, която действително може да окаже въздействие върху въпросните компании.

Снимка: Pikrepo

Виж още: Милиардери искат да построят бизнес парк в околоземна орбита

 

Тагове: